دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا


چهارمین نمایشگاه خودروی اصفهان


چهارمین نمایشگاه خودروی اصفهان
چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی استان اصفهان سوم بهمن ۱۳۸۶ تا پایان بهمن در محل پل تاریخی شهرستان، جایگاه دائمی نمایشگاه­های بین­المللی استان برگزار شد. همان طور که محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه­های این استان در مراسم افتتاحیه عنوان کرد، ۹۰ شرکت خودروساز و قطعه­ساز در فضایی به مساحت ۸۵۰۰ مترمربع از کشورهای مختلفی چون کره جنوبی، ژاپن، ایتالیا، اکراین، مالزی، تایوان، فرانسه و مراکش به­طور مستقیم یا از طریق نمایندگی در بزرگترین رویداد نمایشگاهی بخش جنوب کشور شرکت کردند.
سه شرکت هیوندایی، کیا و تویوتا از طریق نمایندگان ایرانی خود در اصفهان حضور مستقیم داشتند و در فضایی قابل توجه خودروهایشان را به­نمایش گذاشتند. کیا خودروهای سورنتو، سراتو، اپیوس، کارنز و کارنیوال خود را به شکل خیره­کننده­ای با چیدمان بسیار چشمگیر به­نمایش در­آورده و خودروهای اس­یووی را روی سنگ­های سفید قرار داده بود. هیوندایی با کوپه اف.ایکس وی سیکس خود چشم­ها را خیره کرد و همچنین خودروهای تاکسون، سوناتا و سانتافه را در معرض دید علاقه­مندان قرار داد. تویوتا هم علاوه بر لندکروزر، کمری، کرولا، وانت دو­کابینه خود را آورده بود.
مهمترین شرکت­کننده از ایران­خودرو، شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران­خودرو (ساپکو) بود. به دلیل تقارن برنامه معارفه مهندس بذرپاش مدیرعامل جدید گروه سایپا با روز اول افتتاحیه نمایشگاه، فرزاد نشان مدیر بازاریابی و فروش سایپا به­عنوان بالاترین مقام مسؤول شرکت سایپا در نمایشگاه حاضر بود. وی در سخنرانی بسیار کوتاه خود گفت: سایپا امسال حضور باشکوه­تری نسبت به سال گذشته داشته است. مهمترین ویژگی این نمایشگاه ارائه خودروی ۱۳۲ یا همان فیس­لیفت پراید است که همزمان با آغاز تولید رسمی آن توسط وزیر صنایع و معادن در خطوط تولید سایپا، در این نمایشگاه هم در معرض دید شهروندان اصفهانی قرار گرفته است.
از محصولات دیگری که وی به آنها اشاره کرد، زانتیای فیس­لیفت و سی۵ از سایپا، یوروکارگو و اسکودوی فیات از زامیاد و اُلین سایپادیزل بود. نشان سپس با توجه به حضور کیم یاک مُک سفیر کره جنوبی در نمایشگاه با ارائه آمار مختصری اظهار داشت: ایران به لحاظ تیراژ تولید رتبه ۱۶ و سایپا رتبه ۱۹ جهان را دارد. سهم گروه خودروسازی سایپا در بازار ایران ۵۲ درصد است. همچنین استان اصفهان ۴/۶ از سهم بازار خودرو در سال ۱۳۸۵ را به خود اختصاص داد که در ۹ ماهه ۱۳۸۶ به ۴/۷ درصد رسیده است. خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا توسط بیش از ۲۱۰۰ نمایندگی و عاملیت انجام می­شود که از این تعداد ۴۹۱ نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش را عهده­دارند. استان اصفهان با ارائه ۱۰ درصد از خدمات پس از فروش، رتبه سوم کل کشور را داراست.
● سفیر کره در نمایشگاه اصفهان
شاید یکی از مهمترین ویژگی­های نمایشگاه تخصصی صنعت خودروی اصفهان، حضور پررنگ کره­ای­ها بود که بیش از نیمی از سالن نقش جهان را به خود اختصاص داده بودند و در افتتاحیه نمایشگاه هم سفیر این کشور شخصا حضور یافت و در تمام مراحل، سخنرانی­ها را که ترجمه همزمان داشت گوش می­داد و بعد هم در مراسم قیچی زدن روبان افتتاحیه شرکت کرد.
در مراسم افتتاحیه هم سلام و صبح بخیر را به فارسی گفت و تک­تک مقام­های بلندپایه سایپا و استان اصفهان را به اسم نام برد و از حضورشان تشکر کرد. از جمله محققیان مدیرعامل شرکت نمایشگاه­ها، فرزاد نشان مدیر بازاریابی و فروش سایپا، دکتر صالح معاون برنامه­ریزی استانداری اصفهان و اسفندیاری مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن که در این مراسم به ایراد سخنرانی هم پرداختند.
