دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


زلزله در انیمیشن


زلزله در انیمیشن
«زلزله در انیمیشن» با پخش تیزرهای (آموزشی) راهنمایی و رانندگی از تلویزیون، بسیاری از استودیوهای تبلیغاتی و همین طور انیماتورها ی آشنا به برنامه های سه بعدی، مصمم شدند تا به صورت جدی پا در راه ساخت تیزرهای آموزشی، (برای سازمان هایی که به طرق متعدد در ارتباط با مردم هستند) بگذارند. هم اینک ادبیات مشترک و واحدی در میان تیزر سازان و انیماتورهای تبلیغاتی شنیده می شود که؛ «ما بهترشو می سازیم، این که چیزی نیست، چندتا سوسیس به هم بچسبوندن که کاری نداره و ...» و از آن طرف اکثر سفارش دهندگان آیتم های آموزشی و اجتماعی، متقاضی گونه ی مشابه ای هستند که پیشتر مردم کوچه و خیابان دیده اند، انگار حدود مشخص و نهایی آنچه که از گرافیک و فرم یک تیزر بر می آید همان نمونه ماقبل (راهنمایی و رانندگی) است و لاغیر.
همه مدعی این (بودند) و هستند که بهتر می سازند و بهتر می توانند نظر مخاطبین را جلب کنند. اما نباید یک نکته را از یاد برد که ساخت سری تیزرهای راهنمایی و رانندگی (مجری طرح، شرکت حور می باشد) یک رفروم اجتناب ناپذیر و مشکل در امر تبلیغات رسانه ای خصوصاً تلویزیونی در ایران به شمار می آید. همینکه بتوان از حدود قدسی و قرمز! یک تشکیلات سلبی، به طور مفاهمه آمیزی عبور کرد و مفاهیم محتوم و کاملاً جدی! یک سازمان (همان سازمان)را برای پیدایی یک ارتباط صحیح و دقیق (مخاطبان ایرانی) متبلور ساخت، کاری کارستان صورت پذیرفته است.
باید بپذیریم که نفس این عمل بسیار مهم و جدی است. سازندگان سری تیزر انیمیشن های «راهنمایی و رانندگی» هرچند از سوی صاحبان فن! مورد نقد قرار می گیرند و ادعاهای جالبی را نیز ابراز می دارند! اما نباید فراموش کنیم که فرآیندی که، از آن به عنوان توسعه شکلی و محتوایی تبلیغات تلویزیونی (در ایران) نام می بریم و مدیون تلاش، توجیه و ابتکار عمل گروه سازنده تیزرهای آموزشی راهنمایی و رانندگی است.
باید بپذیریم که (امری که ما ایرانیان با آن سنخیتی نداریم) همیشه قدم های اولیه توسعه را گذشته گان در جهت رشد مباحث فکری و اجتماعی، با آزمون خطا و دشوار و لرزان می پیمایند ... این آیندگان هستند که باید همان مسیر پُر سنگلاخ را جدی تر و بی اشتباه تر گز کنند. نباید فراموش کنیم که این اولین قدم است.
شما اگر می توانید گونه ای دیگر بسازید و فضای جدیدتری را بیاغازید چرا فقط با نفی دیگری در صدد اثبات کار نکرده خود هستید! در این میان مؤسساتی پیدا می شوند که بدون جارُ جنجال و تبختر فساد آور، راه رفته دیگران را بی ادعا ادامه می دهند و تنها به کیفیت کارشان می اندیشند و سطح سلیقه و شعور مخاطب را جدی می گیرند.
مؤسسه فیلم سازی «لوح زرین» که بیشتر در زمینه تولید سریال های تلویزیونی و بعضاً تبلیغی فعالیت دارد، پروژه جدیدی را آغاز کرده است که در نوع خود چند گام به جلو می باشد. «آرمان زرین کوب» مدیرعامل مؤسسه فیلم سازی لوح زرین، در معرفی پروژه تبلیغی شرکت خود می گوید: «ما طرحی را به «پژوهشگاه مهندسی زلزله» که تحت نظر وزارت علوم و فن آوری است ارایه دادیم.» ارایه این طرح به پیش از واقعه تأثیر انگیز «زلزله بم» باز می گشت. با توجه به تأمین اعتبار و سیر مراحل اداری آن سازمان و چون، پخش این سری از تیزرهای تبلیغاتی از تلویزیون بود، طرح ما را به تلویزیون ارجاع دادند و متعاقباً تلویزیون، ما را به سازمان وابسته خود یعنی «صبا» که تولیت انیمیشن سیما را بر عهده دارد معرفی کرد.
