جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نابلدی هایمان را که پاسخ می دهد ؟ !
...و از دوره کودکی که خود را می کاویدم تا به معرفت انسانی دست یابم ، یاد دارم که نه من ، بلکه همسالان من هم با معضل کمبود و عدم کیفیت محصولات فرهنگی دست و پنجه نرم می کنند .... و هنوز امروزه این توشه نافرهنگی مان را با خود همچنان به این سو و آن سو می کشیم . به حقیقت چرا جامعه تولیدگران فرهنگی ما توجه ویژه ای به نوآموزان کودک و نوجوان توجه ندارد .! به یقین یکی از دلایل این است که هنوز این قشرجامعه مان را باور نکردیم و یه نیازهایشان به ضرورت نمی نگریم . البته نگارنده حرکت هایی که در این راستا به انجام رسیده است را ناچیز قلمداد نمی کند و چه بسا دست مریزادی نثار تلاشگرانی که سخت کوشانه همت کردند تا کورسویی از این چراغ فرهنگی همچنان روشن بماند ، پیشکش می نماید . . اما گفتنی است که پیکره زخم خورده فرهنگ و هنر حوزه کودک و نوجوان با این حرکت های مقطعی درمان نمی شود .
این بیماری را باید با برنامه ریزی کارشناسی شده حل کرد . تشکلی که جنس روحی ، ذهنی و روانی و زبانی کودک را بشناسد . نه اینکه هر که تحصیلات ادبیات اش را به پایان رساند با ذهنیت اینکه تولید کالای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان ، ساده و از سر تفنن است ، اثری را خلق کند .شمار وافری از روزنامه نگاران و نویسندگان اهل فکر بارها این اصل مهم را یاد آوری کرده اند ، تمامی مراکز آموزشی که با این گروه سنی سروکار دارند وظیفه خطیرشان را به راستی جامه عمل بپوشانند و دست اندرکاران فرهنگی برای تولیدات ناب فرهنگی [ موسیقی کودک ، تئاتر کودک ، سینمای کودک ، کتاب کودک و ... ] برنامه ریزی بلند مدت ، میان مدت و کوتاه مدت داشته باشند [ صد البته که این برنامه ریزی های ما همیشه به شعار گرایی منتهی می شود ... اما همچنان در انتظاریم ] مطالعات ثابت کرده که در دیگر کشورهای توسعه یافته دنیا ابتدایی ترین برنامه ریزی فرهنگی را در جامعه انسانی مختص قشر کودک و نوجوان است چرا که این نوگلان هستند که به آینده ما معنا خواهند بخشید . در دیگر نقاط دنیا آثار ناب فرهنگی این قشر را در انظار عموم به نمایش می گذارند و چه بسا فستیوال های بزرگ جهانی بر پا می دارند و ... و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم .... درد و فهم آسیب های فرهنگی قشر کودک و نوجوان در یک پاراگراف درمان نمیشود و تنها راه حل سکوتی است که برویم و به راستی برای جهان فکری آنان لحظه ای به تفکر بنشینیم ... اما افسوس که همچنان بیست میلیون کودک و نوجوان در انتظاز تغذیه فرهنگی اند و ما هنوز به تجارت های فرهنگی می اندیشیم . به راستی نایلدی های ما را در قبال نا تلاشگری هامان که پاسخ می دهد و در فردای دیگر چه جواب مجاب کننده ای برای اذهان کودکان و نوجوانان تهی از معنا داریم ؟ ... من حیرانم !
سعید گودرزی
منتقد و روزنامه نگار
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی مجلس شورای اسلامی حجاب دولت نیکا شاکرمی چین رهبر انقلاب مجلس شهید مطهری
ایران هواشناسی تهران یسنا سیل هلال احمر روز معلم پلیس قوه قضاییه معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا حقوق بازنشستگان طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی ایران خودرو سایپا تورم
مهران غفوریان موسیقی عمو پورنگ تلویزیون سریال مهران مدیری عفاف و حجاب تبلیغات سینمای ایران مسعود اسکویی سینما تئاتر
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل اینستاگرام گوگل عکاسی
خواب فشار خون کبد چرب دیابت