جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

کاربرد RSS در روابط عمومی


کاربرد RSS در روابط عمومی
اینکه گفته می شود فناوری اطلاعات فرصت جهش به حرکت های پیشرو را دارد کاملا حرف درستی است. روابط عمومی الکترونیک هم فرصت جهش است از وضعیت صفر به مطلوب ترین وضعیت ممکن .این نوشته برای تکرار و تاکید بر روش خبرخوانی RSS است که مثال خوبی است برای نکته بالا. یعنی هنوز روابط عمومی های ما و حتی روزنامه نگاران ما ارتباطات الکترونیکی را باور ندارند و به تازگی کارهایی شروع شده ، این امکان فراهم آمده که با انواع XML آشنا شویم . که به این ترتیب دیگر خبرنامه های حاوی تازه ترین مطالب و یا اسپم از طرف روابط عمومی برای رسانه ها طبیعتا انجام نخواهد شد.
کاربرد کلی RSS
"خلاصه غنی شده سایت" ترجمه RSS یا همان Rich Site Summary است.
- نمایش تازه ترین عناوین وب سایت های دیگر در وب سایت خود و یا بالعکس ( اشتراک مطالب جدید)
- دریافت جدید ترین مطالب سایت های مورد علاقه با استفاده از نرم افزار های ویژه ( وبگردی با کارآیی بیشتر) به طور خلاصه دو کاربرد این امکان است. مبنای توسعه RSS و یا امکانات مشابه این است که وب سایت های مختلف موجود اطلاعات خود را با قالب خاص خود نمایش می دهند. RSS ابزاری است برای تولید محتوا با قالب همخوان . اگر سایت / وبلاگ شما برنامه نویسی برای تولید خروجی محتوا با قالب RSS را داشته باشد ، نویسنده و مدیر محتوایی هیچ کاری برای تولید خروجی همخوان ندارد. اینکار به صورت خودکار انجام می شود و تنها یک آدرس اینترنتی (link) به خروجی RSS را باید در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهید.
مثلا خروجی RSS این وبلاگ :http://mazin.eprsoft.com/index.xml
کاربرد RSS در روابط عمومی : ابزار تعامل روابط عمومی و روزنامه نگاران : کاربرد RSS در روابط عمومی به خوبی در نوشته های وبلاگ سایبرژورنالیسم آمده است ، که البته بیشتر از هر چیز بر این تاکید شده که روابط عمومی ها محتوای وب سایت های خود را در قالب RSS برای خبرنگاران قابل دسترس تر کنند. اما نکته تکمیلی اینکه مثل تمام مسایل روابط عمومی می توان کاربرد دو طرفه ای برای RSS بین روابط عمومی و رسانه های الکترونیک در نظر گرفت. یعنی همانطور که خبرنگاران از این ابزار برای دریافت اخبار روابط عمومی ها استفاده می کنند ، روابط عمومی ها می توانند از RSS به عنوان ابزار مانیتورینگ سایت های خبری و حتی وبلاگ ها استفاده کنند و تازه ترین اخبار را به سادگی مرور کنند. همچنین مخاطبین دیگر سازمان نیز می توانند بدون مراجعه روزانه به سایت از تازه ترین اخبار و مطالب آگاه شوند. جالب اینکه با رواج این کار شاید دیگر تعداد بازدید کننده واقعی تر شود !! مانیتورینگ سایت ها با سرعت و کیفیت بیشر : بازدید تمام وب سایت ها قطعا کار دشواری است و اگر بخواهیم ۲۰ سایت مختلف را مرور کنیم ، هر لحظه ممکن است یک خبر مهم منتشر شود و ما بی خبر باشیم. در حالیکه با نصب نرم افزاری ساده می توانید لیست کاملی از وب سایت ها و وبلاگ های مورد نظر خود ایجاد کنید که چند لحظه پس از ارسال مطلب جدید پیام هشداری روی صفحه مانیتور خود ببینید و عنوان و خلاصه مطلب را ببیند . خواندن متن کامل بسیاری از مطالب لازم نیست و اگر مطلب مهمی در تازه ترین اخبار بود با یک کلیک همه مطلب برای شما نمایش داده می شود.
- مروری بر سایت های مشابه / مرتبط در وب سایت روابط عمومی: برای جلب مخاطب و اطلاع رسانی به بازدید کننده تخصصی سایت خود کافی است صفحه ای را ایجاد کنید که تازه ترین مطالب وب سایت های مرتبط با فعالیت های سازمان را نمایش دهد و لینک مستقیم به مطلب را همراه با زمان انتشار خبر و حتی خلاصه مطلب را در اختیار خواننده قرار دهد. شاید به صورت دستی این کار را برخی از سایت ها انجام دهند. ولی تفاوت عمده این روش خودکار بودن به روز شدن صفحه مورد نظر است و با سرعتی بیشتر از کلیک کردن شما به سایت مربوطه ، تازه ترین مطالب آن به صورت خودکار در سایت شما نمایش داده می شود. (راهنمای این روش) نمایش مطالب تازه سایت روابط عمومی در دیگر سایت ها به همین روش امکان پذیر است.البته به شرطی که این امکان را ایجاد کرده باشید.
بنابراین یک درخواست دیگر را به ویژگی های سایت ایده آل خود اضافه کنید : تولید خروجی RSS

نویسنده : علی مزینانی
منبع : وبلاگ روابط عمومی کاربردی
منبع : پایگاه تخصصی روابط عمومی الکترونیک