سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا

تاریخچه بی ام و و معرفی سری های جدید


تاریخچه بی ام و و معرفی سری های جدید
می‌توان گفت شهرت و اعتبار بی ام و به عنوان یكی از بزرگترین سازندگان خودرو می‌تواند به تولیداتش در دو دهه گذشته مربوط باشد.
با این حال تاریخ بسط و گسترش این شرکت به ۹۰ سال پیش برمی‌گردد و شامل موفقیت‌‌های متعددی می‌باشد .
تاسیس بی ام و به سال ۱۹۱۳ برمی‌گردد وقتی كه "كارل فردریك رپ"‌، مهندس مشهوری كه در یک شركت هواپیمایی در باواریای آلمان مشغول به كار بود‌، كارخانه rapp motoren werke را در حومه شهر مونیخ تاسیس كرد . این كارخانه در ساخت موتورهای هواپیما تخصص داشت در مجاورت این كارخانه،‌ گوستاو اتو كه متخصص هواپیما بود كارگاه ساخت هواپیمایی كوچك به نام Gusiav Elug maschine fabric را بنا نهاد .
به دلیل وجود نقص در موتورهای تولیدی كارخانه رپ و عدم توانایی در پاسخگویی به سفارشات ‌، رپ با كارخانه Austro Daimler یك قرارداد بست كه نیازهایش را در تولید موتور v۱۲ هواپیما تامین كند . كارخانه رپ به زودی گسترش یافت با این حال در سال ۱۹۱۶ رپ به علت مشكلات مالی از كارخانه كناره گرفت و در استرالیا به نامهای Rapp motoren werke با كارخانه Gustav Flugmaschine fabric تركیب شدند و كارخانه Bagersiche Flugzeung werke را تاسیس كردند و بعد از مدت كوتاهی به Bagersiche motoren werke (Bagersiche motore werks ) یا همان BMW ‌، تغییر نام داد . این همان BMW است كه ما امروز می شناسیم.
در سال ۱۹۱۷ اولین موتور هواپیمایی بی ام و با یك موتور ۶ سیلندر تیپ AIII به خط تولید رفت در سال ۱۹۱۹ بی ام و از ساختن هواپیما تحریم شد و محصولاتش به ساخت ترمز برای تراموا تغییر كرد و در سال ۱۹۲۲ دوباره شروع به تولید كرد . آرم فعلی بی ام و ‌، در سال ۱۹۲۰ طراحی شد و اسالتش بر پایه یك پروانه هواپیما می باشد . اولین موتور سیكلت بی ام و ،‌ R۳۲ در سال ۱۹۳۲ و در كارخانه جدید Eisenbach در كنار فرودگاه مونیخ به خط تولید رفت . این موتور دارای قدرتی معادل ۵/۸ اسب بخار در دور موتور ۳۳۰۰ بود . این موتور دو سیلندر با گنجایش ۴۹۴ سی سی قادر بود به سرعتی معادل ۹۵ كیلومتر بر ساعت دست یابد . ۳۰۹۰ دستگاه از R۳۲ در طول ۳ سال تولید شد .
تاریخ تولد اتومبیل در كمپانی بی ام و به سال ۱۹۲۸ برمی‌گردد. اتومبیل Dixi۳/۱۱۵ps اولین خودرو تولیدی بی ام و می باشد كه در كارخانه Eisenbach تولید شد . این خودرو تحت لیسانس Austin ساخته شد و در اصل شبیه مدل بانتام آمریكایی و داتسن ژاپنی بود .
اولین Dixi‌ها از یك اتاق سقف‌دار و یك موتور ۴ سیلندر به گنجایش ۷۴۳ سی سی با ۱۵ اسب بخار قدرت استفاده می‌كردند. بیشترین سرعت آن در حدود ۸۰ كیلومتر بر ساعت بود. در سال ۱۹۲۹ یك مدل جدیدتر تولید شد ،‌DA۲ ،‌ با یك بدنه فولادی و هر چهار چرخ دارای ترمز بود و سرانجام در سال ۱۹۳۰ Dixi اولین موفقیت را در مسابقات بدست آورد از این اتومبیل جمعاً‌ ۱۸۹۷۶ دستگاه تولید شد .
۱۹۳۲ سالی بود كه بی ام و ‌با نام دیگر AM۴ اولین ماشین واقعی بی ام و بود كه به خط تولید رفت. نام دیگر AM۴ ،‌ ۳/۲۰PS بود كه جانشین Dixi شد .
