یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
همه لباس های آقای رییس جمهور
ماجرای لباسهای رییسجمهور كشورمان به سوژه جالبی برای مردم، بسیاری از خبرنگاران و حتی سیاستمداران تبدیل شده است و هر روز بحثهای جدیدی را متوجه خود میسازد.
پس از آنكه دو رییسجمهور قبلی كشورمان یعنی علیاكبر هاشمی رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی طی مدت ۱۶ سال به عنوان دو روحانی و با لباس روحانیت در عرصههای مختلف حاضر میشدند، احمدینژاد به نوعی سنتشكنی كرده و به عنوان فردی غیرروحانی رییسجمهور ایران شد.
نوع خاص لباس روحانیت مانع از آن میشد تا دو رییسجمهور قبلی كشورمان به تنوعطلبی در لباسهای خود روی آورند و بر این اساس هیچگاه شاهد تغییر لباس آنها نبودیم. این موضوع به خصوص در مورد هاشمی رفسنجانی كه چندان علاقهای به تغییر لباسهای خود نداشت، مصداق بیشتری پیدا كرد. با این حال سیدمحمد خاتمی به عنوان یك روحانی اصلاحطلب سعی كرد تا به نوعی حتی با لباس روحانیت نیز به دنبال تنوعطلبی خود بوده و هر روز با شكلی جدید در عرصههای عمومی ظاهر شود. بر این اساس وی گاهی با عبا، قبا، شلوار و نعلینی سفید در عرصه عمومی حاضر میشد و گاهی یكپارچه سیاهپوش و در این میان از رنگها و مدلهای مختلف برای عبا، قبا، شلوار و نعلین و كفش خود بهره میجست؛ تا جایی كه در جشن مجله چلچراغ به عنوان كانونی برای جوانان ایرانی با نام <مردی با عبای شكلاتی>خوانده شد.
خاتمی تنها به این موارد بسنده نكرد و حتی سعی داشت تا در مواردی - هر چند محدود- ریش و محاسن خود را نیز رنگ كند تا مردم ایران چهرهای جذاب و دوستداشتنی از رییسجمهور خود به یاد داشته باشند.
تمامی این موارد موجب شد تا لباس روحانیت نیز از تنوع در میان سیاستمداران روحانی برخوردار شود و بر این اساس بسیاری از روحانیون سیاستمدار نیز در مواردی از رییسجمهور ایران الگو گرفته و از آن پس با مدلهای مختلفی در عرصههای عمومی حاضر شدند.
توجه ویژه خاتمی به استفاده از رنگها و مدلهای مختلف لباس روحانیت موجب شده بود تا حتی در عرصه جهانی نیز شاهد استقبال از وی در انجام چنین حركتهایی باشیم اما با همه این اوصاف خاتمی نیز مجبور بود تا تنها در قالب لباس روحانیت در مجامع عمومی حاضر شود و بر این اساس وی قادر به استفاده از لباس شخصی در انظار عمومی نشد؛ تا جایی كه عكس وی با پیراهن و شلوار و بدون لباس روحانیت در یكی از پایگاههای انتقال خون، تا مدتها مورد توجه عكاسان مطبوعاتی قرار گرفته و در روزنامههای مختلف- چه در مقام موافق و به عنوان نوعی تبلیغ و چه در مقام مخالف به عنوان حركتی ضد تبلیغی - استفاده میشد.
● مردی هنجارشكن
شاید تعبیر <مرد هنجارشكن> بهترین تعبیر برای محمود احمدینژاد باشد. اگر چه وی در عرصههای مختلف این موضوع را به اثبات رسانده و به قول اطرافیانش، سعی در زدودن افكار غلط اما مرسوم و رایج در كشور و حتی مجامع بینالمللی دارد اما چنین تعبیری در مورد نوع لباس پوشیدن رییسجمهور ایران از جایگاه ویژهای برخوردار است. برخلاف خاتمی كه خود را مقید به پوشیدن نوع خاصی از لباس كرده بود، رییسجمهور جدید ایران با شمایلی جدید در عرصه انظار عمومی وارد شد.
اولین تفاوت احمدینژاد با دیگران، روحانی نبودن وی بود؛ بدان معنا كه پس از سه رییسجمهور و گذشت نزدیك به دو دهه از حضور روحانیون بر مقام رییسجمهور، فردی غیر روحانی توانست بر سیاستمدار پیرو روحانی ایران یعنی هاشمی رفسنجانی پیروز شده و كرسی نهمین دوره ریاست جمهوری كشورمان را به خود اختصاص دهد اما این پایان راه نبود؛ چرا كه احمدینژاد نه تنها به دیسیپلینهای خاص حاكم بر روسای جمهور و به خصوص حركتهای خاتمی اعتقادی نداشت بلكه به نوعی سعی در سنتشكنی در آداب رایج در این عرصه داشت؛ تا جایی كه علاوه بر تیم تشریفات ریاستجمهوری كه طی هشت سال به مدل خاصی از تشریفات عادت كرده و اینبار در مقابل شرایط جدید به نوعی متحیر شده بودند بسیاری از سیاستمداران و به خصوص چهرههای اصلاحطلب، به عنوان رقبا و منتقدان سرسخت رییسجمهور در مقابل این حركتها، مواضع تندی را از خود نشان داده و نوع پوشش احمدینژاد را در كشور مشكلزا دانستند؛ حتی بسیاری بر این تاكید داشتند كه احمدینژاد لااقل در مجامع بینالمللی پیرو دیسیپلین خاص رییسجمهور سابق ایران یعنی سیدمحمد خاتمی باشد اما آبادگر جوان كشور كه خود را نماینده نسل سوم انقلاب میدانست، به نقد نسل اول و دوم پرداخته و بر غلط بودن تمامی اینگونه مسائل تاكید كرد.
