پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

رفع کمبود فضاهای فرهنگی


رفع کمبود فضاهای فرهنگی
از آغاز سلطنت پهلوی اول به تدریج سالن‌های سینما تقریباً به شکل امروزی شکل گرفت که نخستین آن گراندسینما بود که از تبدیل سالن گراندهتل با ۵۰۰ صندلی به سینما کار خود را با بلیت‌های یک، دو و سه قرانی آغاز کرد.
در قسمت سه قرانی که به قول امروز لژ سینما محسوب می‌شد حدود ۱۰۰ صندلی و در درجات پائین تر ۴۰۰ صندلی قرار داشت. در سال ۱۳۰۸ چند سالن سینما در تهران بنا شد از آن جمله سینما ایران در لا‌له زار و سینما مایاک و سینما سپه که گنجایش بیش از ۱۱۰۰ نفر را داشت. سینماهای دیگری نیز در سطح شهر تهران افتتاح شد از آن جمله سینما درخشان که توسط سینما سپه و سینما ایران اداره می‌شد.
گلستان، تهران، فارس و ملی از دیگر سینماهای دایر شهر تهران به حساب می‌آمد. تا قبل از نمایش نخستین فیلم بلند سینمایی که در ایران ساخته شد سالن‌های نمایش فیلم چون قارچ یکی پس از دیگری سر برمی‌آورد مثل سینماهای سعادت، پالا‌س، همایون و بهارستان.
با آغاز به کار سینماهای متعدد به مشتریان آن نیز افزوده شد و سه سینمای معروف لا‌له زار گراندسینما، ایران و خورشید هر شب مملو از علا‌قه مندان بود.پردیس سینمایی ملت همزمان با سا لروز ولا‌دت امام رضا ( ع ) با حضور هنرمندان و مسئولا‌ن گشایش یافت. بعد از سالن سینمای آزادی این دومین مجموعه سینمایی در کشور است که در حد استانداردهای بین المللی در تهران افتتاح می‌شود.‌
تهران با این جمعیتی که دارد کم کم محرومیت‌ها از بعضی ساحت‌های آن رخت برمی‌بندد.‌ سینما تنها فیلم ساختن نیست بلکه فیلم‌های سینمایی اصیل یک مملکت را در سینما‌های خوب و مجهزدیدن است. ایجاد و توسعه مراکز فرهنگی که هم به عنوان مراکزی در جهت بسط فرهنگ اصیل باشند و هم به عنوان مراکزی که بخشی از اوقات فراغت شهر وندان را پر کنند یکی از مهمترین نیاز‌های تهران می باشد.
تهران با داشتن جمعیتی نزدیک به ۱۷میلیون نفر و گسترش جغرافیایی این چنینی، با امکانات متناسب با جمعیت یک شهر کوچک مانده است. سالنهای سینما یکی از همین نیازهای فرهنگی،رفاهی است که مورد کم توجهی بسیاری قرار گرفته بود و سهواًیا عمداًبه بوته فراموشی سپرده شده بود. اما خوشبختانه در این چند سال برای پیشرفت فرهنگ و هنر کارهایی نظیر ساخت سینما انجام شد.‌ البته ساخت سالن‌های سینمایی از سوی مرکز توسعه‌فضاهای فرهنگی شهرداری تهران دنبال می‌شود.
پردیس سینمایی پارک ملت نه تنها ضرورت منطقه‌ای را که با توجه به وسعت و جمعیت آن دارای کمبود شدید فضاهای فرهنگی و سینمایی است برطرف می‌کند، بلکه حوزه نفوذ آن کل شهر را متاثر خواهد کرد.
پردیس سینمایی ملت دارای معماری ویژه و متاثر از طبیعت پیرامونی است که به آن ویژگی خاصی داده ‌است.متراژ کلی پردیس سینمایی پارک ملت ۱۵ هزار متر است و به ‌گفته‌بانیان آن، تنها ساخت یک سینما هدف آنها نبوده بلکه آنها قصد داشته‌اند، پدیده‌ای به شهر اضافه کنند. پدیده‌ای که مردم را به فکر وا می‌دارد و چشم‌اندازهای جدیدی را از شهر و معماری برای آنها مهیا می‌کند. پردیس سینمایی <زندگی> نیز یکی‌دیگر از این پروژه‌هایی است که با ۵ سالن و ظرفیت ۱۲۰۰ نفر هم قرار است درغرب تهران به بهره‌برداری برسد.
باتوجه به نبود تبلیغات مناسب و راه نیفتادن سیستم رزرو تلفنی و همچنین مشخص نبودن ورودی این مجموعه از بیرون برای تماشاگران، پردیس سینمایی ملت در اولین روزهای فعالیت خود فروش نسبتا خوبی داشته و در آینده‌ای نزدیک با رفع این نقائص و راه‌اندازی سیستم مکانیزه فروش و رزرو اینترنتی بلیت، این پردیس تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین سینماهای تهران خواهد شد.امید است که با ساختن چنین مجموعه‌های در سطح کشور روح تازه ای در کالبد بی جان سینمای کشور که در حجمه ‌dvd ‌های خارجی و ماهواره و... گیر افتاده است دمیده شود. امیدواریم.

ایزد مهرآفرین
منبع : روزنامه سیاست روز