دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
نماد همزیستی گردشگری و شهر نشینی
نه صدای بوقی شنیده می شود و نه آژیر اتومبیلی آرامش را به هم می ریزد. این محیط آرام فقط چند ساعت پروازی با تهران فاصله دارد.در فرودگاه مقصد لباس های فرم مشخص می كنند كه چه كسی چه وظیفه ای دارد و چمدان با بی دقتی به گوشه ای پرتاب نخواهد شد. از فرودگاه وین كه خارج شوی استفاده بهینه از نیروی كار را كاملا احساس می كنی. اتوبوسی كه مسافر را به شهر می رساند یا قطاری كه سر وقت حركت می كند، دلهره رسیدن به یك كشور بیگانه را ناچیز می كند. عجله ای برای پیدا كردن چرخی برای حمل چمدان نیست. همه چیز با دقت برنامه ریزی شده است. تهیه بلیت، راهنمای هتل، نقشه شهر و تلفن های گویای چند زبانه به مسافر غریب این امكان را می دهد تا خود را با آرامش به مقصد برساند.
در شهر نیز همه چیز برنامه ریزی شده است. اتومبیل ها هنگامی كه عابر پیاده عرض خیابان خط كشی را می پیماید توقف می كنند. عابران نیز همان مقرراتی را رعایت می كنند كه شامل اتومبیل هاست.نگاهی به مكان های توریستی دیگر كشورها به خصوص اروپا نشان می دهد كه فراهم كردن این امكانات گردشگری باید با رفتار شهروندی نیز هماهنگ باشد.
در شهری همانند وین كه تعداد گردشگرانی كه هر روزه از آن دیدن می كنند به روایت آمار رسمی شاید بیشتر از كسانی باشد كه در یك سال از شهرهای كشورمان دیدن می كنند، استفاده بهینه از همه امكانات شهری و انسانی مشهود است.
علا یم دقیق و مشخص، گردشگر را به محلی كه در جست وجوی آن است راهنمایی می كنند. پلیسی كه از او آدرسی پرسیده شود با گشاده رویی محل مورد نظر را روی نقشه نشان می دهد و اگر مشكلی باشد با استفاده از دفترچه راهنمایی كه همواره با خود حمل می كند، آدرس محل را می یابد و گردشگر را راهنمایی می كند.
اتوبوس، تاكسی یا تراموا كه سوار شوی دغدغه ای برای پیداكردن پول خرد یا پرسیدن ایستگاه مورد نظر وجود ندارد. این كار از وظایف راننده است. در ایستگاه مترو یا دیگر وسایل عمومی تهیه بلیت كار سختی نیست و كافی است كه یك زبان خارجی را بدانی تا به همان زبان دستگاه اطلا عات لا زم را در اختیار قرار دهد.
گردشگر هنگام گردش در شهری همانند وین كه در هر گوشه آن اثری تاریخی خودنمایی می كند، درشكه هایی در مركز شهر پیدا می كند كه با سوار شدن در آنها درشكه چی با حوصله و دقت بسیار هنگام عبور از كنار این ساختمان ها اطلا عات مربوط به آن را نیز به گردشگر منتقل می كند.
نگاهی به درشكه هایی كه در میدان نقش جهان اصفهان ظاهرا همین وظیفه را بر عهده دارند، تفاوت میان دو دیدگاه را بهتر مشخص می كند.
آنها تند می رانند تا با دور زدن میدان هر چه زودتر مسافر دیگری را سوار كنند و اصولا اطلا عی هم از آثار تاریخی كه از جلوی آن می گذرند زیادتر از مسافر ندارند و حداكثر فقط نام آن را می دانند. در وین ولی درشكه ران این را وظیفه خود می داند.
مدتی است كه در تهران و بعضی از شهرهای تاریخی كشورمان تلا ش برای ایجاد پیاده راه ها در مركز شهر آغاز شده است و قرار است خیابان باغ سپهسالا ر به نخستین پیاده راه تهران تبدیل شود و در یزد و اصفهان نیز چنین راهكارهایی تحت بررسی و حتی اجراست.