نیروی محركه‌اش یك موتور چهار سیلندر ۷۸۲ سی سی با ۲۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۳۵۰۰ و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر بر ساعت بود سال بعد این كمپانی مدل ۳۰۳ خود را معرفی كرد كه دارای یك موتور ۶ سیلندر خطی بود كه در خودروهای معاصر به عنوان یك شاخص باقی مانده است. ۳۰۳ همچنین اولین خودروی بی ام و بود كه از رادیاتور مشبك ‌، بدنه فولادی جوشكاری شده و در سیستم راك اندپنیون استفاده می‌كرد.
موتور توسعه یافته آن با گنجایش ۱۱۷۳ سی سی ۳۰ اسب بخار نیرو تولید می‌كرد و به سرعتی حداكثر معادل ۹۰ كیلومتر در ساعت دست می‌یافت. ۳ سال بعد ‌، سال ۱۹۳۶ بی ام و ۳۲۸ تولید شد که یكی از محبوبترین و مشهورترین اتومبیل های اسپرت آن زمان بود و جانشین مدل ۱/۳۱۵ كه از سال ۱۹۳۴ تا سال ۱۹۳۶ تولید می شد ‌بود . ۳۲۸ برای مسابقات ورزشی ساخته شد ۳۲۸ توانایی خود را با موفقیت در مسابقات مایل میگلیای ایتالیا در سال ۱۹۳۸ در كلاس خودش ثابت كرد این خودرو با استفاده از یك موتور ۶ سیلندر خطی به گنجایش ۱۹۷۱ سی سی با ۳ كاربراتور نیرویی معادل ۸۰ اسب بخار در دور موتور ۵۰۰۰ تولید می كرد . ۳۲۸ می توانست به حداكثر سرعتی معادل ۱۵۰ كیلومتر بر ساعت دست یابد و در مجموع ۴۶۲ دستگاه از این خودروی كلاسیك تولید شد .
در سال ۱۹۳۵ برای بار دیگر بی ام و ركوردی دیگر ثبت كرد این بار موتور سیكلتی از این كمپانی بود. یك نیروی محركه با استفاده از كمپرسور و به گنجایش ۵۰۰ سی سی نیرویی معادل ۱۰۸ اسب بخار و نسبت نیرو به وزن شگفت انگیزی تولید می كرد. " ارنست هن" یك ركورد جهانی سرعت را برای این موتور سیكلت با سرعتی معادل ۵/۲۷۹ كیلومتر در سال ۱۹۳۷ ثبت كرد این موتور سیكلت نزدیك به دو دهه محبوبیت خویش را حفظ كرد .
متاسفانه موفقیتهای بی ام و كوتاه بود بعد از جنگ جهانی دوم كارخانه های بی ام و تحریم شدند یك تحریم سه ساله كه هرگونه فعالیت تولیدی را غدقن می‌كرد به آنها تحمیل شده بود و كمپانی را مجبور به تولید موتور هواپیما و راكت كردند .
اولین مدل بعد از جنگ در سال ۱۹۵۱ تولید شد مدل ۵۰۱ هشت سیلندر یك مدل لوكس بود اما برای كشوری كه بعداز جنگ با ویرانیهای بسیاری روبرو بود انتخاب خوبی نبود چون تقاضا بسیار كم بود در نهایت ۵۰۱ نتوانست توقعات كمپانی را برآورده كند .
در سال ۱۹۵۵ این شرکت به سراغ تولید Isetta۲۵۰ رفت كه یك موتور سیكلت بود این موتور سیكلت تحت لیسانس یك كارخانه ایتالیایی به نام ایزو تولید می شد . این موتور ۱ سیلندر ظرفیتی معادل ۲۴۵ سی سی داشت و نیروی محركه ای معادل ۱۲ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید می كرد و حداكثر سرعتی معادل ۸۵ كیلومتر داشت. در طول ۷ سال كه Isetta تولید می شد جمعاً‌ ۱۶۱۷۲۸ دستگاه تولید شد .
دو سال بعد بی ام و یك موقعیت عالی ثابت و مطمئن بدست آورد . یكی از مدلهای به یاد ماندنی در این برهه از زمان تولید شد در سال ۱۹۵۶ بی ام و ۵۰۷ تولید و سریعا‌ً مشهور شد .
این خودرو ۲ در از آلیاژی سبك با سقف جمع شدنی ساخته شده و بوسیله "آلبرت گرف فورتز" طراحی شد بی ام و Z.۸ از این خودرو الهام گرفته شده است .
