پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

زیبایی و کارآیی در اینترنت


زیبایی و کارآیی در اینترنت
بسیاری از صفحات اینترنتی معیارهای علمی و تجربی کنش و واکنش متقابل میان انسان و رایانه را نادیده می گیرند و تنها به زیبایی اهمیت می دهند در حالی که کارآیی صفحه اینترنتی حداقل از اهمیتی معادل زیبایی آن برخوردار است.
اگر بخواهیم جهان را به صفحه اینترنتی تشبیه کنیم، به جهانی پر هرج و مرج و سردرگم می رسیم.
به عنوان مثال فروشگاه های چنین جهانی عجیب و غریب خواهد بود: برخی دراز و خالی از هر نوع کالا، برخی کوچک با مقدار زیادی جنس اما بدون کارمند و بقیه بسیار زیبا اما غیرقابل عبور.
این همان تجربه ای است که بسیاری از کاربران اینترنت امروزه با آن روبرو هستند و تازگی اینترنت نه تنها کمکی به حل مشکل نمی کند بلکه بر مشکلات می افزاید.
رونق اینترنت با این شعار همراه بود که انقلاب ارتباطات رایانه ای شیوه های کهن و کسل کننده جهان را دور ریخته و جهانی نو و درخشان می آفریند.
اما در جریان این فرآیند بود که بسیاری از محاسن جهان کهن نیز از دور خارج شد که از آن جمله مطالعات پنجاه ساله در یافتن بهترین راه کنش و واکنش انسان با دستگاه هایی مانند رایانه، تلفن همراه و غیره بود.
نتیجه این که امروزه نمایشگاه متنوعی از صفحات اینترنتی مختلف دیده می شود که بسیاری از آنها تنها با هدف ارضای حس زیبایی دوستی انسان طراحی شده اند و کارآیی ندارند.
به نظر می رسد برخی آفرینندگان این صفحات اینترنتی توجه ندارند که کاربر عملا می خواهد از آنها استفاده یا مضمون آن را روی رایانه خود پیاده کند.
کاتریونا کمپبل بنیانگذار و مدیر عامل شرکتی است که به دیگر شرکتها کمک می کند کیفیت صفحات اینترنتی خود را بسنجند. او می گوید طراحانی که با اچ تی ام ال (زبان رایانه ای طراحی صفحات اینترنتی) کار می کنند چیزی درباره کنش و واکنش میان انسان و رایانه نمی دانند.
اینکه نرم افزارهای طراحی صفحات اینترنتی به طراحان اجازه می دهد در دستکاری آنها آزادی مطلق داشته باشند همیشه مفید نیست و باعث می شود طراحان دست به کارهایی بزنند که نباید بزنند.
خانم کمپبل می گوید صرف نظر از اینکه طراح در باره ظاهر صفحه اینترنتی چه فکر می کند، باید با کاربر مشورت کند چون او است که نهایتا باید با صفحه سر و کله بزند.
در گذشته، بسیاری از طراحان تنها درباره سادگی یا دشوار بودن استفاده از صفحه اینترنتی تحقیق می کردند.
این مساله برای کاربرانی که تازه گردش در صفحات را آموخته بودند مشکلات زیادی ایجاد می کرد چون پس از مدتی درمی یافتند که شکل و نحوه استفاده از آنها تغییر کرده است.
● در طراحی صفحات اینترنتی چند نکته باید رعایت شود:
▪ یکی پرهیز از زبان تخصصی است.
▪ عملکرد دکمه ها نیز نباید در هر صفحه تغییر کند و کاربر همیشه باید براحتی امکان بازگشت به صفحه اصلی را داشته باشد.
▪ دستورالعملها باید خواسته کاربر را پیش بینی و در انجام دادن آن به او کمک کند.
▪ کاربر با فشار دادن هر دکمه تصمیمی اتخاذ کرده است و اگر نداند فشار دادن جه دکمه ای او را به کدام صفحه هدایت می کند از آن پرهیز خواهد کرد.
▪ به این ترتیب آنچه زمانی تحول انقلابی به حساب می آمد اکنون به امری پیش پا افتاده در زندگی روزمره بدل شده است و هر روز بر تعداد صفحاتی که استفاده از آنها راحت تر است افزوده می شود.

(منبع itiran)
حسین موسوی
منبع : رنگین کمان