چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
انرژیهای انتخاباتی
در نظامهای سیاسی مردمسالار برای ارتقای بهرهوری سازو کار “ انتخابات” بهعنوان فعالترین مکانیسم برای مشارکت شهروندان در امور سیاسی و اجتماعی جامعه راهکارهایی برای کنترل “ انرژی های انتخاباتی “ طراحی شده است. مثلا در آمریکا،فرانسه ،کانادا و ... از طریق فعال سازی کمپینهای رقابتی احزاب ،مناظرههای انتخاباتی، برگزاری رای گیری مقدماتی در ایالتهای مختلف ، گردش کارناوالهای حزبی،اجتماعات نخبگی و مواردی از این قبیل، فضای سیاسی و روانی آماده و مبسوطی برای افکار عمومی ایجاد میشود تا حزب موفق در مسیر کسب اعتماد عمومی و ارائه جذابیتهای مورد نظر پیروز میدان رقابتی شود که از بیش از یکسال قبل از روز برگزاری انتخابات آغاز شده است.
یکی ازضعفهای عمده برگزاری انتخابات در کشور ما که در حقیقت ناشی از عدم بلوغ احزاب و جریانات سیاسی است به نحوه آغاز تا پایان “ فرایند انتخابات” مربوط میشود. به عبارت دیگر از لحاظ شکلی و زمانبندی فرایند انتخابات نتوانستهایم بستری را مهیا سازیم تا انرژیهای انتخاباتی را که موتور محرک یک ملت برای حساسیت در قبال سرنوشت حال و آینده کشورشان است مدیریت کنیم. به همین دلیل مثلا در یک مقطع حداکثر ۲ الی ۳ ماهه که به روز انتخاب منتهی میشود یک باره همه رسانهها و احزاب و محافل تلاش میکنند موجی فراگیر و فعال به راه اندازند واز تمام شیوههای تبلیغاتی و تهییجی( اعم از تاکید بر احساسات ملی وناسیونالیستی ، تکلیف شرعی، بلوغ فکری اشخاص و عباراتی از این دست) بهره جویند تا آحاد جامعه را به مشارکت پذیری تشویق وترغیب کنند. بنابراین اولا از لحاظ زمانی انتخابات در یک مقطع فشرده و ناکافی برگزار میشود و ثانیا فضای سیاسی و رقابتی انتخابات بیش از حد تبلیغاتی و هیجانی میشود. از همین روست که بعضا آفاتی چون رقابت منفی ، آرای شناور و احساسی ، بیتصمیمی رای دهندگان ،نادرستی نظرسنجیها و عدم دقت افکار سنجیها مبتلا به برگزاری فرایند انتخابات در کشورمان است. گذشته از اینها چندان برنامهریزی صحیح وعالمانهای برای تبدیل انرژی متراکم انتخابات به یک موج فعال و اثرگذار سیاسی صورت نمیپذیرد. مسئلهای که ممکن است در بلند مدت ،افت محسوس نرخ مشارکت را هم در پی داشته با شد...
در حال حاضر ۱۰ ماه تا انتخابات دهم ریاست جمهوری در خرداد ۱۳۸۸ باقی مانده است. بسیار مناسب است از هم اینک به منظور تعمیق جریان مشارکت مردم در تمام مراحل انتخابات و همچنین ارتقای شور وشعور جمعی ضمن معرفی کاندیداها و اعلام برنامهها و سیاستهای مختلف در حوزههای اقتصادی، فرهنگی،اجتماعی و سیاسی لایههای متنوع جامعه به این عرصه سوق داده شوند. برگزاری مناظرههای انتخاباتی نامزدها و احزاب متبوع ایشان اگر از ساحت سیاستزدگی و افراط کاری و تخریب فاصله بگیرد خواهد توانست سطح شناخت و بصیرت انتخاب کنندگان را به نقطه مطلوبی برساند. نکته پایانی اینکه چنین اقدامی در حقیقت حرکت بر مدار خردورزی و مردم محوری است و کارسازترین مجرای شناسایی مطالبات اصیل جامعه و نیازمندیهای مردم به شمار میآید.
محمدمهدی انصاری
منبع : روزنامه رسالت
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رئیس جمهور مجلس شورای اسلامی سید ابراهیم رئیسی قوه قضاییه مجلس دولت سیزدهم رهبر انقلاب شورای نگهبان حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم مجلس یازدهم
قوه قضائیه قتل پلیس تهران هواشناسی شهرداری تهران بارش باران دستگیری پلیس راهور سازمان هواشناسی سیل سلامت
یارانه بانک مرکزی مسکن قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا سایپا بازار خودرو بورس دلار ایران خودرو
شاهنامه نمایشگاه کتاب همایون شجریان سحر دولتشاهی تلویزیون زبان فارسی نمایشگاه کتاب تهران کتاب سینمای ایران دفاع مقدس سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم فضا تحقیقات و فناوری آیفون
اسرائیل رژیم صهیونیستی روسیه غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا حماس چین افغانستان ترکیه اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد بازی لیگ برتر فوتبال ایران
گوگل هوش مصنوعی همراه اول موبایل دوربین تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری اپل ایلان ماسک
زوال عقل کاهش وزن ویتامین کودک سلامت روان واکسن بارداری پرستار