در شهرهای تاریخی و دیدنی اروپا مدت هاست كه این موضوع واقعیت پیدا كرده است. در پاریس، وین، لندن و بسیاری از شهرهای دیگر بیشتر خیابان های مركز شهر فقط برای گذر پیاده ها طراحی شده است. در وین و در اطراف كلیسای تاریخی اشتفان این تجربه بسیار موفقیت آمیز بوده است.
هنگامی كه در این شهر به تماشای اثری ایستاده باشی یا ویترین مغازه ای را كه با زیبایی تزئین شده است نگاه كنی بوق ماشین یا موتور سواری آرامش را به هم نمی زند. در مركز شهر وین كودكان دبستانی، توریست ها و افراد محلی با آسودگی خیال به نوازنده های دوره گرد نگاه می كنند یا شعبده بازی كه بچه ها را سرگرم می كند، به كودكانشان نشان می دهند. حتی كبوتران نیز واهمه ای از انسان های جورواجور اطراف خود ندارند. مكان های دیدنی روی گردشگران باز است و بر خلا ف كشورمان كه توریست خارجی باید زیادتر از گردشگر محلی ورودی بدهد، بلیتی نباید تهیه كرد و حتی جهانگرد این امكان را نیز دارد كه رایگان از خدمات راهنما استفاده كند.گردشگر از هنگام ورود به كشور تا هنگامی كه خاك كشور را ترك می كند، انبوهی از اطلا عات در اختیارش قرار می گیرد و با استفاده از نقشه های راهنما كه در فرودگاه یا دیگر مكان های ورودی رایگان توزیع می شود، به درستی می تواند محل مورد علا قه خود را بیابد. هنگام بازگشت به فرودگاه نیز همه چیز به درستی برنامه ریزی و تدارك شده است. سر وقت می توان با اتوبوس یا قطار به فرودگاه رسید و دغدغه ای برای حمل چمدان یا پیدا كردن وسیله حمل و نقل وجود ندارد. یافتن مكانی برای استراحتی كوتاه پیش از پرواز به همان اندازه آسان است كه رفتن به فروشگاه برای خرید یا رسیدن به محل پرواز.
در شهر نیز همه چیز برنامه ریزی شده است. اتومبیل ها هنگامی كه عابر پیاده عرض خیابان خط كشی را می پیماید توقف می كنند. عابران نیز همان مقرراتی را رعایت می كنند كه شامل اتومبیل هاست.نگاهی به مكان های توریستی دیگر كشورها به خصوص اروپا نشان می دهد كه فراهم كردن این امكانات گردشگری باید با رفتار شهروندی نیز هماهنگ باشد.
در شهری همانند وین كه تعداد گردشگرانی كه هر روزه از آن دیدن می كنند به روایت آمار رسمی شاید بیشتر از كسانی باشد كه در یك سال از شهرهای كشورمان دیدن می كنند، استفاده بهینه از همه امكانات شهری و انسانی مشهود است.
علا یم دقیق و مشخص، گردشگر را به محلی كه در جست وجوی آن است راهنمایی می كنند. پلیسی كه از او آدرسی پرسیده شود با گشاده رویی محل مورد نظر را روی نقشه نشان می دهد و اگر مشكلی باشد با استفاده از دفترچه راهنمایی كه همواره با خود حمل می كند، آدرس محل را می یابد و گردشگر را راهنمایی می كند.
اتوبوس، تاكسی یا تراموا كه سوار شوی دغدغه ای برای پیداكردن پول خرد یا پرسیدن ایستگاه مورد نظر وجود ندارد. این كار از وظایف راننده است. در ایستگاه مترو یا دیگر وسایل عمومی تهیه بلیت كار سختی نیست و كافی است كه یك زبان خارجی را بدانی تا به همان زبان دستگاه اطلا عات لا زم را در اختیار قرار دهد.
گردشگر هنگام گردش در شهری همانند وین كه در هر گوشه آن اثری تاریخی خودنمایی می كند، درشكه هایی در مركز شهر پیدا می كند كه با سوار شدن در آنها درشكه چی با حوصله و دقت بسیار هنگام عبور از كنار این ساختمان ها اطلا عات مربوط به آن را نیز به گردشگر منتقل می كند.