موتور هشت سیلندر این خودرو دارای گنجایشی معادل ۳۱۶۸ سی سی و دارای ۲ كاربراتور بود. این موتور توانایی تولید ۱۵۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۰۰۰ در دقیقه را داشت و خودرو را به سرعتی معادل km ۲۰۰ می رساند ولی این همه برای رسیدن به رقیبی مانند مرسدس بنز SL۳۰۰ كافی نبود .
تحولی كه در سال ۱۹۶۲ در بی ام و روی داد نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می شود .
مدل ۱۵۰۰ در طی دهه ۵۰ تحولی در تولیدات بی ام و محسوب می شد ۱۵۰۰ دارای یك طراحی عالی با موتوری ۴ سیلندر و گنجایشی معادل CC ۱۴۹۹ و قدرتی معادل ۸۰ اسب بخار در ۵۷۰۰ دور در دقیقه و سرعتی معادل km ۱۴۸ بود در مدت دو سال تولید آن در حدود ۲۳۸۰۷ دستگاه فروخته شد و موتورهای دیگری به حجم های ۱۶۰۰‌، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی بر روی همین بدنه قابل نصب بود .
اولین نسل از اتومبیل های سری ۵ ‌، E۱۲ ‌، ۱۰سال بعد یعنی ۱۹۷۲ تولید شد . سری ۳ سه سال بعد و سری ۷ دو سال بعد از آن یعنی در سال ۱۹۷۷ معرفی شد .
در سال ۱۹۹۰ بی ام و دوباره ساخت موتورهای هواپیما را با پیوستن به رولز رویس و تشكیل گروه Rolls Royse Gmbh شروع كرد . سال ۱۹۹۲ اولین سالی بودكه بی ام و بعد از مطرح شدن فروش رولز رویس در سال ۹۸ BMW رسماً‌ تمام سهام رولز رویس را از فولكس واگن خریداری نمود . این شرکت ضمناً‌ Rover را نیز در سال ۲۰۰۰ خریداری نمود .
●بی ام وi ۳۳۰
بی ام و از دیر باز بعنوان سازنده « لذت بخش ترین » اتومبیل ها مطرح گردیده هر چند که این مسئله در چند سال اخیر زیر سوال رفته است . از جمله نقاط ضعف خودروهای این شرکت در چند سال اخیر می توان به ضعف در طراحی ظاهری مدلهائی همچون بی ام و سری ۷ با طرح عجیب چراغهای عقب و سیستم پیچیده z-Drive آن ( کلیدی گرد و دایره ای شکل که برای کنترل ادوات الکترونیکی خودرو بکار می رود) اشاره نمود. طراحی اتاق سری ۵ نیز خالی از اشکال نمی باشد به همین دلیل طراحان بی ام و به سرپرستی آقای کریس بنگل نمی توانستند در طراحی سری ۳ که پر فروشترین مدل این خودرو ساز و در واقع مدل پولساز آن است دچار اشتباه شوند. از بررسیهای اولیه این مدل چنین بر می آید که بسیار هم موفق بوده اند.
برای معرفی مدل ۳۳۰i شاید بهتر باشد که در ابتدا قلب تپنده آن که N۵۲ نام دارد و با سختگیرانه ترین استانداردهای ضد آلایندگی محیط زیست می باشد که۳ لیتر حجم داشته و قدرت آن نسبت به موتور ۳ لیتر قبلی با ۳۰ اسب بخار افزایش به ۲۵۵ اسب بخار رسیده است. حداکثر دور این موتور از ۶۵۰۰ دور در دقیقه به ۷۰۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته ضمن آنکه حداکثر گشتاوری آن نیز از ۲۱۴ Lb.Ft در ۳۵۰۰ دور در دقیقه به ۲۲۰ Lb.Ft در ۲۷۵۰ دور در دقیقه رسیده است .
از عمده ترین عوامل موثر در افزایش بازده این موتور که باعث کاهش مصرف سوخت آن نیز گردیده می توان به بهینه سازی سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ آن که بی ام و آنرا Vanos می نامد اشاره کرد که باعث افزایش لیفت (مقدار باز شدن سوپاپ) و عملکرد سریعتر آن می گردد. ضمن آنکه منی فولد ورودی این موتور از نوع سه مرحله‌ای گردیده است.