سفیر کره سپس به زبان انگلیسی نسبتا روان که به طور همزمان به فارسی بسیار بد ترجمه می شد [و نگارنده مجبور شد دوباره از روی صدای ضبط شده متن سخنرانی را پیاده­سازی کند] گفت: باعث افتخار من است که در این شهر و در این نمایشگاه موفق حضور داشته باشم. تا جایی که من می­دانم، اصفهان یکی از معروفترین شهرهای فرهنگی دنیاست و از لحاظ صنعتی هم پتانسیل­های عظیمی در آن نهفته و سالیان سال پایتخت ایران بوده است. دلیل آن که به این موضوع اشاره کردم آن است که گردشگری و صنعت دست در دست هم پیشرفت می­کنند. اصفهان مدت­ها مرکز کسب­وکار، تبادلات فرهنگی، تولید علم و دیپلماسی بوده است.
شرکت در نمایشگاه­ها که برای پیشبرد صنعت، کسب­وکار و اقتصاد محلی برپا می­شوند، باید در استراتژی­های هر شرکت تجاری قرار گیرد. نمایشگاه­ها در سطح بین­المللی می­توانند رهبران صنایع و فناوری، گردشگران و دانشجویان را به سمت خود جلب کنند و اقتصاد محلی را رونق بخشند و در بهبود اقتصاد کشور مؤثر واقع شوند.
من از برگزارکنندگان این نمایشگاه تشکر می­کنم چون صنعت خودرو مهمترین صنعت در میان صنایع ایران و جهان است. همان طور که آقای نشان اشاره کردند، ایران از لحاظ تولید خودرو مقام شانزدهم را دارد و از لحاظ تولید و مصرف و همچنین طراحی و ساخت خودروی جدید از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. صنعت خودرو نه­تنها برای مونتاژ قطعات مطرح است بلکه منشأ پیشرفت در حوزه انرژی، توسعه فناوری­های نو به­ویژه فناوری پتروشیمی و سایر رشته­های مرتبط مثل الکترونیک و کامپیوتر است؛ تا جایی که می­توان گفت خودرو نقش قوای محرکه و موتور صنایع را دارد.
من بسیار خوشحالم که کره در پیشرفت اقتصادی ایران نقش دارد. شرکت­های ایرانی و کره­ای سابقه همکاری طولانی دارند. سایپا سال­هاست که در زمینه خودرو با شرکت­های کره­ای ارتباط دارد. فکر می­کنم اکنون رکورد ساخت خودروهای کره­ای در ایران از مرز ۲ میلیون دستگاه گذشته است. من به­عنوان سفیر کره در ایران امیدوارم این همکاری گسترش یابد. از بزرگان صنعت هم به خاطر این همکاری تشکر می­کنم. کره تلاش می­کند به صنعت خودروی ایران کمک کند، برای مثال در تأسیس مرکز آموزشی فنی و تخصصی با همکاری ایران ۵ میلیون دلار هزینه صرف کرده است.
امیدوارم ایرانی­ها از این نوع مراکز، تعداد بیشتری دائر کنند و فناوری­های نویی را گسترش دهند. کره نیز در این زمینه به همکاری خود ادامه خواهد داد. در ضمن امیدوارم صنعت خودروی ایران به­خوبی پیشرفت کند و برای اصفهان آرزوی رشد و شکوفایی می­کنم. از مهمان­نوازی و ابراز دوستی شما حقیقتا سپاسگزارم.
● قابلیت­های اصفهان
دکتر صالح معاون برنامه­ریزی استان هم در مراسم افتتاحیه با ذکر آمار و اطلاعات، تصویری از وضعیت و قابلیت­های اصفهان ترسیم کرد. وی مهمترین قابلیت­های توسعه اقتصادی استان را به این شرح عنوان کرد:
موقعیت مکانی استان اصفهان طوری است که در مرکز ایران قرار گرفته و با هشت استان مهم و تأثیرگذار همجوار است و به همین دلیل در مسیر ترانزیت کالا هم قرار دارد. با توجه به این که ۸۰ میلیون تن کالا از جاده­های این استان عبور می­کند، از پتانسیل­های قوی کارآفرینی در بخش­های مختلف اقتصادی برخوردار است.
نظر به این که ۱۲ درصد ارزش افزوده بخش صنعت در استان اصفهان صورت می­پذیرد، می­توان این استان را پیشرو در توسعه صنعتی دانست. بخش خصوصی کارآمد، ظرفیت­های علمی، فنی، تخصصی و مدیریتی باعث شده است که اصفهان گزینه مناسب و شریک مطمئنی برای سرمایه­گذاران خارجی در راستای اقتصاد دانایی محور باشد.
اولین شهرک علمی- تحقیقی در استان اصفهان دائر گردیده و همچنین چندین پارک رشد در زمینه­های مختلف با تأکید بر صنایع تکنولوژی بالا تأسیس و اولین کریدور علم و فناوری در این استان راه­اندازی شده است تا فاصله بین یافته­های تحقیقی و تجاری­سازی نوآوری­ها را کم کند.
در استان اصفهان علاوه بر مراکز دانشگاهی قوی، زیرساخت­ها و صنایعی که جزء حلقه­های پیشین صنایع پیشرفته به­حساب می­آیند، به­خوبی شکل گرفته­اند و به همین دلیل قطب صنایع مادر در کشور شناخته می­شود. در شرق استان نیز سرمایه­گذاری سنگین و هنگفتی در زمینه تولید خودرو و قطعات در زامیاد کاشان صورت گرفته است.
