چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
صمیمیت بیجا
هیچ آدم عاقلی هنگامی که صبح از خواب برمیخیزد، تصمیم نمیگیرد تا روز بدی را آغاز کند. همه آدمها تلاش میکنند روز جدید خود را با روحیهای شاد و سرشار از انرژی آغاز کنند و برای رسیدن به این هدف، هر کس برنامهریزی خاصی برای خود انجام میدهد.
در شرایطی که رسانهها به عضو ثابت خانوادههای ما تبدیل شدهاند، معمولا در هر خانهای ساعت روشن و خاموش شدن تلویزیونها ارتباط نزدیکی با بیدار شدن و خوابیدن اعضای خانواده دارد.
حتی اگر در حال حاضر بخواهیم به دلیل نبود آمار و ارقام، بسادگی زیر بار این ادعا نرویم، میتوان به حجم قابل توجه برنامههای صبحگاهی اشاره کرد که هر روز از شبکههای مختلف پخش میشوند و روز به روز هم بر کمیت و کیفیت آنها اضافه میشود. این برنامهها که قرار است با تماشای آن آماده رفتن به محل کار و تحصیل شویم، در کنار کارکردهای اطلاعرسانی و آگاهیبخشی باید بتواند در مخاطب خود نشاط و شادمانی هم ایجاد کند.
برنامههای تلویزیونی صبحگاهی تا حدود زیادی مجریمحور هستند و این مجریان برنامهها هستند که قرار است با شیوههای خاص و منحصر به فرد خود، مخاطب را به تماشای این برنامهها ترغیب کنند. اولین و سادهترین شیوهای هم که مجریان برای رسیدن به این مقصود انتخاب میکنند، انتخاب لحنی صمیمی برای ایجاد صمیمیت است.
برنامههای صبحگاهی مانند بیشتر برنامههای زنده بر عنصر بداهه استوار هستند و حالا این مساله در یک برنامه مجریمحور، به همان اندازه که میتواند به یک نتیجه خوب و جذاب منجر شود، میتواند یک برنامه اعصاب خردکن را هم به دنبال داشته باشد. شکی نیست که صمیمیت هم باید مانند هر چیز دیگری پایه و اساس درستی داشته باشد. یک مجری تلویزیونی ممکن است در محیط کاری با همکاران خود خیلی صمیمی و از نگاه آنها فردی بامزه باشد؛ اما این مساله قطعا نمیتواند نظر همه مردم ایران باشد. از سوی دیگر، اصرار بر این لحن صمیمی در کنار بداههپردازیهایی که هیچ تناسبی با رسانه تلویزیون ندارد و تنها در روابط شخصی میتواند کاربرد داشته باشد، سبب میشود مخاطب بسادگی چنین برنامههایی را از فهرست علاقهمندیهای خود حذف کند. متاسفانه بسیاری از تعاریفی که گفته شد، مدتهاست شامل حال برنامه «صبح بخیر ایران» شده است. این برنامه که اولین برنامه صبحگاهی تلویزیون بود، در طول سالهای گذشته مسیر پرفراز و نشیبی را سپری کرده و همواره در دورههای مختلفی اوج و فرود داشته است. زمانی این برنامه به اجرای چهرههای استخواندار شناخته میشد و سفرنامهاش، هر علاقهمندی را به خود جذب میکرد؛ اما مدتی است مجریان جوان این شبکه با لحنهای بشدت خودمانی خود تلاش میکنند تا با استفاده از سبکهای رایج اجرای تلویزیونی، در این بازار پررقابت برای خود مخاطبی دست و پا کنند.
این مجریان هیچ عنصری را برای جذابیت فراموش نکردهاند و حتی کاریکاتور خود را هم کشیدهاند و با قرار دادن آن در پسزمینه برنامه، تلاش کردهاند این فضای فرح بخش را تشدید کنند؛ اما این چیزی نیست که برای مخاطبی که تازه از خواب بیدار شده، جذابیتی داشته باشد.
برنامههایی مانند صبح بخیر ایران که به نمادهای یک شبکه تبدیل میشوند، نباید این گونه مورد بیمهری قرار بگیرند. اگر چارچوب و هدفگذاری اولیه این برنامهها درست باشد، دیگر نیازی به چنین لحنهای تصنعی نیست. میتوان با سادهترین چیزها مخاطبان را پای تلویزیون نشاند.
منبع : روزنامه جام جم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس شورای اسلامی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب شورای نگهبان حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم مجلس یازدهم
قوه قضائیه پلیس قتل تهران هواشناسی شهرداری تهران بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل وزارت بهداشت
یارانه بانک مرکزی چین قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو مسکن بورس دلار
فردوسی شاهنامه همایون شجریان نمایشگاه کتاب سحر دولتشاهی تلویزیون نمایشگاه کتاب تهران کتاب دفاع مقدس سینمای ایران سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس ترکیه افغانستان اوکراین نوار غزه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
گوگل هوش مصنوعی همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل ایلان ماسک
زوال عقل کاهش وزن ویتامین سلامت روان کودک واکسن پرستار کنسرو