یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


نبرد برای استخدام بهترین‌ها


نبرد برای استخدام بهترین‌ها
از آنجا كه دات‌كام‌ها و اقتصاد نرم‌افزاری، افراد را در یك منبع نیروی انسانی واحد گردآوری كرده‌اند، شركت‌ها را در انتخاب بین فرد در دسترس و فردی كه تمایل به كار دارد، به اشتباه انداخته‌اند. در همین زمان، استفاده از ابزار استخدام جدید در اینترنت در معرض تهدیدی دو چندان قرار دارد. داوطلبین سطح بالا می‌توانند بهترین حقوق و مزایای تجارتی را انتظار داشته باشند. كارفرمایان خرده‌پا می‌توانند استعداد فنی‌شان را بالا ببرند، اما این شامل شركت‌های بزرگ در دو دهه گذشته نمی‌شود. این تنها قسمتی از دنیای جدیدی است كه كارفرمایان باید تمام خلاقیت خود را برای جذب كسانی كه می‌خواهند به‌كار ببرند.
هنگامی كه شركتی در كالیفرنیا می‌خواست مهندسان عالی رتبه‌ای را به استخدام در آورد، با منبع مجازی ناشناخته‌ای مواجه شد؛ یك بازار نیروی كار مبتنی‌بر وب كه به‌طور خودكار، كارفرما را به خلاصه وضعیت شغلی‌های نامشخص مرتبط می‌كرد تا از طریق تبادل نامه الكترونیكی بین متقاضی نامشخص و كارفرما، منجر به پیدایش زمینه‌ای مشترك بین آنها شود. این امر ممكن است از كنش متقابل تماس‌های انسانی مدیر استخدام بكاهد، اما به نظر می‌رسد مشكلی را برای جان اران۱ به وجود نیاورده باشد. از آنجا كه برای راه‌اندازی یك شركت مهندسی نرم‌افزار با ۱۸ كارمند، زمان زیادی لازم است، یك مسئول استخدام رده ‌بالا از یك شركت مهم، تاكتیك‌های سنتی شكار مغزها را به‌كار نمی‌برد، اما به وسیله سرویس وب كه فرا شبكه الكترونیكی۲ نامیده می‌شود، اران می‌تواند از ردپای بزرگ كه به اندازه یك پوتین كوچك است، ماهیگیری كند. او برای پست‌های سازمانی موجود، این كار را با ارسال درخواست توسط فرم‌های الكترونیكی انجام می‌دهد. از این‌رو داده‌ها با اطلاعاتی متصل می‌گردند كه به‌طور ناشناخته‌ای توسط اعضای ۲۲ سازمان مرتبط با این سرویس، تهیه شده است.
نتیجه چیست؟ شركت سیتك۳ یك مهندس جدید VP با مدرك PHD از دانشگاه استنفورد را استخدام كرد.
● در تعقیب داوطلب ناشناس
داستان سیتك، به‌طور خلاصه بیان می‌كند كه چه چیزی در استخدام فنی كاملاً مشخص است: كارفرمایان در حال اصلاح شیوه‌های استخدام برای جذب داوطلبین سطح بالا هستند. آیا هیچ حرفه اقتصادی در كاهش فشار استخدام با در دسترس نهادن استعدادها وجود دارد؟ ظاهراً خیر. با محصور كردن آب، ماهیان قزل‌آلای فربه فرار می‌كنند.
اندی چان۴ می‌گوید: «اما چالشی كه كارفرمایان با آن مواجهند این است كه نمی‌توانند فردی را كه برای شغلی خاص در نظر دارند، از خیابان بیابند. در مورد استخدام دو موضوع وجود دارد «بهترین فرد در دسترس» و «بهترین فرد»، نوعی ناسازگاری بین استعداد مورد نظر و استعداد در دسترس وجود دارد».
چان انتظار ندارد كه این وضعیت در آینده‌ای نزدیك تغییر یابد. «مطالعات جمعیت‌شناسی نشان می‌دهد كه در ۱۵ سال آینده، افراد كمتری در دسترس خواهند بود كه كارهای موجود را به انجام برسانند. بنابراین، كارفرمایان نیاز دارند از راه‌هایی خلاقانه برای به دست آوردن و حفظ استعدادها استفاده كنند».
