یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
ما و سهروردی
در بررسی و نقد آراء گذشتگان تاكنون رسم غالب بر آن بوده است كه بزرگی را به انگیزه همنوایی با برخی مسایل روزگار مان به زمانه خویش فرا خوانیم و حكمی از پیش خواسته را بر آن برانیم. از همین روست كه ، برای مثال، كوروش صادر كننده نخستین منشور حقوق بشر می شود ، سهروردی نقشی همانند كالون یا لوتر می یابد و یا همو در تفسیری دیگر، دستگیر ما در غوغای بحران كنونی هویت می شود.
بی شك از این نوشته بوی انكار نقش سازنده بزرگانی نظیر سهروردی در بالندگی تمدن ایرانی- اسلامی بر نمی آید، اما نكته آن جاست كه در این خلط ها و مطابقت های توهم آمیز، بیشتر اسیر افسون فسانه كسانیم تا در پی وضوح ایده ها. آنچه در این تبیین ها محل اعتناست، افرادند ،نه آرا .
نتیجه این امر نقض غرض اندیشه همان كسانی است كه به آنها استناد كرده ایم.این تقدم فرد بر ایده ، معیار را بر حق بودن افراد می نهد تا بر حقیقت ایده ها.در حالی كه تفكر فلسفی بر تقدم ایده بر شخص استوار است. برای فیلسوف در وهله اول این امر مطرح است كه حقیقت چیست؟ و آن گاه در پی این پرسش بر می آید كه هر فردی چه اندازه حقیقت را بازگو می كند؟
به هر روی ، این نكته بدیهی را از یاد نبریم كه امثال سهروردی فیلسوف ، پیش از هر چیز ملاكی برای حقیقت داشته اند و ما به جای آنكه به بررسی این ملاك بپردازیم، و چه بسا معیار خود را نیز در حقیقت امور، درست تشخیص بدهیم، او (سهروردی) را مظهر حقیقت بدانیم. در این جاست كه فیلسوف به ایدئولوگی تقلیل می یابد كه قرار است با یك جهش عظیم تاریخی و معرفت شناسی از فراز سده ها آنچه باشد كه ما اكنون می خواهیم، غافل از آن كه نه سهروردی را درست شناخته ایم و نه درصورت بندی مسایل زمانه مان موفق بوده ایم.
اگر امروزه در بحران به سر می بریم و نیازمند اموری برای برون رفت از آنیم ، امثال سهروردی را خرج آن نكنیم. فراموش نكنیم كه اتفاقاً روش خود سهروردی برخلاف شیوه ای است كه در پیش گرفته ایم. به گفته سهروردی شناسان ، او به دنبال حكمت وفلسفه، هركجا كه بود، برمی آمد و هیچ گاه مقهور فیلسوف ویا فلسفه خاصی نمی شد.به همین دلیل در منظومه فلسفی سهروردی، آراء افلاطون، ارسطو، هرمس الهرامسه، فرزانگان ایران باستان، معارف قرآنی و اندیشه های گنوستیكی، هر یك جایگاه خاص خود را داشتند.
این گونه نبود كه او از همان ابتدا بر شهود و اشراق تأكید ورزد. سهروردی در آغاز باغور در فلسفه ارسطو و مشاییان، عقل فلسفی راتجربه كرد و بر همین اساس نوشته های اولیه فلسفی اش،رنگ وبویی مشایی دارد.اوبه جویندگان معرفت می گوید تازمانی كه خرد ارسطویی بارور نشده و ذهن درآن آمادگی نیافته ،به سمت شهود و اشراق رفتن، كاری عبث است. بی شك این نكته، امروزه هیچ كس را نمی تواند به این نتیجه برساند كه در هیابانگ ستیز میان عقل تاریخی ـ تجربی و تعقل دینی باید یكی را بر دیگری ترجیح داد. اگرغیر ازاین باشد، نه حقیقت روزگار سهروردی را درست دریافته ایم و نه حقیقت زمانه خودرا.
اكنون اگر سودای حفظ میراث پیشینیانی چون سهروردی را در سر می پرورانیم، دقت كنیم تا معیارهای حقیقت یابی رافراتر ازاشخاص جست وجوكنیم. بدین طریق است كه ـ خواه ناخواه ـ میان ما وامثال سهروردی گفت وگو برقرار می شود.
محمدرضا ارشاد
منبع : روزنامه همشهری
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس حجاب دولت سیزدهم دولت جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد پاکستان رئیسی امام خمینی رئیس جمهور
هواشناسی تهران سیل پلیس شهرداری تهران قتل کنکور وزارت بهداشت فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار خودرو قیمت خودرو بازار خودرو دلار بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن ایران خودرو تورم مالیات
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت قرآن کریم فیلم مهران مدیری کتاب
خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا غزه فلسطین جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی فوتسال جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور سپاهان باشگاه پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران بارسلونا
هوش مصنوعی تبلیغات فناوری سامسونگ ناسا اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون نخبگان
دندانپزشکی خواب کاهش وزن بارداری مالاریا