پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
چرا خداوند خود گناه بندگان را نمیبخشد؟ چه کسانی از شفاعت بی بهره میشوند؟
هر كس از خط قرمز یكتا پرستی، پا فرا تر ننهاده باشد و در منجلاب شرك فرو نیفتاده باشد، از شفاعت بهره نمیگیرد و رو ایات نیز بر این حقیقت مهر تأیید زدهاند. از پژو هش در آیات و روایات به دست می آید كه برخی هرگز از رحمت شفاعت بهره مند نمیشو ند. اینان عبارت ا ند از...
●آیات و روایات، نشان از آن دارند كه همه مؤمنان و دوستداران پیامبر(ص) و اهل بیت او، از شفاعت بهرهمند میشوند. البته برخی به دلیل پیشینه نیكشان، از این رحمت الهی زودتر بهرهمند میشوند و برخی دیرتر؛ اما سرانجام این دریچه رحمت به روی آنان گشوده خواهد شد.
آیهٔ ۲۸ سوره انبیا، شفاعت برخی از شفاعتگران را تنها در حق كسانی میداند كه رضایت خداوند را به دست آورده باشند و از سویی با توجه به آیهٔ ۴۸ سوره نساء، خداوند، تنها گناه شرك را نمیبخشد و از گناهان دیگر، برای هر كس كه بخواهد چشم میپوشد. بنابراین، هر كس از خط قرمز یكتاپرستی، پا فراتر ننهاده باشد و در منجلاب شرك فرو نیفتاده باشد، از شفاعت بهره نمیگیرد و روایات نیز بر همین حقیقت مهر تأیید زدهاند. از جمله در روایتی، پیامبر گرامی اسلام فرمودهاند:
شفاعتی نائلهٔ إِن شاء اللَّه من مات لا یشركُ باللَّهِ شیئاً[۱][۱]
شفاعت من به خواست خدا، به كسانی میرسد كه با ایمان از دنیا بروند و مشرك نباشند.
مطابق برخی روایات، هر كس ذرهای ایمان داشته باشد، شفاعت میشود؛ ولی در برخی دیگر از روایات آمده است كه مثلاً سبك شمردن نماز، خیانت، زنا و ستم، مانع از شفاعت میشوند. این دو دسته از روایات با هم منافاتی ندارند؛ زیرا مقصود از دسته دوم، آن است كه گناه باعث میشود انسان مدتها در عذاب بماند و از شفاعت بیبهره باشد؛ و روایات دسته اول میگوید هر كس ایمان به خدا داشته باشد و دین او مورد رضایت و پسند الهی باشد، بالاخره شفاعتگران، دست نجات به سوی او دراز میكنند. و تنها كفر و دشمنی با رسول اكرم و اهل بیت اوست كه به طور كلی انسان را از شفاعت محروم میسازد.
●چه گروهی از شفاعت بهره نمیگیرند؟
از پژوهش در آیات و روایات به دست میآید كه برخی هرگز از رحمت شفاعت بهرهمند نمیشوند. اینان عبارتاند از:
۱. مشركان؛ از آیات ۹۷ تا ۱۰۱ سوره شعرا[۲][۲] استفاده میشود كه در روز رستاخیز، مشركان شفاعت نمیشوند و شفاعت شفاعتگران به حال آنان سودی نخواهد داشت. در بسیاری از روایات هم به این موضوع تصریح شده است. از جمله پیامبر گرامی اسلام(ص) میفرماید:
أعطیت خمساً... واعطیت الشفاعهٔ فادخرتها لامتی فهی لِمنْ لایشرك باللَّه شیئاً
خداوند بزرگ به من پنج امتیاز اعطا كرده است: ... یكی از آنها شفاعت است كه آن را برای امت خود نگاه داشتهام؛ شفاعت برای كسانی كه مشرك نباشند.[۳][۳]
۲. كافران؛ از آیات ۴۱ تا ۴۸ سوره مدثر دریافته میشود كه روز رستاخیز، كافران، بهرهای از شفاعت نمیبرند و شفاعت به حال آنان سودی نخواهد داشت[۴][۴] و همین از برخی روایات نیز دریافته میشود.
از امام هشتم(ع) معنای آیه ۲۸ سوره انبیا را پرسیدند كه میفرماید: «جز برای كسی كه ]خدا[ رضایت دهد، شفاعت نمیكنند.»[۵][۵] فرمود: معنایش آن است كه شافعان رستاخیز، جز برای كسی كه دین او مورد رضایت و پسند خدا باشد،[۶][۶] شفاعت نمیكنند. روشن است كه كافر، دین مورد پسند خداوند را ندارد.