یکی از تغییرات عمده N۵۲ نسبت به موتور قبل واتر پمپ برقی آن است که دیگر احتیاج به نیرو گرفتن از موتور نداشته و با توجه به غیر فعال بودن آن در هنگام سرد بودن موتور باعث تسریع گرم شدن موتور در سرما می‌گردد. از دیگر نوآوری‌های این موتور می‌توان به پمپ روغن ( اویل پمپ ) آن اشاره کرد که حجم جریان روغن را بر حسب فشار روغن موتور و نه دور موتور تنظیم می‌نماید.
یکی دیگر از اهداف مهندسین این شرکت ، کاهش وزن موتور N۵۲ بوده است و بدین منظور تنه سیلندر را با استفاده از منیزیم و آلومینیم تولید کرده‌‌اند. میل بادامکها با استفاده از میله‌های فولادی ساخته می‌شوند که بادامکهای آن تحت فشار بسیار بالای آب (تکنیک Hydroforming ) شکل داده می‌شوند، مزیت این روش افزایش مقاومت و استحکام میل بادامک نسبت به انواعی است که با روشهای سنتی تولید می‌گردند. ضمن آنکه تو خالی بودن میل بادامک باعث کاهش ۲.۶ Ib وزن آن می‌گردد. درب بالای موتور از منیزیم و کشنده تسمه تایمینگ از جنس آلومینیم ساخته شده‌اند که این امر نیز به کاهش وزن کمک می‌نماید.سیستم تعلیق جلوی BMW۳۳۰i در جلو از نوع مک فرسون با دو اتصال مستقل در پائین می‌باشد که این سیستم در انواع مدلهای سری ۶/۵ و ۷ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. این « نوع اتصال دو گانه » تعبیه سیستم ترمز بزرگتری را که دارای دیسکی به قطر ۱۳ اینچ ( ۳۳ سانتیمتر ) است را امکان پذیر ساخته است. کالیپر ترمز شاسی سیستم تعلیق و مجموعه فرمان نیز از جنس آلومینیم ساخته شده‌اند.
از دیگر نکات جالب سیستم ترمز ۳۳۰i می‌توان به سیستم خشک کن سطح دیسک اشاره کرد. در این سیستم سنسور باران که برای فعال سازی خودکار برف‌پاک‌کن تعبیه گشته در هنگام باران طی فواصل زمانی مشخص و بدون دخالت راننده ، لنتها را بطور نامحسوسی به دیکسها می فشارد تا دیسک را خشک نموده و کیفیت ترمزگیری در همه شرایط حفظ گردد.
سیستم تعلیق نصب این خودرو از نوع ۵ اتصاله می باشد که شبیه به اتصال جناقی دو گانه است هر چند که اتصالات هر یک از اضلاع جناقها کاملاً مجزا می باشد. در ضمن بازوئی طولی نیز برای این سیستم تعلیق در نظر گرفته شده است .نتیجه به‌کارگیری چنین سیستم پیچیده‌ای آزادی حرکت و نتیجتاً هندلینگ بهتر می باشد.
افزایش استحکام مجموعه شاسی / بدنه و تقسیم ۵۰/۵۰ وزن بین محور جلو و عقب باعث گشته که ۳۳۰i همانند پیشینیان خود از قابلیتهای ویژه‌ای در زمینه هندلینگ برخوردار باشد. بی ام و سری ۳ جدید به خوبی قادر است که جاده‌های پر پیچ و خم را با سرعت بپیماید .
مهندسین شرکت بی ام و قدرت بالای موتور ۳۳۰i را در طراحی و تنظیم تعلیق آن مد نظر قرار داشتند و به تعادلی ظریف و دقیق بین راحتی و عملکرد دست یافته‌اند و بدین ترتیب تعلیق مدل ۳۳۰i ضمن دارا بودن خشکی لازم قادر است که راحتی سرنشینان در هنگام عبور از ناهمواری‌ها را حفظ نماید .
فرمان نسل جدید سری ۳ همانند نسل قبل سریع ، دقیق و لذت بخش است . هر چند که قادر نیست اطلاعات سطح جاده را به خوبی BMW سری ۳ اواخر دهه نود به راننده منتقل نماید.
حال می‌پردازیم به قابلیت‌های حرکتی مدل ۳۳۰i ، این مدل قویترین مدل سری ۳ بعد از M۳ ، ۳۴۳ اسب بخاری می‌باشد و قادر است در کمتر از ۲/۶ ثانیه ازحالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت آن نیز همانند دیگر محصولات پر قدرت بی ام و با استفاده از قطع کن الکترونیک تغذیه موتور به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. گیربکس استاندارد ۳۳۰i دارای شش دنده جلو می باشد که البته خریداران می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۵۰۰ دلار بیشتر گیربکس ۶ دنده SMG که دارای سیستم کلاچ خودکار می‌باشد و یا ۶ دنده اتوماتیک را برای آن سفارش دهند.