بدون شك، اقتصاد نرم‌افزاری با كاری كه انجام می‌دهد، همانند شمشیری دو لبه در جنگ عمل می‌كند. این ابزار، با جمع‌آوری استعدادهای سطح بالا، این شانس را به كارفرمایان می‌دهد تا بتوانند بهترین افراد را به دست آورند.
فرانك برادی۵ مدیر منابع انسانی معتقد است: «افرادی كه شخصاً از كار بركنار نشده‌اند، احتمالاً دید جدیدی به بازار دارند. آنها ممكن است بیشتر تصمیم به خروج داشته باشند تا اینكه منتظر اخراج باشند».
به این ترتیب، از طرف دیگر كارفرمایان نیاز دارند به پشت‌سر خود نیز نظری داشته باشند. نیروی كار سطح بالای ایشان، به دنبال اهداف بالاتری هستند و اگر به وسیله كارفرمایانشان مجاب نشوند، می‌توانند خود را از نوسانات اقتصادی مصون نگه دارند.
تجاربی در زمینه استخدام افراد نظامی از طریق دات‌كام‌ها وجود دارد كه با شكست مواجه شده‌اند. هنوز برخی از كارفرمایان، داوطلبین را مورد بررسی دقیق قرار می‌دهند. مدیر تحقیق و توسعه كارخانه شركت سیلیكون والی۶ می‌گوید: «استعدادهایی در بیرون یافت می‌شوند، اما خیلی از آنها تجارب اساسی كار در كسب و كارهای بلوغ یافته را ندارند. شما اگر در ایجاد یك كسب و كار سه سال تجربه كنید تجربه كاملی به حساب نمی‌آید ولی حداكثر چیزی كه می‌توانید به دست آورید این است كه چگونه عمل كنید تا به موفقیت (و یا شكست) برسید».
شركت‌ها هنوز در حال رقابت برای استخدام بهترین افراد هستند. رافیك اُ.لاتفی۷ مدیر مركز تحقیقات زیراكس كانادا می‌گوید: «مسلماً دستیابی به بهترین افراد، مشكل است. رقابت سختی برای افراد در زمینه‌های مشخصی مانند نرم‌افزار، مهندسی سیستم و مهندسی مكانیك وجود دارد». جرج سكو۸ مدیر منابع انسانی شركت لاستیك‌سازی گودیر می‌گوید: «من به دنبال افراد كلیدی با مدارك عالی دانشگاهی برای پست‌های ویژه هستم».
در یك نظرسنجی غیررسمی از ۲۲ شركت كه در آوریل ۲۰۰۱ انجام شد، نیمی از آنها گفتند میزان استخدام افراد تكنیكی را افزایش خواهند داد.
در این جریان مواج استخدام، شركت‌های كوچك و متوسط در حال جذب افراد تكنیكی سطح بالایی هستند كه قبلاً در شركت‌هایی نسبتاً مشهور مشغول به كار بودند. شركت‌های بزرگ‌‌تر در استخدام افراد، بر سابقه شغلی آنها تأكید دارند تا از این طریق وجه‌ خودشان را بالا ببرند.
اران همیشه شعاری را زمزمه می‌كند كه از هر مدیرعاملی می‌توان شنید: «بسیاری از مردم بیرون، به‌طور پراكنده به دنبال شغل نیستند و آنها همان‌هایی هستند كه ما تمایل به استخدامشان داریم».
● استخدام از طریق وب
بازیگران این عرصه می‌گویند در این بازارهای بی‌ثبات استخدام، شركت‌هایی كه از اینترنت غفلت می‌كنند، متضرر می‌شوند. برادی از HRL می‌گوید: «استخدام بیشتر توسط وب صورت می‌گیرد. اولین جایی‌كه جویندگان كار به آن مراجعه می‌كنند، اینترنت است؛ بویژه در مورد مهندسی و بخش‌های تكنیكی كسب و كار آنها فكر می‌كنند از این طریق حق انتخاب بیشتری دارند».