۳. ستمگران؛ قرآن مجید میفرماید:
مَا لِلظَّالِمِینَ مِنْ حَمِیمٍ وَلاَ شَفِیعٍ یُطَاعُ[۷][۷]
و برای ستمگران، نه یاری است و نه شفاعتگری كه مورد اطاعت باشد.
پیامبر گرامی اسلام (ص) در این زمینه میفرماید:ما شفاعتی ففی اصحاب الكبائر ما خلا اهل الشرك و الظلم[۸][۸]
شفاعت من برای كسانی است كه مرتكب گناه بزرگ شده باشند، جز شرك و ستمكاری.
۴. دشمنان خاندان رسالت؛ امام صادق (ع) فرمود:
لو ان الملائكهٔ المقربین و الانبیاء المرسلین شفعوا فی ناصب ما شفعوا[۹][۹]
اگر همهٔ فرشتگان مقرب الاهی و تمام پیامبران برای ناصبی (كسی كه دشمن خاندان عصمت و طهارت است) شفاعت كنند، شفاعت آنان پذیرفته نمیشود.
۵. آزار دهندگان فرزندان رسول؛ پیامبر اكرم(ص) در این باره میفرماید:
اذا قمت المقام المحمود تشفعت فی اصحاب الكبائر من امتی فیشعنی اللَّه فیهم واللَّه لا تشفعت فیمن آذی ذریتی[۱۰][۱۰]
هنگامی كه در مقام شفاعت قرار گیرم، برای گناهكاران امتم شفاعت میكنم و خداوند شفاعت مرا میپذیرد. به خدا سوگند، برای كسانی كه ذریه و فرزندان مرا آزرده باشند، شفاعت نمیكنم.
۶. منكران شفاعت؛ امام هشتم(ع) در این باره میفرماید:
من كذب بشفاعهٔ رسول اللَّه لم تنله[۱۱][۱۱]
كسی كه شفاعت رسول خدا را تكذیب كند، شفاعت آن گرامی به او نمیرسد.
رسول گرامی اسلام (ص) نیز میفرماید:
من لم یؤمن بشفاعتی فلا اناله شفاعتی[۱۲][۱۲]
هر كس به شفاعت من ایمان نداشته باشد، شفاعت من به او نمیرسد.
۷. خائنان؛ رسول گرامی اسلام(ص) فرمودهاند:
من غش العرب لم یدخل فی شفاعتی...[۱۳][۱۳]
هر كس به عربها (مسلمانان عرب)[۱۴][۱۴] خیانت كند، از شفاعت من بی بهره خواهد بود.
۸. سبك شمارندگان نماز؛ امام صادق (ع) میفرماید:
لاینال شفاعتنا من استخف بالصلوهٔ؛[۱۵][۱۵]
كسی كه نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما دست نمییابد.
چرا خداوند خود گناه بندگان را نمیبخشد و چه نیازی به وجود واسطه است؟
خداوند جهان آفرینش را بر اساس نظام علت و معلول استوار ساخته است. نیازهای مادی انسان، با یك رشته علل و اسباب طبیعی كه همگی به اذن خدا تأثیر گذارند، به او میرسد و فیض معنوی نیز از این اصل جدا نیست. هدایت و راهنمایی و بخشش و آمرزش كه از فیضهای الهیاند، پیرو همین نظاماند. برای نمونه، اراده حكیمانه خداوند بر آن است كه فیض هدایت در این جهان به وسیله پیامبران، به انسان برسد؛ زیرا جز پیامبران هیچ كس شایستگی خطاب رویارو با خداوند را ندارد.
بخشش و رحمت الهی در سرای دیگر نیز میتواند دارای چنین نظامی باشد؛ یعنی بخشایش و رحمت حق، با ارواح و نفوس پاك به گنهكارانی كه شایستگی آمرزش خدا را دارند برسد؛ همچنان كه در این جهان، فیض الهی (هدایت و راهنمایی) را پیامبران به دیگران میرسانند.
درست است كه این فیض میتوانست بدون وساطت و پایمردی كسی به گنهكاران برسد، امّا خداوند حكیم اراده كرده است كه در سرای آخر نیز به پاسداشت عزیزان درگاه خود، فیض خود را از راه آنان به گنهكاران برساند. چرا كه اولیای الهی و بندگان صالح و فرشتگان آسمانها و حاملان عرش كه عمری در اطاعت خدا به سر بردهاند و گام از دایره بندگی فراتر ننهادهاند، شایستهٔ تكریم و احتراماند و یكی از مظاهر حرمتگذاری به آنان، پذیرفتن دعای آنها درباره گنهكاران، آن هم در شرایط ویژه است.
شفاعت اولیای الهی بی قید و شرط نیست. زمام كار در روز رستاخیز در دست خداست، ولی در عین حال، آن مالك مطلق، به اولیای الهی كه دارای منزلتاند، رخصت میدهد كه چنین تصرفی را انجام دهند.