●بی ام و M۵
اگر بخواهیم M۵ را خلاصه كنیم باید آنرا یك اتومبیل كامل و دلچسب از هر لحاظ نامید.
M۵ اتومبیلی است كه راحتی، امكانات، شتاب، سرعت، ایمنی، اسپرت، هندلینگ و ... را در یك جا دارد یعنی تمام خصوصیاتی كه باید یك اتومبیل ایده آل داشته باشد.
BMW با M۵ تجربه فرمول ۱ خود را به جاده انتقال داده است.
برای اولین بار در تاریخ بی ام و از موتور V۱۰ نود درجه‌ای با هواكش معمولی استفاده شده است كه ۵۰۷ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌كند و توسط این موتور سرعت اتومبیل در ۷/۴ ثانیه به ۱۰۰ كیلومتر در ساعت و در ۱۵ ثانیه به ۲۰۰ كیلومتر می‌رسد. حداكثر سرعت نیز كه به صورت الكترونیكی محدود شده است ۲۴۹ كیلومتر در ساعت است.
وقتی این موتور قدرتمند با شاسی و پانلهای بدنه آلومینیومی سبك سری ۵ یكجا باشند، پیست Nordschleife در ۸ دقیقه پیموده می‌شود كه اتومبیلهای اسپورتی با پرفورمانس بالا نیز كمتر می‌توانند این زمان را ثبت كنند.
M۵ جدید ۲۵ درصد قدرتمندتر از سری قبل M۵ است و برای بسیاری از اتومبیلهای اسپرت سالن یك الگو محسوب می‌شود.
M۵ قدرت خود را مدیون سیستم زمان متغیر سوپاپ bi- VANOS است كه روی موتور آن نصب شده بدین ترتیب از هر انفجار درون موتور حداكثر استفاده به عمل می‌آید و موتور به نرمی كار كرده و به تمام دستورات نیز سریعا جواب می‌دهد.
گیرباكس ۷ دنده جلویی M۵ جدید یك انقلاب در این زمینه به شمار می‌رود و نسبت به نسل قبل گیرباكس SMG بیست درصد سریعتر دنده تعویض می‌كند. این جعبه دنده ۱۱ مد متفاوت تعویض دنده دارد بدین صورت كه ۶ حالت تعویض دنده دستی و ۵ حالت اتوماتیك دارد.
ششمین حالت تعویض دستی دنده دارای كنترل حركت است كه در حركت از حالت سكون حساسیت و شتاب اتومبیل بیشتر می‌شود.
M۵ جدید از سیستم انتقال قدرت DSC بهره می‌گیرد. این سیستم دارای ۳ تنظیم است كه در حالت استاندارد آن خصوصیات پایداری و پرفورمانس بیشتری دارد.
ولی وقتی دكمه DSC فشرده شود راننده از حداكثر شتاب و انتقال قدرتی حتی بالاتر از لیمیتهای اتومبیل لذت خواهد برد. وقتی دكمه DSC را فشرده و نگهدارید این سیستم به حالت خاموش در خواهد آمد.
دیگر سیستمی كه در زمینه پرفورمانس به راننده كمك می‌كند سیستم MDrive است كه كنترلر آن بر روی فرمان قرار دارد.وقتی راننده سیستم MDrive را از روی فرمان فعال كند تمام تنظیمات اتومبیل به اسپرتی‌ترین شكل تغییر می‌كنند.
توسط سیستم نمایشگر Head up مد انتخاب شده در زمان فعال بودن سیستم MDrive همچنین وضعیت دنده، اطلاعات هدایتی اتومبیل (احتمال ناویگیشن) و پیغام‌های كنترلی و اطلاعات سیستم ثابتگر سرعت از روی شیشه جلوی اتومبیل نمایش داده می‌شود. بی ام و این سیستم را از روی هواپیمای جنگنده ساخته است.
اگرچه شاسی و كمك فنرها و فرمان همانند سری ۵ باشد ولی تقریبا همه قطعات جدید و متفاوت هستند.
همچنین در M۵ قفل دیفرانسیل متغیر M وجود دارد. این سیستم در افزایش میزان پایداری و كشش اتومبیل و بخصوص در عبور از پیچ با سرعت زیاد بسیار موثر است.