بالاخره توانستیم با آن مرکز [صبا] قراردادی مشاع (مشارکتی) امضا کنیم و عاقبت مقدمات کار را شروع کردیم.» لوح زرین در این پروژه، مجری طرح می باشد و صبا تهیه کنندگی پروژه را بر عهده دارد.
اما لوح زرین پیشتر به خاطر تولید مجموعه های تلویزیونی شهرتی برای خود دست و پا کرده است زرین کوب درباره سوابق خود می گوید: «کارم را از سال ۷۸ شروع کردم و به طور رسمی از سال ۸۲ با ثبت و دریافت مجوز موسسه لوح زرین، فعالیت هایم را گسترش دادم.» همان طور که گفته شد بیشترین فعالیت لوح زرین در زمینه سریال سازی و فیلم سازی است.
در مقاطعی لوح زرین انیمیشن نیز تولید کرده است اما «چگونه با زلزله زندگی کنیم» اولین پروژه تولیدی آن مؤسسه در امر ساخت و تولید تیزرهای تبلیغاتی (انیمیشن) می باشد. پس از این پروژه است که لوح زرین انیمیشن های دیگری همچون «پلیس ۱۱۰» (پخش نشده)، «جنگل ها و مراتع» را در دستور کار خویش قرار داد.
لوح زرین در تولید آثار تلویزیونی بسیار پر کار بوده است. «بیگانه ای میان ما» (شبکه ۲)، «گل مرداب» (شبکه تهران) داستانی «رمز»، سریال «هشدار» (پخش نشده) و ... از جمله مجموعه های داستانی هستند که این مؤسسه، تهیه کننده و مجری طرح آن بوده است. زرین کوب از تولید انیمیشن های تبلیغی «چگونه با زلزله زندگی کنیم» بسیار راضی است. و آن را به عنوان یکی از موفق ترین آثار تولیدی مجموعه خویش معرفی می کند. او می گوید: «در تولید این مجموعه خیلی تلاش کردیم، در صدد بودیم در کنار بهره مندی از توانایی های تخصصی و فنی، بُعد فرهنگی آثار را نیز بالا برده و تنها به یک پیام شعاری و خشک بسنده نکنیم.
از تاریخ ۱/۳/۸۳ پروژه را آغاز کردیم و هم اینک در مراحل پایانی پروژه به سر می بریم.» تمامی پروژه های تبلیغی، یک کارگردان هنری و فنی دارند، که بر مدار تصمیمات و طراحی آنان یک پروژه به اتمام می رسد. زرین کوب در رابطه با کارگردانی مجموعه می گوید: از مدتی پیش با محمدرضا اَمانی آشنا شدم که پیش از این، قرار بود با همدیگر همکاری کنیم،اما شرایط مهیا نشد. تا اینکه این پروژه مطرح شد و ما مجدداً در کنار یکدیگر قرار گرفتیم.
پروژه «چگونه ....» اولین تجربه تولید انیمیشن ما می باشد.» اما پروژه محوله به شرکت لوح زرین با دیرکرد مواجه شده است آیا برای مؤسسه زیانبار نخواهد بود؟ زرین کوب پاسخ می دهد: «به خاطر متن های تصویبی پژوهشگاه و رفت و برگشت های اصلاحی، زمان را از دست دادیم. ما می بایست یک ماه پیش پروژه را تحویل می دادیم اما سفارش دهنده پس از دیدن ۲ دقیقه سفارشی پروژه (کلیت کار)، تمایل پیدا کردند تا ۱۰ دقیقه دیگر به مجموعه اضافه کند.» اما پروژه «چگونه ....» یک کارگردان ناآشنا دارد. اما با پخش شدن این سری از تیزرهای تبلیغی، نام او نیز همچون دیگر رقیبان و نام آشنایان، آشنا خواهد شد.