IBM از آن دسته شركت‌هایی است كه از اینترنت در استخدام افراد در پست‌های اساسی بهره می‌برد. پل ای.دوچارم۹ مدیر كارگزینی بخش تحقیقات IBM می‌گوید: «یك وب‌سایت بزرگ داریم كه بسیاری از طرح‌های ما را به نمایش می‌گذارد. اغلب افراد به سایت ما مراجعه و گزارش كارهای ما را مشاهده می‌كنند. این باعث جذب جویندگان كار خواهد شد. همچنین این سایت باعث می‌شود كه دانشجویان بازدید كننده از آن در مورد پیشرفت‌های شركت با یكدیگر بحث كنند. بعضی اوقات آنان در می‌یابند كه IBM محور بحث‌هایشان شده است». به این صورت زمینه‌ای ارتباطی به وجود می‌آید كه می‌تواند گسترش یابد. شركت‌های دیگر در این موضوع با IBM اتفاق نظر دارند كه وب‌سایت با به نمایش گذاردن پیشرفت شركت می‌تواند زمینه‌ای را برای نقد عملكرد شركت فراهم آورد.
برادی معتقد است: «سایت ما این فرصت را برای دانشگاهیان و جویندگان كار با تجربه فراهم می‌آورد كه ما را براساس تخصص خودشان بشناسند». شركت گودیر رویكردی مشابه را اتخاذ كرده و در سایتش، لینكی به سایت‌های شغلی مثل www.monster.com قرار داده است. (نگاه كنید به جست‌وجوی استعدادها از طریق اینترنت).
ساكو می‌گوید: «تمام شغل‌هایی كه در پی پر كردن آنها هستیم، در آنجا فهرست شده است. افراد می‌توانند شغل‌ها را انتخاب كرده و صورت وضعیت شغلی خود را به صورت آن‌لاین تكمیل كرده و آن را به صورت الكترونیكی ارسال ‌كنند». از این طریق، اینترنت به عنصری كلیدی در فعالیت‌های استخدامی گودیر تبدیل شده است. ساكو می‌افزاید: «اكثر استخدام‌های افراد با تجربه، امروزه از طریق اینترنت صورت می‌گیرد. من خیلی كم آگهی تبلیغاتی به نشریات می‌دهم».
این مسئله، تغییری بنیادی را در رویكردی كه طی چند سال گذشته موجود بود نشان می‌دهد، زمانی كه شركت از طریق دادن آگهی به روزنامه‌ها و مجلات حرفه‌ای به جویندگان كار دسترسی پیدا می‌كرد و رویكردی سنتی كه از لحاظ زمان فراگیری كارایی كمی داشت. ساكو ادامه می‌دهد: «بعضی از مجلات به صورت گاهنامه منتشر می‌شوند و تیراژشان ۴ تا ۵ هزار نسخه بیشتر نیست. علاوه‌بر این، اینترنت حرفه اقتصادی بیشتری نسبت به رسانه‌های چاپی دارد. ما هزینه‌های تبلیغاتی خود را از طریق اینترنت تا حدود دو سوم كاهش داده‌ایم».
شركت‌هایی مانند گودیر می‌توانند لینكی در مورد شرح پست‌های شغلی موجودشان در وب‌سایت‌های كاریابی قرار دهند تا از این طریق، فرایند استخدام خود را مدیریت كنند. به‌طور جایگزین، آنها می‌توانند پست‌های شغلی خود را به همان وب سایت، ارائه كنند بدون اینكه لینكی به وب سایت شركت، در آن قرار دهند.
در نگاه اول، وب سایت‌هایی نظیر www.monster.com یا www.hotjobs.com دارای حالت تهاجمی نسبت به استخدام و كاریابی به نظر می‌رسند كه تعهد كمی در قبال راهنمایی جویندگان كار منفعل دارند. استخدام‌كنندگانی كه معتقدند حتی جویندگان كار منفعل نیز گاهی از این سایت‌ها دیدن می‌كنند، حقیقت را به گونه دیگری می‌دانند.