سیستم ترمز اتومبیل نیز كارآیی بسیار بالایی دارد و دیسكها از خنك كننده هوایی كه به صورت ضربدری هستند و نیز از یك جفت پیستون كالیپر بهره می‌گیرند.
بدین ترتیب M۵ با سرعت ۱۰۰ كیلومتر در ساعت در ۳۶ متر توقف می‌كند.
از لحاظ ظاهری M۵ تفاوتهایی با سری ۵ دارد كه عبارتند از تغییراتی در جلوی اتومبیل و زیر قسمت عقب و بغل كه باعث می‌شود اتومبیل جلب توجه كند و نیز برای اولین بار در یك M۵ هواكشهای خنك كننده موتور بر روی گلگیرهای جلو قرار دارند.
قیمت M۵ در آمریكا ۸۰۰۰۰ دلار می‌باشد .
از دیگر مشخصات این خودرو می‌توان به موتور جلو ، با ۴ در و موتورDOHC و V۱۰ به حجم ۵ لیتر اشاره کرد.
●بی ام و X۳
شركت خودروسازی BMW قرار است مدل X۳ را با یك فیس لیفت (تغییر شکل ظاهری به عنوان مدل ۲۰۰۷ را وارد بازار كند.
البته فقط ظاهراین خودرو تغییر نمی‌کند بلكه داخل این خودرو هم مورد تغییر قرار گرفته و قرار است بی ام و این مدل را با ۳ موتور جدید راهی بازار كند.
در طراحی نمای جلو خودرو Spoiler و Bumper با طرح جدید در جلو مشخص هستند و همچنین چراغ‌های مه شكن در قسمت اصلی بدنه قرار گرفتند.
در قسمت عقب هم لوله‌های اگزوز دوبل ضخیم‌تر و چراغ‌های LED حتما نظر شما را به خودش جلب خواهد کرد.
▪داخل خودرو
در داخل خودرو فرمان جدید از نوع سه پر به كار رفته و همچنین مواد مورد استفاده در كنسول میانی مورد بهسازی قرار گرفتند. از دیگر تغییرات داخل می‌توان به پدالها اشاره کرد.
▪موتورها
۳ نوع موتور جدید به همراه چند مدل از موتورهای قدیمی برای این X۳ در نظر گرفته شده كه دونوع از موتورهای جدید بنزینی(۵/۲ لیتر به قدرت ۲۱۸ اسب بخار و ۳ لیتری به قدرت ۲۷۲ اسب بخار)
و یك نوع پیشرفته که از نوع دیزل توربو و به حجم ۳ لیتر هست كه قدرتی معادل ۲۸۶ اسب بخار و نیروی توركی به میزان ۵۸۰ نیوتن متر را در اختیار شما قرار می‌دهد. اما نكته جالب این موتور سیستم توربو آن است كه از یك توربوی بزرگ و یك توربوی كوچك تشكیل شده است كه در دورهای پایین توربوی كوچك و در دورهای بالا توربوی بزرگتر وارد مدار می‌شود و مزیت این سیستم این هست كه بر خلاف توربوهای معمولی كه در دور خاصی وارد مدار می‌شوند این سیستم توربو در تمام دورهای موتور آماده پاسخگویی به فرامین شما از طریق پدال گاز هست.
همچنین این موتور می‌تواند تا ۴۴۰۰ RPM دور بگیرد كه برای موتورهای دیزل غیر معمول است.
این خودرو از تكنولوژیهایی نظیر سیستم ترمز برای مواقع اضطراری(Pre-tensioning) سیستم خشك كننده دیسكها برای مواقعی كه دیسكهای ترمز خیس می‌شوند،
سیستم افزایش فشار ترمز به طور اتوماتیك برای مواقعی كه دیسك‌های ترمز گرم می‌شوند بهره می‌برد.
یکی از نکات مهم در این خودرو Hill Start Assistant است كه در خودروهای مجهز به گیربكس دستی به كار رفته و اجازه نمی‌دهد كه موقع شروع حركت در سربالایی خودرو به طرف عقب حركت كند، در واقع با مقداری گرفتن ترمز هنگامی كه شما قصد حركت دارید و پاها را از پدال ترمز به طرف پدال گاز می‌برید مانع از این امر می‌شود.
شهرام اسلامی
www.caranddriver.com
www.edmunds.com
منبع : مجله گسترش صنعت