هر چند همکاری خوبی با کیا و هیوندایی داشته­ایم اما تجربه تلخ دوو در کرمان­موتورز را هیچ­گاه فراموش نمی­کنیم که با سرمایه­گذاری مشترک (۴۹ درصد کره، ۵۱ درصد کرمان موتورز) ایجاد و به­صورت یکطرفه از سوی دووی کره جنوبی رها شد.
آخرین سخنران افتتاحیه هم اسفندیاری مدیرکل امور صادرات وزارت صنایع و معادن بود که خیلی تند و بسیار طولانی صحبت کرد؛ به­طوری که مترجم همزمان عاجز ماند و ترجمه را ادامه نداد و در آخر هم صحبت­های بیست دقیقه­ای وی را در چند جمله و در کمتر از یک دقیقه خلاصه کرد. به هر حال چکیده سخنانش این بود که فرزانگی و بلوغ صنعتی با حضور در بازار جهانی محقق می­شود. اسفندیاری برای تشریح این جمله به ذکر آمار صادرات صنعت خودرو در پنج سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۸۱ انواع خودرو و قطعات به میزان ۷۶ میلیون دلار صادر شد که از این مبلغ ۲۹ میلیون دلار مربوط به قطعات بود. سال ۱۳۸۲ این مبلغ به ۹۲ میلیون دلار، سال ۱۳۸۳ به ۱۷۰میلیون دلار، سال ۱۳۸۴ به ۲۶۰ میلیون دلار و سال ۱۳۸۵ به ۳۸۵ میلیون دلار رسید. ۹ ماهه امسال نیز نسبت به ۹ ماهه سال گذشته ۹۳ درصد رشد نشان داده و فقط در همین زمان ۴۴۶ میلیون دلار صادرات صورت گرفته است که اگر با همین روند ادامه یابد تا پایان امسال ۱۲۰ درصد رشد را نسبت به سال ۱۳۸۵ تجربه خواهد کرد. وی یکی از مهمترین ویژگی­های اصفهان را پتانسیل­های ارائه خدمات مهندسی عنوان کرد و با اشاره به حضور خودروسازان در چند کشور از جمله سوریه، ونزوئلا، سنگال و غیره افزود: متأسفانه استان اصفهان هنوز به جایگاه خود در میان سایر استان­های کشور نرسیده است و با این که به ۴۰ کشور دنیا خدمات مهندسی ارائه می­کند اما سهم اصفهان از ۲۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در حد انتظار نیست.
● چیدمان نمایشگاه
و اما خود نمایشگاه از سه سالن تشکیل شده بود: شیخ بهایی (سالن شماره یک)، میرداماد (سالن شماره ۲) و نقش جهان (سالن شماره ۳). کل سالن شیخ بهایی به گروه خودروسازی سایپا تعلق داشت که در آن علاوه بر محصولات سایپا اعم از ۱۳۲، زانتیای فیس­لیفت، تندر ۹۰ و۱۴۱ چند خودروی اسپرت­شده مثل نسیم، زانتیا و ریو همچنین خودروی سی۵ به نمایش گذاشته شده بود. شرکت­های سایپادیزل (با محصول فوتون، اف­ام ۹ )، زامیاد (با خودروهای یوروکارگو، ون اسکودوی فیات و...) سازه­گسترسایپا، رایان­سایپا و سایپایدک غرفه­های مخصوص به خود را داشتند و به مشتریانشان جواب می­دادند. علاوه بر این شش نماینده از نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش اصفهان از جمله سلیمی، زاهدی، سلامتیان، حافظ قطعات، عصارزادگان و یاوران قطعات سپاهان نیز حضور داشتند.
همچنین ارتباطات سایپا غرفه­ای داشت که در آن علاوه بر نشریه اندیشه­گستر، بخش نظرسنجی از اداره روابط عمومی به کمک هشت دانشجوی اصفهانی به نظرسنجی می­پرداخت.
در سالن شماره ۲ (میرداماد) ۴۹ غرفه به قطعه­سازان و مجموعه­سازانی تعلق داشت که از نام­های معروف می­توان به ساپکو اشاره کرد. همچنین سندن ایرانیان، کولرسازی که اندیشه­گستر چندی پیش با آن مصاحبه کرده بود، هانترپارت و ماجیکار که بارها تبلیغات خود را در مجله اندیشه­گستر به چاپ رسانده­اند، در این سالن غرفه داشتند. به هر حال فهرست آنان در جدول قابل مشاهده است.
در سالن شماره ۳ (نقش جهان) هم علاوه بر تویوتا (ایرتویا) کیا و هیوندایی، شرکت­های آسان­موتور، صنعتی تولیدی مرتب (با خودروی پاژن وی سیکس)، اطلس­خودرو، گروه بهمن­دیزل و آریا دیزل حضور داشتند. مارال صنعت جاوید هم در فضای باز به تبلیغ پرداخت.
منبع : اندیشه گستر سایپا