برادی می‌گوید: «افراد بسیاری، این نكته را مدنظر دارند كه حقوقشان برابر با دیگر افرادی باشد كه در بازار به دنبال شغل می‌باشند. كارفرمایان باید به این نكته توجه كنند هنگامی كه استعدادهای سطح بالا متوجه اختلاف حقوق می‌شوند، جویندگان كار منفعل به سرعت تبدیل به جویندگان كار فعال می‌گردند».
در سطح بسیار تهاجمی، اینترنت این فرصت را برای شركت‌ها فراهم می‌آورد كه به دنبال افرادی باشند كه اطلاعاتی را در مورد خودشان به آنها ارسال نكرده‌اند، كسانی كه در زمینه‌های نامعلومی در وب حضور دارند، مانند اعضای بسیار ویژه گروه‌های مباحثاتی، آنان‌ كه نظراتشان به عنوان منبعی در مقالات فنی به كار می‌رود. یكی از راه‌هایی كه توصیه می‌شود استفاده از خدماتی تحت عنوان AIRS (استراتژی‌های پیشرفته استخدام اینترنتی) است كه از طریق آن، نرم‌افزارها و برنامه‌های آموزشی برای استخدام كنندگان ارائه می‌شود تا بتوانند استعدادهای بسیار گریزپا را به دام بیندازند.
اندرو آدامز۱۰ مدیر بخش جذب استعدادهای اهرمی شركت هولت پاكارد۱۱ می‌گوید: «سال گذشته، تیم جذب استعداد ما، فن برش لبه را برای دستیابی به جویندگان منفعل به كار گرفت».
● انسان‌ها به پیشینه نظر می‌افكنند
ممكن است كه وب سایت‌ها، ابزاری برشی را برای جذب جویندگان كار و تسهیل مذاكرات به كار برند، اما این تمام فرایند استخدام نیست. رویكردهای سنتی نظیر رجوع به معرف‌های معتبر، توسعه شراكت‌های حرفه‌ای و سوابق شغلی، هنوز تا میزان زیادی كاربرد دارند. لاتفی۱۲ از شركت زیراكس می‌گوید: «ما بسیاری از استعدادهای سطح بالا را از طریق رجوع به افرادی مانند كارمندان خودمان، همكاران و یا حتی افرادی در دیگر شركت‌ها، به دست می‌آوریم. هنگامی كه شركت به این منابع اعتماد می‌كند، میزان زیادی از زحمت كار از دوش شركت برداشته می‌شود». زیراكس، از یك شركت استخدامی نیز استفاده می‌كند كه لاتفی آن را به علت شبكه جهانی‌اش می‌ستاید.
تعیین شرایط استخدام صحیح بستگی به ارزیابی توانایی‌های ارتباطی و تمایلات دو جانبه و ارزش‌های مشترك دارد. از این‌رو رویكرد انسانی كه برخی آن را استخدام رابطه‌ای نامیده‌اند، در موفقیت در این كار برای شركت‌هایی از قبیل IBM بسیار حیاتی است. دوچارم می‌گوید: «ما از طریق تمایلات دو جانبه به دنبال گسترش روابط با افراد می‌باشیم».
IBM در توسعه این‌گونه روابط، به‌طور فعال وارد میدان شده است. دوچارم توضیح می‌دهد: «ما می‌دانیم كه سال آینده تلاش‌هایمان در حوزه مشخصی متمركز خواهد بود و مطمئنیم افرادی كه در آن حوزه فعالیت دارند، در جهت تعلیم، مربی‌گری و یا فعالیت‌های حرفه‌ای گام برمی‌دارند. آنها در زمینه فعالیت‌های حرفه‌ای، با افرادی حرفه‌ای سروكار خواهند داشت كه تمایلات مشابه دارند».