«محدرضا اَمانی» کارگردان تیزرهای تبلیغاتی «چگونه با زلزله ....» متولد ۱۳۴۸ است و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته نقاشی (دانشگاه تهران) به اتمام رسانده است. او بیشتر در پروژه های گرافیکی اشتغال داشته اما پس از آشنایی و فراگیری با برنامه های سه بعدی، تصمیم می گیرد انیمیشن را نیز بیاموزد و وارد این سرزمین بی کران شود. اَمانی در ارتباط با فعالیت هایش می گوید: اولین پروژه ای که درگیر آن شدم پروژه «چگونه زلزله ...» بود.
بعد از آن «پلیس ۱۱۰» را انجام دادم و پس از آن «اعتیاد» را که از دفتر پیشگیری از اعتیاد وزارت ارشاد سفارش داده شده بود. او در ارتباط با پروژه زلزله که مجری طرح آن «لوح زرین» است می افزاید: «در متن اصلی تیزر، ۳ کاراکتر، یک پدربزرگ، یک نوه (آرمان) و یک پدر، در نظر گرفته شده است.
اکثر کارها را به جز ساخت شهر را که «بهزاد ابوالحسنی» به عهده داشتند شخصاً انجام دادم. همچنین می توانم از «ابراهیم علوی زاده» که در ساخت اندام واره ها و پیکره ها به من کمک کردند نام ببرم.» اَمانی معتقد است که این پروژه از نظر فنی کاملاً منطبق بر استانداردهای روز است. تمامی پیکره ها و مدل ها به صورت یکپارچه اجرا شده که خود این مسئله باعث تحرک متنوع کاراکترها می شود. باید اضافه کرد که، صدای کاراکترها (با صداپیشگی، حسین باغی و ناهید امیریان) پیش از تولید ضبط شده است، هرچند طراحی لیپسینگ ها در این گونه از پروژه ها بسیار سخت است اما در نهایت باعث جذابیت اثر می شود.
اَمانی در ادامه می افزاید: «۴ ماه پیش، تولید پروژه طول کشید و پس از آن به صورت انفرادی، آیتم به آیتم، تولید را پیش بُردم. به طور کلی پروژه ۱۹ آیتم دارد. زمان انیمیشن ها (بالاجبار) بالا رفت. که این خواست سفارش دهندگان پروژه بود. تمامی آیتم ها ۳ دقیقه ای هستند. و ما در نهایت ۱۲ قسمت ۳۰ دقیقه ای تولید خواهیم کرد.»
هفت قسمت پروژه، صداگذاری و مونتاژ شده و موسیقی برای آن ها ساخته شده است. برای بعضی قسمت ها «پیام شمس» موسیقی ساخته است و هم اکنون ۶ قسمت از تیزرهای آموزشی «چگونه با زلزله زندگی کینم» به صبا تحویل داده شده است.
اما یکی از شاخصه های برجسته تیزر آموزشی «چگونه ...» لیپسینک، تکسچرینگ، لاتینگ و مُدلینگ آن می باشد. آرمان می گوید: من در بسیاری از مقاطع مجبور شدم تا پیش از ۴۰ کاراکتر برای لیپسینک شخصیت های داستان، تعریف کنم که در کمتر اثری، این طراحی صورت گرفته است.» زرین کوب از بسیاری از کسانی که او را در تولید این پروژه یاری دادند قدردانی می کند خصوصاً، «آقای پارسی زاده» مدیریت آموزش همگانی پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله و همین طور تمامی همکاران ایشان در آن مجموعه.
«لوح زرین» بدون دعوا و ادعا، گام در راهی گذارده که پیش از این سازندگان تیزرهای راهنمایی و رانندگی آغاز کرده بودند. مؤسسه لوح زرین به گفته آرمان زرین کوب مدیرعامل جوان آن، می خواهد در مسیری گام بر دارد که دیگران، در هموار کردن مشکلات و فضای آن رنج ها و خسته گی های فراوانی برده اند. شاید بدین وسیله راه بهتری برای رهپویان این مسیر تازه شکفته شده فراهم آید.
Ziaei
منبع : پیلبان انیمیشن