یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


زبانی مشترک میان خالق و عوامل اجرایی


زبانی مشترک میان خالق و عوامل اجرایی
دکتر محمود مصدقی راد مدیرعامل شرکت PRINTEX ، عضو هیات موسس و عضو هیات مدیره انجمن چاپ دیجیتال ایران است. وی در امر مشاوره و آموزش زمینه های گوناگون فنی ـ تخصصی (مانند مدیریت رنگ) برای دست اندرکاران انواع مختلف چاپ فعالیت دارد. ایشان دارای بیش از ۱۶ سال تجربه در حوزه های مختلف این صنعت از جمله آماده سازی یا Desktop Publishing ، لیتوگرافی، چاپ دیجیتال، عکاسی دیجیتال و... است.
نصب و راه اندازی سیستم مدیریت رنگ در گردش کار مراکز سرویس دهی انواع چاپ از جمله افست، دیجیتال، فتولب و... جزو کارهای اصلی شرکت PRINTEX است. مشاوره و راهنمایی عکاسان حرفه ای که در حال گذار از دنیای آنالوگ و فیلم به گردش کار دیجیتال هستند نیز از فعالیت های جدید ایشان است.
دکتر مصدقی در چندسال اخیر سمینارهای آموزشی و اطلاع رسانی متعددی در زمینه مدیریت رنگ برای گرافیست ها، عکاس ها، چاپخانه ها و دانشگاه ها برگزار کرده است.
وی دیپلم دبیرستان خود را در شهر سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا گرفته است و لیسانس و فوق لیسانس مهندسی مکانیک از دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه ماساچوست دارد.
گفتگوی زیر به بهانه ی کارگاه مدیریت رنگ انجام شد، که شما را به خواندن آن دعوت می کنیم.
▪ لطفا بفرمایید مدیریت "رنگ" به چه معنایی است؟
ـ مدیریت رنگ به معنای کنترل رنگ است و این مدیرت در فرآیند خلق اثر تا چاپ اثر مفهوم می یابد.
▪ فکر می کنید این کارگاه تا چه میزان در شناخت روابط رنگهایی که در اثر خود استفاده می کنیم و ارتباط آن ها با فرآیند چاپ مفید خواهد بود؟
ـ ببینید، مشکل برزگ خالقین اثر یا همان طراحان این است که پس از طراحی با ابزاری مانند کامپیوتر و تکثیر اثر، همخوانی بین رنگهای اثر خلق شده و چاپ شده نمی دیدند و این اساسی ترین مشکل بوده و هست.
▪ در این سمینارها همه متوجه خواهند شد که مشکل کجاست.
ـ در حقیقت این دو دسته یعنی کسانی که مسئولیت خلق محتوای چاپی را دارند مانند گرافیست ها و آن طرف متخصصین چاپ و فرقی هم نمی کند که چه نوع چاپی باشد افست یا دیجیتال همیشه با هم دعوا داشتند و همدیگر را مقصر می دانند؛ گروه اول چاپ چی را مقصر می داند که نمی تواند رنگ دلخواه را در بیاورد و گروه دوم همان خالقین اثر را مقصر می دانند که بلد نیستند رنگها را درست تعریف کنند.
هیچ کدام واقعن درست نمی گویند و مشکل هیچ کدام از این دو طرف نیستند.
در حقیقیت مشکل این است که ارتباط رنگی وجود ندارد.
جالب اینجاست که در این ارتباط، گروه دوم تعریفش از رنگ، فقط CMYK است و آن را به گروه اول تحمیل می کند.
در حقیقت و با توضیحاتی که ارائه شد متوجه خواهیم شد که مشکل اصلی کجاست و سپس یاد می گیریم که چگونه می توان رنگی که در ذهنمان است را درست انتقال داد.
▪ لطفا بخشهای اصلی که قرار است در این کارگاه مطرح شود را بفرمایید؟
ـ ما کارگاه را به چهار بخش اصلی تقسیم کردیم.
در بخش اول من راجع به رنگ صحبت می کنم و اگر بخواهم دقیق تر اشاره کنم راجع به فیزیک رنگ و بازسازی آن، در بخش دوم راجع به مفهوم مدیریت رنگ صحبت می کنیم و متوجه خواهیم شد که اشکال کار کجاست و چطور مدیریت رنگ می تواند مشکلات ما را حل کند، در بخش سوم یاد می گیریم که هر وسیله ای یک شناسنامه دارد و در این بخش متوجه خواهیم شد که مانیتور، اسکنر، دستگاه چاپ افست، دیجیتال و... هرکدام یک جور رنگ را روی یک مدیا پیاده می کنند و می سازند و ما اگر بتوانیم شناسنامه را دقیق در بیاوریم دیگر مشکلی نخواهیم داشت.
در حقیقت در این قسمت از سمینار یاد می گیریم که این شناسنامه چیست و چطور ساخته میشود.
و نهایتن در بخش چهارم همه چیزهایی که یاد گرفیم را بررسی می کنیم و مراحل را یک دور تجربه خواهیم کرد و در این قسمت کاربردی تر به قضیه نگاه می کنیم.
ـ لطفا با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان مجله ی "رنگ" طراحان گرافیک هستند، اگر توصیه خاصی در زمینه حضور طراحان گرافیک در این کارگاه دارید بفرمایید؟
سوال بسیار خوبی است و من باید بگویم که طراحان گرافیک یک پای بسیار مهم در این گردش کار هستند.
ما می بایست بین طراح گرافیک و متخصصین چاپ ارتباطی را بر قرار کنیم و اگر طراحان و متخصصین از این مفاهیم اطلاع نداشته باشند این مشکل حل نمی شود.
مدیریت رنگ زبان مشترکی ایجاد می کند بین خالقین محتوای چاپ و بخش عوامل اجرایی چاپ.
من حضور در این کارگاه را برای طراحان گرافیک خیلی مفید می بینم و باید بگویم اگر طراحان این قسمت را نشناسند، طرف دوم نیز به تنهایی نمی تواند مدیریت رنگ را اعمال کند
▪ برای ما بگویید آیا قبلا از این دست سمینارها برگزار شده است؟
ـ این کارگاه اولین بار است که با این گستردگی برگزار می شود و پیش از این بیشتر برای صاحبان چاپخانه ها و دانشجویان به صورت خصوصی و در جمع های کوچک تر انجام شده است.
▪ آیا مهلت ثبت نام تمدید می شود؟
ـ متاسفانه در این بخش اطلاعات کاملی ندارم و علاقه مندان می توانند از طریق دوستانمان در سایت عکاسی اطلاعات را دریافت کنند.
▪ اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید؟
ـ من فقط می خواهم یکبار دیگر تاکید کنم؛ تمام کسانی که به نوعی در این چرخه دست اندر کار هستند، و هرکسی که به نوعی با این قضیه سر و کار دارد این کارگاه و دانستن این مفاهیم برایش نه تنها مهم است بلکه حیاتی است.
▪ با تشکر از شما.
شهاب اشتری
منبع : مجله رنگ


همچنین مشاهده کنید