دوچارم اضافه می‌كند كه تمایلات دوجانبه در بخش‌های مشخصی از تكنولوژی به تداوم ارتباطات حرفه‌ای می‌انجامد و احتمالاً منجر به استخدام خواهد شد. بدون شك، شبكه‌سازی مؤسسات آموزشی و سازمان‌های حرفه‌ای، منبع ارزشمندی را در مورد استعدادهای سطح بالا برای IBM تشكیل داده است. در قسمت آكادمیك، یك دانشمند IBM ممكن است شخصی را هدایت كند و یا شركتی مسئول بعضی تحقیقات باشد. احتمالاً افرادی با مدارك Ph.D جدید به IBM راه خواهند یافت كه پست‌های دكترا یا تحقیقاتی را پر می‌كنند.دوچارم اشاره دارد شركت‌ها باید مواظب باشند كه با پیشنهاد تهاجمی خود به یك فرد تكنیكی سطح بالا، باعث عقب‌نشینی غیرعمدی وی نشوند. او توضیح می‌دهد كه: «فرض كنید من با یك محقق از شركتی دیگر، در زمینه پروژه‌ای مشغول كار هستیم و همه چیز بخوبی پیش می‌رود. حال فرض كنید كه من به آن شخص بگویم از شما دعوت می‌كنم بیایید و برای ما كار كنید. این عمل تعجب وی را برخواهد انگیخت و با خود فكر می‌كند كه آیا این شخص دارد مرا سركار می‌گذارد؟ یا به كار خوب من نظر دارد؟ یا من دارم در سطحی كه او می‌خواهد، عمل می‌كنم؟ علاوه‌بر این، فرض كنید آن شخص به شركت شما بیاید و ناگهان شرایط كسب و كار تغییر كند. آنچه كه شما می‌دانید این است كه روابط زیبای فنی فی‌مابین، اكنون از بین رفته است.
وقتی شركت، فردی از یك مؤسسه علمی را دعوت به همكاری می‌كند، متحمل ریسك می‌شود. شخصی كه پیشنهاد را رد می‌كند، ممكن است این احساس را داشته باشد كه رابطه‌ای بین رد كردن و مشخص نبودن مسیر وجود دارد. اگر آن شخص به شركت ملحق شود، ممكن است آن مؤسسه شركت را دزد استعدادها تلقی ‌كند. دوچارم معتقد است: «بهتر آن است كه ما سرگرم كار فنی خود باشیم و با افرادی كه جذب فعالیت‌های ما شده‌اند، رابطه برقرار نماییم. با این امید كه آنها به ما خواهند گفت كه تمایل دارند با ما كار كنند. با این شرایط كارفرمایان باهوش به افراد اجازه می‌دهند كه خود محرك استخدام باشند».
HP نیز مثل IBM به اهمیت شبكه اینترنت به عنوان منبع استعدادهای سطح بالا پی برده است. آدامز می‌گوید كه تیم‌های جذب استعداد ما اكنون استراتژی‌های زیادی را در مورد برقراری ارتباطات اتخاذ كرده‌اند و شركت به دنبال گسترش ارتباط در زمینه رویدادهای تكنولوژیكی است. به عنوان مثال، شركت كام‌دكس۱۳ در راه یكپارچگی قدم نهاد تا اینكه خود به تنهایی به عنوان كسب و كاری مجزا به فعالیت بپردازد و این فكر را مدنظر داشت كه جویندگان كار را جذب كند.
● جذب دانشجویان
جذب دانشجویان به عنوان منابع استعدادهای جدید انتقاد برانگیز است. از طرفی شركت‌ها به دنبال اصلاح رویكردهای خود برای مقابله با تغییرات جهان می‌باشند. در سال گذشته HP سایت جدیدی را برای استخدام دانشجویان به آدرس www.jobshp.com راه‌اندازی كرد. آدامز می‌گوید: «دانشجویان براحتی می‌توانند صورت وضعیت شغلی خود را پر كرده و فوراً آمادگی خود را برای استخدام اعلام كنند. این سایت، به این منظور ایجاد شده كه رویكرد استخدامی را بسیار جذاب كند». برای جذابیت هر چه بیشتر، شركت HP برای دانشجویان مراجعه‌كننده به سایت، در خرید محصولات تخفیف قائل می‌شود.
