شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
اول کیفیت، بعد کمیت
همپای پیشرفت روزافزون فناوری تولید خودرو در جهان، مفهوم كیفیت فراگیرتر شده و استانداردهای ملی و بینالمللی را در نوردیده است. زمانی كیفیت صرفاً به تطابق ویژگی خودرو با استاندارد و شرایط فنی تعریف شده، محدود بود اما امروزه علاوه بر رعایت استانداردها، تأمین خواست و جلب رضایت مشتری معیار و ملاك سنجش كیفیت محصول قرار میگیرد. حتی میتوان گفت در دنیای كنونی، كیفیت محصول از دیدگاه مشتری شاخص اصلی تعریف و تدوین استانداردهای ملی و بینالمللی جدید است. به باور كارشناسان، خودروسازان ایرانی در زمینه كمیت و كیفیت تولید محصول، همان مسیر طی شده خودروسازان جهانی را ـ البته با تأخیر ـ میپیمایند. برای خودروسازان ایرانی، نیمه دوم دهه ۷۰ دوران رشد كمی و افزایش تیراژ تولید بود. آنان در این مدت با سرمایهگذاری كلان توانستند ضمن نوسازی و گسترش خطوط تولید، به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ درصد رشد تیراژ را تجربه كنند. به عنوان مثال، تیراژ پراید را ـ به عنوان یك محصول مورد استقبال عمومی ـ به مرز صدهزار دستگاه در سال داخلی قرار گرفته است و آنان بیش از آن كه به فكر افزایش تیراژ باشند، درصدد بالا بردن كیفیت تولید و جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری برآمدهاند. در این دوران، استراتژی «اول كیفیت بعد كمیت» سرلوحه برنامههای خودروسازان داخلی قرار گرفته است. این اساس خودروسازان به برنامهریزی و سرمایهگذاری وسیعی برای افزایش كیفیت تولید، ایمنی سرنشین، كاهش مصرف سوخت و آلایندگی و بهبود خدمات پس از فروش همت گمارده و حتی از مصوبات و استانداردهای ملی و زیست محیطی كشور نیز فراتر رفتهاند. به نظر میرسد نیمه دوم دهه ۸۰ نیز «دوره اتصال به زنجیره جهانی تولید و حضور در بازار جهانی» برای خودروسازان ایرانی است. آنان برمبنای همین استراتژی، به استقبال آخرین و پیشرفتهترین فناوری تولید خودرو در جهان شتافتهاند كه مشاركت با رنوی فرانسه برای تولید خودروی مدرن «ال ۹۰» نمونهای از آن است؛ خودرویی كه حتی شهروندان اروپایی غربی نیز در انتظار ورود آن به بازار هستند. در نیمه دوم دهه ۸۰ نیز كیفیت همچنان اولویت اصلی خودروسازان ایرانی خواهد بود.
گروه خودروسازی سایپا نیز پس از كسب موفقیتهای چشمگیر در افزایش تیراژ تولید و افزایش سهم در بازار داخلی در نیمه دوم دهه ۷۰ اكنون به سرعت در حال افزایش كیفیت تولید است. كسب عناوین مختلف از جمله تولید كننده پرطرفدارترین خودرو (پراید) و محبوبترین خودرو (زانتیا) از شواهد رشد كیفیت محصول در این شركت است. از آنجا كه سایپا كیفیت محصول را فراتر از استانداردهای ملی و جهانی تدوین شده و به معنای جلب رضایت مشتری میداند، خدمات پس از فروش را نیز متناسب با تقاضای مشتری بهبود و گسترش میدهد. گروه سایپا همچنین از هم اكنون گامهای مهمی برای اجرای استراتژی صنعت خودروی كشور در نیمه دوم دهه ۸۰ برداشته كه تولید خودروی ال ۹۰، ایجاد خط تولید خودرو در خارج از كشور و تولید محصولات متنوع و جدید مطابق سلیقه و فرهنگ ایرانیان از آن جمله است. میتوان گفت افزایش تیراژ تولید (رشد كمی) اكنون دیگر اولویت اصلی خودروسازان نیست و نمیتواند برای آنان افتخاری محسوب شود. در این برهه، رشد كیفیت محصول رمز ادامه حیات اقتصادی صنعت خودرو و موفقیت آن در عرصه داخلی و خارجی است. تنها شرط بقا و موفقیت خودروسازان این است: «اول كیفیت بعد كمیت».
منبع : اندیشه گستر سایپا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انگلیس سیستان و بلوچستان انتخابات دولت عراق مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم چین روز معلم معلمان رهبر انقلاب
سیل ایران هواشناسی آتش سوزی شهرداری تهران سازمان هواشناسی هلال احمر قوه قضاییه یسنا معلم پلیس آموزش و پرورش
ترکیه قیمت خودرو خودرو سهام عدالت تورم قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی
مهران غفوریان ساواک تلویزیون موسیقی سریال شهاب حسینی تبلیغات مسعود اسکویی سینمای ایران رضا عطاران
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین آمریکا جنگ غزه روسیه حماس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال علی خطیر باشگاه پرسپولیس بازی لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا
اپل هوش مصنوعی آیفون موبایل گوگل ناسا عکاسی تلفن همراه مدیران خودرو
کبد چرب دیابت فشار خون طول عمر