چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


غزال ایرانی" و نخستین خودرو خورشیدی خاورمیانه از حضور در اولین رقابت جهانی بازماند


غزال ایرانی" و نخستین خودرو خورشیدی خاورمیانه از حضور در اولین رقابت جهانی بازماند
خودرو خورشیدی «غزال ایرانی» كه به عنوان نخستین خودرو خورشیدی مسابقات رالی خاورمیانه به همت گروهی از دانشجویان و استادان گروه مهندسی مكانیك دانشكده فنی دانشگاه تهران ساخته شده است به علت مشكلات ترانسپورت از حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی استرالیا بازماند. مشخصات فنی اعلام شده این خودرو خورشیدی كه از معدود خودروهای پذیرفته شده در مسابقات رالی استرالیا بود، تحسین مسئولان برگزاری مسابقات را برانگیخته بود و امید زیادی برای عرض اندام موفق این خودرو در بین خودروهای ساخت تیم‌های مجرب دانشگاه‌های بزرگ اروپایی و آمریكایی وجود داشت، با این حال برخی مشكلات مانع از حضور «غزال ایرانی» در این رقابت بزرگ جهانی شد. مسابقات رالی خودروهای خورشیدی استرالیا از سوم تا دهم مهرماه در مسیری به طول بیش از سه هزار كیلومتر از «داروین» درشمال استرالیا تا «آدلاید» درجنوب این كشور برگزار می‌شود. محمد همتی، مسوول اجرایی تیم خودرو خورشیدی غزال در گفت و گو با خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) درباره علت ناكامی این تیم از حضور در مسابقات جهانی خودروهای خورشیدی در استرالیا گفت: با توجه به ابعاد بزرگ خودرو كه حدود پنج متر طول و نزدیك به دو متر عرض دارد و مشكلات موجود در بسته‌بندی آن از یك سو و محدودیت زمانی برای ترانسپورت این خودرو و عدم پیگیری كافی ما در این زمینه كه با توجه به اعلام آمادگی یك شركت بزرگ خودروسازی داخلی مسئولیت انتقال خودرو خورشیدی را به این شركت محول كرده بودیم، این خودرو از رسیدن به محل مسابقات بازماند. وی خاطرنشان كرد: این در حالی است كه تمامی هماهنگی‌های لازم برای شركت در مسابقه از جمله تهیه بلیت برای اعضای تیم و ارسال سایر تجهیزات انجام شده بود.همتی تصریح كرد: این مسابقات از روز یكشنبه با شركت حدود ۲۳ تیم از كشورهای مختلف آغاز شده و در حال حاضر خودرو‌ها در حال پیمودن مسیر سه هزار كیلومتری مسابقه هستند كه خودروی Nuon از هلند - فاتح مسابقات سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ - و خودروی دانشگاه میشیگان آمریكا پیشاپیش این خودروها قرار دارند. دكتر ابری نیا، عضو هیات علمی گروه مهندسی مكانیك دانشكده فنی دانشگاه تهران و سرپرست این پروژه نیز درباره ویژگی‌های این خودرو گفت: این خودرو خورشیدی كه «غزال ایرانی» نامگذاری شده، اولین خودرو از این نوع در ایران و خاورمیانه است كه با استفاده از دانش روز و به كمك قوی‌ترین نرم‌افزارهای مهندسی طراحی شده است. این نوع از خودروهای خورشیدی كه در ابعاد واقعی طراحی و ساخته می‌شوند، بیشتر جنبه تحقیقاتی داشته و برای شركت در مسابقات مختلف رالی ساخته می شوند. وی با بیان این‌كه طراحی و ساخت این خودرو از نظر علمی و عملی مشابه یك خودرو واقعی و در مواردی پیچیده‌تر از آن است، خاطرنشان كرد: پروژه طراحی و ساخت خودروی غزال ایرانی از آذرماه ۱۳۸۳ در گروه مهندسی مكانیك دانشكده فنی آغاز شده و در حال حاضر مراحل آخر طراحی خود را پشت سرمی‌گذارد و ساخت این خودرو نیز از یك ماه پیش آغاز شده است. عضو هیات علمی دانشكده فنی دانشگاه تهران درباره مشخصات فنی این خودرو گفت: خودروی غزال ایرانی یك خودروی تك سرنشین به طول پنج متر، عرض ۸/۱ متر و ارتفاع ۲/۱ متر از سطح زمین است و برای حركت با سرعت بیش از ۱۰۰ كیلومتر در ساعت طراحی شده است. این خودرو دارای یك چرخ در عقب و دو چرخ در جلوست كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود.
دكتر ابری‌نیا در پایان درباره نحوه عملكرد خودروی خورشیدی غزال ایرانی به ایسنا گفت: روی سطح بالایی خودرو با سلول‌های خورشیدی راندمان بالا به مساحت ۵/۸ متر مربع پوشانده شده كه انرژی خورشیدی از طریق این سلول‌ها جذب شده و در باتری‌های قابل شارژ (از نوع لیتیم - پلیمر) داخل خودرو ذخیره می‌شوند. این انرژی، موتور الكتریكی تعبیه شده داخل رینگ چرخ عقب خودرو را به حركت درمی‌آورد. جنس بدنه و شاسی این خودرو نیز به نحوی انتخاب شده كه ضمن برخورداری از مقاومت بالا، دارای وزن كمی هستند به طوری‌كه وزن نهایی خودرو كمتر از ۲۵۰ كیلوگرم است.
منبع : مجله گسترش صنعت