HP همچنین فرصت كارورزی را برای دانشجویان فراهم می‌آورد. آدامز می‌گوید: «هدف این است كه استعدادها را در مراحل اولیه تحصیل در دانشگاه جذب كنیم. آمارهای ما نشان می‌دهند افرادی كه در سال اول و دوم تحصیل، كارورزی را در شركت ما شروع می‌كنند، بسیار محتمل است كه در سال‌های آتی به كارمند دائمی تبدیل شوند»
زیراكس كه استخدام استعدادهای جدید دانشگاهی را مدنظر دارد، با گذشت زمان تغییراتی را ایجاد كرده است. لاتفی می‌گوید: «یكی از بزرگ‌ترین تغییراتی كه طی دو سال گذشته انجام دادیم این است كه گوناگونی افراد اعزامی به دانشگاه را افزایش داده‌ایم. این تغییر، كمك زیادی به جذب دانشجویانی كرده است كه فقط تمایل دارند با افرادی مانند خودشان صحبت كنند».
این حركت‌ها نشان می‌دهند كه كارفرمایان باید در رویكردهای فرد تجدید نظر كنند تا بتوانند در برابر انتظارات دانشجویان پاسخگو باشند. باربارا سنتونز۱۴ شخصی كه بیش از بیست سال در استخدام افراد دانشجو فعالیت داشته و اكنون مدیر آموزش Hire.com است، می‌گوید: «ده سال پیش موقعی كه دانشجویان هر پیشنهادی را كه به آنها ارائه می‌شد می‌پذیرفتند، نوعی ناپختگی قابل مشاهده بود. در گذشته‌ای نه چندان دور، فهم دانشجویان رشد كرد و بهتر توانستند فرصت‌های شغلی مورد نظرشان را بیابند (نگاه كنید به «آنچه كه دانشجویان می‌خواهند»).
● بسیار فعال و هوشیار باشید
درس‌هایی كه باید از این شركت‌ها آموخت، این است‌ كه: اولاً این كارفرمایان كه رویكرد بسیار فعالی را نسبت به استخدام اتخاذ كرده‌اند، حاشیه‌ای را در رقابت برای جذب بهترین جویندگان كار، به دست خواهند آورد. ثانیاً، به‌رغم اقتصاد بی‌ثبات، استخدام‌گران با تدبیر وجهه معتبرتری را در میان جویندگان كار پیدا خواهند كرد.
سكو از گودیر، معتقد است كه: «اگر ما امسال به سراغ دانشگاهیان نرویم، سه تا چهار سال طول خواهد كشید تا دوباره بتوانیم روابط صمیمانه‌ای با آنان برقرار كنیم و دانشجویانی را كه می‌خواهیم استخدام كنیم.»
به‌طور خلاصه، به‌رغم اینكه شمار روزافزونی از شرح سابقه شغلی بر روی میز مدیران منابع انسانی موجود است، هیچ شركتی این استطاعت مالی را ندارد كه اجازه دهد فعالیت‌های استخدامی نادیده گرفته شوند. آدامز از HP معتقد است: «الان نمی‌شود در پارك قدم زد و استعدادها را یافت و هر كه را می‌خواهیم براحتی گول زد. شما هنوز مجبورید برای جذب افراد خوب، رقابت كنید. نمی‌توان پرچم را پرتاب كرد و انتظار داشت كه افراد برای گرفتن آن بدوند. شما باید رقابت كنید و برنامه مجاب‌كننده‌ای را در مورد كسب و كارتان ارائه دهید».
● جست‌وجوی استعداد از طریق وب
مطابق لیست سایت Yahoo بیش از ۱۵۰ سایت اینترنتی در مورد شغل موجود است كه كارفرمایان و جویندگان كار می‌توانند از آنها اطلاعات كسب نمایند. در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌نمائیم:
۱) www.airsdirectory.com - استراتژی‌های استخدام اینترنتی پیشرفته كه نرم‌افزارها و آموزش‌هایی را به افراد كارگزینی ارائه می‌دهد با این امید كه آنانی كه به وضعیت موجود دل خوش كرده‌اند، تغییری در بینش خود بدهند. به عنوان مثال این خدمات می‌آموزد كه از طریق یك موتور جستجوی استاندارد به راهنمایی‌های پرسنلی شركتی كه اسم آن در فهرست موجود نیست، دستیابی پیدا كرد.