آیت الله جعفر سبحانی
[۱][۱] . مسند احمد، ج ۲، ص ۴۲۶.
[۲][۲] . [مشركان میگویند:] سوگند به خدا كه ما در گمراهی آشكاری بودیم، آن گاه كه شما را با پروردگار جهانیان برابر میكردیم؛ و جز تباهكاران ما را گمراه نكردند، و در نتیجه، شفاعتگرانی نداریم، و نه دوستی نزدیك.
[۳][۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۳۰۱. به همین عبارت یا با مختصر تفاوت در كتابهای زیر نیز برمیخورید: سنن نسائی، ج ۱، ص ۱۷۲؛ سنن دارمی، ج ۱، ص ۳۲۳ و ج ۲، ص ۲۲۴؛ صحیح بخاری، ج ۱، ص ۹۲، ۱۱۹؛ مسند احمد، ج ۴، ص ۴۱۶.
[۴][۴] . اصحاب یمین از مجرمان میپرسند چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم و اطعام مستمند نمیكردیم و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم و همواره روز جزا را انكار میكردیم تا زمانی كه مرگ ما فرا رسید از این رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودی نمیبخشد.
[۵][۵] . لایشفعون الا لِمن ارتضی.
[۶][۶] . امالی صدوق، ص ۵.
[۷][۷] . سوره غافر، آیه ۱۸.
[۸][۸] . الخصال صدوق، ص ۳۵۵.
[۹][۹] . محاسن برقی، ص ۱۸۴.
[۱۰][۱۰] . امالی صدوق، ص ۱۷۷
[۱۱][۱۱] . عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۶۶.
[۱۲][۱۲] . امالی صدوق، ص ۵.
[۱۳][۱۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۷۲.
[۱۴][۱۴] . روشن است كه عرب، برای نمونه ذكر شده است.
[۱۵][۱۵] . كافی، ج ۳، ص ۲۷۰، ج ۶، ص ۴۰۱؛ تهذیب، ج ۹، ص ۱۰۷.
[۱][۱] . مسند احمد، ج ۲، ص ۴۲۶.
[۲][۲] . [مشركان میگویند:] سوگند به خدا كه ما در گمراهی آشكاری بودیم، آن گاه كه شما را با پروردگار جهانیان برابر میكردیم؛ و جز تباهكاران ما را گمراه نكردند، و در نتیجه، شفاعتگرانی نداریم، و نه دوستی نزدیك.
[۳][۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۳۰۱. به همین عبارت یا با مختصر تفاوت در كتابهای زیر نیز برمیخورید: سنن نسائی، ج ۱، ص ۱۷۲؛ سنن دارمی، ج ۱، ص ۳۲۳ و ج ۲، ص ۲۲۴؛ صحیح بخاری، ج ۱، ص ۹۲، ۱۱۹؛ مسند احمد، ج ۴، ص ۴۱۶.
[۴][۴] . اصحاب یمین از مجرمان میپرسند چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟ میگویند: ما از نمازگزاران نبودیم و اطعام مستمند نمیكردیم و پیوسته با اهل باطل همنشین و همصدا بودیم و همواره روز جزا را انكار میكردیم تا زمانی كه مرگ ما فرا رسید از این رو شفاعت شفاعت كنندگان به حال آنها سودی نمیبخشد.
[۵][۵] . لایشفعون الا لِمن ارتضی.
[۶][۶] . امالی صدوق، ص ۵.
[۷][۷] . سوره غافر، آیه ۱۸.
[۸][۸] . الخصال صدوق، ص ۳۵۵.
[۹][۹] . محاسن برقی، ص ۱۸۴.
[۱۰][۱۰] . امالی صدوق، ص ۱۷۷
[۱۱][۱۱] . عیون اخبار الرضا، ج ۲، ص ۶۶.
[۱۲][۱۲] . امالی صدوق، ص ۵.
[۱۳][۱۳] . مسند احمد، ج ۱، ص ۷۲.
[۱۴][۱۴] . روشن است كه عرب، برای نمونه ذكر شده است.
[۱۵][۱۵] . كافی، ج ۳، ص ۲۷۰، ج ۶، ص ۴۰۱؛ تهذیب، ج ۹، ص ۱۰۷.
منبع : حلقه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی تهران پلیس قوه قضاییه پلیس راهور زلزله شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
قیمت طلا قیمت خودرو قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی عفاف و حجاب تلویزیون فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
مکزیک
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین ترکیه نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر تراکتور لیگ برتر ایران لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید باشگاه استقلال بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما تلفن همراه اپل اینستاگرام گوگل همراه اول واکسن تبلیغات ناسا عیسی زارع پور
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن بیماری قلبی دیابت مسمومیت داروخانه