نگاهی به درشكه هایی كه در میدان نقش جهان اصفهان ظاهرا همین وظیفه را بر عهده دارند، تفاوت میان دو دیدگاه را بهتر مشخص می كند.
آنها تند می رانند تا با دور زدن میدان هر چه زودتر مسافر دیگری را سوار كنند و اصولا اطلا عی هم از آثار تاریخی كه از جلوی آن می گذرند زیادتر از مسافر ندارند و حداكثر فقط نام آن را می دانند. در وین ولی درشكه ران این را وظیفه خود می داند.
مدتی است كه در تهران و بعضی از شهرهای تاریخی كشورمان تلا ش برای ایجاد پیاده راه ها در مركز شهر آغاز شده است و قرار است خیابان باغ سپهسالا ر به نخستین پیاده راه تهران تبدیل شود و در یزد و اصفهان نیز چنین راهكارهایی تحت بررسی و حتی اجراست.
در شهرهای تاریخی و دیدنی اروپا مدت هاست كه این موضوع واقعیت پیدا كرده است. در پاریس، وین، لندن و بسیاری از شهرهای دیگر بیشتر خیابان های مركز شهر فقط برای گذر پیاده ها طراحی شده است. در وین و در اطراف كلیسای تاریخی اشتفان این تجربه بسیار موفقیت آمیز بوده است.
هنگامی كه در این شهر به تماشای اثری ایستاده باشی یا ویترین مغازه ای را كه با زیبایی تزئین شده است نگاه كنی بوق ماشین یا موتور سواری آرامش را به هم نمی زند. در مركز شهر وین كودكان دبستانی، توریست ها و افراد محلی با آسودگی خیال به نوازنده های دوره گرد نگاه می كنند یا شعبده بازی كه بچه ها را سرگرم می كند، به كودكانشان نشان می دهند. حتی كبوتران نیز واهمه ای از انسان های جورواجور اطراف خود ندارند. مكان های دیدنی روی گردشگران باز است و بر خلا ف كشورمان كه توریست خارجی باید زیادتر از گردشگر محلی ورودی بدهد، بلیتی نباید تهیه كرد و حتی جهانگرد این امكان را نیز دارد كه رایگان از خدمات راهنما استفاده كند.گردشگر از هنگام ورود به كشور تا هنگامی كه خاك كشور را ترك می كند، انبوهی از اطلا عات در اختیارش قرار می گیرد و با استفاده از نقشه های راهنما كه در فرودگاه یا دیگر مكان های ورودی رایگان توزیع می شود، به درستی می تواند محل مورد علا قه خود را بیابد. هنگام بازگشت به فرودگاه نیز همه چیز به درستی برنامه ریزی و تدارك شده است. سر وقت می توان با اتوبوس یا قطار به فرودگاه رسید و دغدغه ای برای حمل چمدان یا پیدا كردن وسیله حمل و نقل وجود ندارد. یافتن مكانی برای استراحتی كوتاه پیش از پرواز به همان اندازه آسان است كه رفتن به فروشگاه برای خرید یا رسیدن به محل پرواز.
منبع : خبرگزاری فارس
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
آمریکا ایران خلیج فارس مجلس شورای اسلامی مجلس دولت شورای نگهبان دولت سیزدهم افغانستان جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد جنگ
هواشناسی شهرداری تهران تهران چین شورای شهر دستگیری پلیس قتل فضای مجازی سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو خودرو مالیات دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا تورم مسکن سایپا
سریال پایتخت بهاره رهنما قرآن تلویزیون تئاتر فیلم سریال سینمای ایران موسیقی کتاب سینما قرآن کریم
سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه جنگ غزه روسیه اوکراین حماس نوار غزه ترکیه طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا
فوتبال استقلال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی سپاهان باشگاه پرسپولیس تراکتور جام حذفی آلومینیوم اراک وحید شمسایی
تسلا ایلان ماسک هوش مصنوعی اپل تبلیغات آیفون ناسا فناوری گوگل مریخ
سازمان غذا و دارو سرطان طول عمر خواب دندانپزشکی آلزایمر بارداری مالاریا روغن حیوانی