۲) www.epronet.com - این سایتی است كه اسامی افرادی را از بیست و دو دانشگاه معتبر فهرست كرده است كه شامل دانشگاه‌هایی از قبیل Carnegie Mellon, Caltech و Stanford می‌باشد. این سایت مدعی است كه بیش از ۰۰۰/۱۶۰ فرد از متوسط تا سطح بالا را جمع‌آوری كرده است.
۳) www.headhunter.net - این سایت مدعی است كه بیش از دویست و پنجاه هزار پست شغلی مختلف را از بیش از ده هزار كارفرمای امریكایی، جمع‌آوری نموده است و هر مورد نیز شامل اطلاعاتی در زمینه تكنولوژی، تولیدی و علمی بیوتكنیكی می‌باشد.
۴) www.hire.com - خدمات استخدامی الكترونیكی را فراهم می‌آورد كه فرایند استخدام را برای مراجعین به سایت شركت، خودكار می‌نماید. این فرایند شامل جذب جویندگان كار، مدیریت فرایند و درخواست پست‌های شغلی و گسترش بازاریابی از طریق پست الكترونیكی می‌باشد.
۵) www.hotjobs.com - خدماتی كه به واسطه تبادل اطلاعات بین جویندگان كار و كارفرمایان می‌شوند. دارای خصوصیاتی از قبیل "Hotblock" می‌باشد و از این طریق جویندگان كار می‌توانند جستجوی خود را به شركت‌های ویژه‌ای محدود سازند.
۶) www.monster.com - یكی از سایت‌هایی كه بیشترین مراجعه كننده را به خود اختصاص داده است و شامل برنامه‌های وسیعی برای كمك به آسان‌سازی فرایند استخدام می‌باشد.
۷) www.vault.com - شامل نام ۰۰۰/۳ شركت در ۷۰ نوع صنعت مختلف و شامل صفحاتی تحت عنوان "water cooler" (آب سردكن) می‌باشد كه كارمندان شركت‌ها می‌توانند در آن اطلاعات خود را به اشتراك بگذارند.
● آنچه كه دانشجویان می‌خواهند
آیا می‌خواهید بهترین صید را در امسال داشته باشید؟ پس اول اطمینان حاصل كنید كه شركتتان درخشان و پر تلألو باشد. وقتی كه دانشجویان را استخدام می‌كنید آنها شما را در همان مواردی كه توجه نشان می‌دهید، امتحان خواهند كرد. این پیامی است كه در كنفرانس اخیری كه در شهر نیویورك برگزار شد، ارائه گردید. در زیر تعدادی نقل قول از دانشجویان آورده شده است:
● برای سایتتان برنامه داشته باشید
▪ «من موقعی كه با یك شركت بی‌برنامه مواجه می‌شوم خودم را كنار می‌كشم. این زمانی اتفاق می‌افتد كه دانشجویان زیادی مراجعه می‌كنند. ارزیابی كنید كه چه میزان دانشجو خواهد آمد و استخدام خواهد شد».
▪ یك شركت مدیرانش را به یك دانشگاه برای برگزاری دوره‌های كاری روزانه فرستاد و اعلام نمود كه برای برقراری ملاقات با دانشجویان، سابقه كاری آنان مطالعه گردد. در جلسات اطلاعاتی مشخص گردید كه كدام بخش‌ها نیاز به استخدام دارند. یكی از دانشجویان می‌گوید: «این شركت مرا مجذوب خود نمود. آنها شرایطی را فراهم آوردند كه دانشجویان با كسی كه می‌خواهند به راحتی ملاقات داشته باشند».
▪ از سخنرانان پویا استفاده كنید «هیچ كس نمی‌خواهد كه فقط شنونده باشد. من موقعی لذت می‌برم كه افراد به شغل‌هایشان بسیار جذب شده باشند و نظر خودشان را ارائه دهند».
▪ وضعیت خودتان را به شكل منحصر به فردی نشان دهید. اطلاعات را كمتر مانند خط مونتاژ نمایید و سهل‌الوصول‌تر نمایید.
▪ از خودتان در ذهن‌ها خاطرات خوش بر جای بگذارید- شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد اما واقعیت دارد: «بسیاری از دانشجویان اسباب‌بازی‌های توزیع شده توسط شركت‌ها را دوست دارند. شما اغلب آنها را در حال مقایسه اسباب‌بازی‌های توزیع شده توسط شركت‌های مختلف می‌بینید».
▪ از آموزش‌دیده‌ها به عنوان مبلغان شركت استفاده كنید. «یك شركت كه برای هر فرد تازه وارد دوره كامل آموزشی یك ساله برقرار می‌كند، نشان می‌دهد كه برای افكار ما به عنوان تازه استخدام شده‌ها احترام قائل است».
▪ كارورزها را تحویل بگیرید- «كارورزها ابزار بازاریابی خوبی هستند. با آنان به خوبی رفتار نمایید تا آنان در نزد دوستانشان از شما تعریف كنند». مطمئن شوید كه كارورزان به افراد كارگزینی درستی دسترسی دارند. «برای هر كارورز یك رایزن خردمند در نظر بگیرید. اگر شما كارورز باشید این فرصت عالی است كه بتوانید براحتی با منابع انسانی گفتگو كنید.»
زمینه كاری كارورزان را شناسایی كنید. اجازه بدهید كه كارورز كنترل پروژه را در دست بگیرد «در دو ماه همكاری با آنان نظر خودشان را به من القاء نمودند و من قسمتی از كار را به عهده داشتم». پیشرفت‌های آنها را نیز در نظر بگیرید. یك دانشجو وقتی كه پی ببرد كه شركت به زمینه كاری او دقت نكرده است، دلسرد خواهد شد. «هیچ كس نمی‌خواهد كه وقت زیادی را در پروژه‌ای صرف كند بدون اینكه شناسایی شود. كارورزان با شما خواهند ماند اگر شما تشخیص بدهید كه آنها برای شما چه می‌كنند.
كارآموزان را استخدام كنید - «من افراد كارآموزی را مثل خودم مشاهده می‌نمایم كه بطور تمام وقت مشغول كارآموزی‌اند و منتظرم ببینم كه كارفرمایان چقدر بر روی ما سرمایه‌گذاری می‌كنند.»
● سایت خود را «كاربر دوست» (User – Friendly) طراحی كنید
افراد را ترغیب به دسترسی سریع به صفحه استخدام كنید – بعضی از دانشجویان ابراز می‌دارند كه به سایت شركت‌ها برای جستجوی دوره‌های روزانه كاری مراجعه می‌كنند. آنچه آنها را دلسرد می‌كند این است كه برای دسترسی به قسمت استخدام باید چهار كلیك پیوسته از صفحه اصلی (main page) انجام می‌دادند «وقتی شما پانزده ساعت در هفته مشغول به این كار هستید، تمایلی ندارید كه با چنین مشكلاتی روبرو شوید.»
اجازه بدهید كه داوطلبین كار به فرم‌ها و صفحات FTP (پروتكل انتقال فایل) برای ارائه صورت وضعیت شغلی خود، دسترسی داشته باشند. «مردم آزاری اینجاست كه من به وب سایت مراجعه می‌كنم و مجبور می‌شوم كه صورت وضعیت شغلی خودم را «كات» (قطع)، «فراخوانی» (paste) نمایم در حالیكه دیگر آن قالب‌بندی اولیه را ندارد. معمولاً این روند باعث می‌شود كه ما به فرایند درخواست پایان بدهیم. ما ماه‌ها بر روی ظاهر صورت وضعیت شغلی خود كار می‌كنیم و بدان افتخار می‌نماییم. اجازه دهید كه به صفحات FTP دسترسی داشته باشیم».
نویسنده : سید علی خزائی- میثم الله‌یاری
پانوشت‌ها:
۱. John Uhran
۲. Epro Net
۳. Cytaq
۴. Andy Chan
۵. Frank Brady
۶. Silican Valley
۷. Rafic O.Loutfy
۸. George Sacco
۹. Paul E.Ducharme
۱۰. Andrew Adams
۱۱. Helwet- Packard
۱۲. Loutfy
۱۳. COMDEX
۱۴. Barbara Santons
منبع:
Research.Technology management, march-Aprill ۲۰۰۲
منبع : ماهنامه صنعت خودرو