● كاپشن احمدینژادی
در این میان استفاده احمدینژاد از نوعی كاپشن ساده به عنوان لباس رسمیاش در مقام شهردار تهران تبدیل به سوژهای بسیار جالب برای مردم و حتی سیاستمداران شد. احمدینژاد طی مدت دو سال حضورش در شهرداری بارها با این كاپشن ساده كه گویا دو رنگ از آن را نیز در اختیار دارد در مجامع عمومی حاضر میشد؛ تا جایی كه این لباس به لباس رسمی بسیاری از كاركنان و مسئولان شهرداری تهران تبدیل شد. اینگونه بود كه بسیاری از شهرداران مناطق نیز به تقلید از شهردار خود، چنین مدلی را برای خود سفارش دادند و كاپشن و شلوار به عنوان نوع خاصی از لباس رایج در شهرداری مطرح شد. البته اطرافیان احمدینژاد نیز در این عرصه چندان بیتوجه نبودند؛ چرا كه حاضر شدن مهرداد بذرپاش كه در آن زمان مشاور جوان شهردار تهران بود، با لباسی ساده و بلند نیز توانست از محبوبیت خاصی میان <شهرداری چی>های تهران برخوردار شود و بر این اساس بسیاری از مسئولان شهرداری با مراجعه به خیاط مخصوص بذرپاش در چهارراه لشگر تهران، این مدل خاص لباس را سفارش دادند.
با این حال آنچه به عنوان لباس رسمی شهرداری و حتی چندی بعد شورای شهر تهران مطرح شد، آن نوع خاص از كاپشن بود.
با حضور احمدینژاد در مقام رییسجمهور، این قضیه حالت جدیتری به خود گرفت و این نوع كاپشن در جامعه ایران رایج شد؛ تا جایی كه به گفته یكی از مسئولان صنف پوشاك در كشور، تمامی این كاپشنها كه به دلیل خارج شدن از بورس در انبارها باقی مانده بود، به عنوان <كاپشن احمدینژاد> دوباره بورس شده و همگی با قیمت بالا به فروش رفت تا نشان از آن داشته باشد كه مدل جدید ارائه شده از سوی رییسجمهور مورد استقبال قرار گرفته است.
● دو كت و شلوار كافی است!
یكی دیگر از نكات جالب توجه درمورد احمدینژاد آن است كه رییسجمهور فعلی ایران تنها دو دست كت و شلوار بیشتر ندارد و بر این اساس در بسیاری از موارد با كت و شلوار سفید یا خاكستری خود حاضر میشود امری كه با مخالفت بسیاری همراه شده است اما احمدینژاد هیچگاه توجهی به این مسئله نداشته و با كت و شلوار سفید خود در مجامع مهمی همچون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، اجلاس شانگهای، دیدار با سران بسیاری از كشورهای جهان و بسیاری از جلسات دیگر حاضر شده است.
بذرپاش كه از نزدیكان احمدینژاد محسوب میشود، اگر چه خود، كت و شلواری با مارك معروف بر تن دارد، در توضیح این مسئله میگوید: <واقعیت آن است كه آقای احمدینژاد در مجموع دو دست كت و شلوار بیشتر ندارد و به همینخاطر هم تنها با این دو دست لباس در مجامع عمومی حاضر میشود. البته ایشان اعتقاد به لباس بیشتری هم ندارد و بر این اعتقاد است كه این مسائل تنها باورهای غلطی بوده كه متاسفانه بر جامعه ما و جامعه جهانی حاكم شده است.>
● احمدینژاد این بار در لباس محلی
اما غیر روحانی بودن رییسجمهور فعلی ایران دستكم چنین دستاوردی را برای وی به همراه داشته است كه به راحتی میتواند با لباسهای محلی مختلف در میان مردم حاضر شود؛ حركتی كه با استقبال چشمگیر مردم اقصی نقاط كشورمان مواجه شده است.
احمدینژاد طی سفرهای مختلف استانی خود كه اكنون مرز آن از ۲۴ سفر گذشته است، با احترام به سلایق و آداب و رسوم مردم در نقاط مختلف، با پوشیدن لباسهای محلی سعی در احترام به این فرهنگها داشته است؛ حركتی كه برای اولین بار از سوی یك مقام بلندپایه كشورمان انجام شده و توانسته است موجب برقراری ارتباط هر چه بهتری میان مردم و مسئولان شود.
وی در این راه تاكنون از لباسهای اقوام مختلفی همچون عرب، قشقایی، لر، بلوچ و تركمن استفاده كرده و توانسته است تا ارتباط بسیار خوبی با مردم و اهالی این مناطق برقرار سازد؛ تا جایی كه انجام چنین حركتی از سوی وی موجب شده است تا شاهد استقبال چشمگیر مردم این مناطق از تیم هیئت دولت باشیم.در این میان اگر چه بسیاری از منتقدان احمدینژاد انجام چنین حركتهایی را نوعی فعالیتهای تبلیغاتی و پوپولیستی میدانند اما او همچنان بدون توجه به این مسائل به حركت خود ادامه داده و حتی در سخنان خود سعی در استفاده از زبان و لهجه مردم هر منطقه دارد. باید به انتظار نشست و احمدینژاد را در قالب لباسهای مردم سیستان، تركها و مشهدیها نیز دید!
منبع: خانه سبز
منبع : خانواده سبز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان حسین امیرعبداللهیان سازمان همکاری اسلامی دولت سیستان و بلوچستان جنگ انتخابات مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس حسن روحانی
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو بانک مرکزی قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم دلار بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا یمن
فوتبال پرسپولیس رئال مادرید استقلال سپاهان لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون