پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


تصمیم برای کار کردن


تصمیم برای کار کردن
شروع كار جدید از جالب ترین فعالیتهایی است كه یك شخص در طول عمر خود انجام می دهد. اشتغال زایی خود مزایا و پیامدهای متعددی دارد كه فقط با یك درك درست و دقیق از ابعاد و مراحل آن می توانید در میان رقبای خود سربلند باشید. از این رو با مطالعه عملكردهای افراد دیگر بدون شك موفقیت شما دو چندان می شود.
●سنجش میزان آمادگی برای شروع كسب و كار
با وجود اینكه كارآفرینی و اشتغال زایی می تواند زمینه ساز موفقیت های زیادی برای شما باشد ولی باید زمانی را صرف سنجش آمادگی خود برای شروع یك كار كنید. در كسب و كار هیچ ضمانتی وجود ندارد اما شما می توانید با طرح یك نقشه مناسب و بررسی دقیق آن شانس موفقیت خود را افزایش دهید. از این رو در ابتدا نقاط ضعف و قوت خود را به عنوان یك فرد دارنده كسب و كار مورد ارزیابی قرار دهید.
به موارد زیر به دقت توجه كنید.
۱ در تصمیم گیری خود چگونه هستید؟
۲ آیا استقامت روحی و جسمی لازم و كافی را برای شروع یك كسب و كار جدید دارید؟
۳ چگونه كسب و كار خود را سازماندهی می كنید؟
۴ آیا گامهای شما به میزان كافی مستحكم است؟
۵ كسب و كار شما چگونه بر روابط خانوادگی شما اثر می گذارد؟
حال با پاسخ به سؤالات فوق می توانید در خصوص موفقیت اطمینان حاصل كنید. در غیر این صورت دلایل زیادی بر عدم موفقیت و پیروزی شما وجود دارد كه مهمترین آنها عبارتند از:
موفقیت در یك كسب و كار هیچگاه بصورت خود به خود و یا براساس شانس نسبت به طرحها و برنامه ریزیهای شما وابسته نیست تحقیقات نشان می دهد كه طرحها و برنامه ریزیهای ضعیف عامل شكست در كسب و كار می شود بنابراین می توانید با سازماندهی مؤثر مالی و برنامه ریزی دقیق در یك كسب و كار از هرگونه شكست جلوگیری كنید.
به خاطر داشته باشید شروع یك كار همیشه ریسك پذیر است. طبق گزارشات اداره كسب و كار آمریكا بیش از ۵۰درصد كارهای كوچك در سال های اول تأسیس با شكست مواجه می شوند و ۹۰ درصد آنها در ۵سال اول از بین می روند.
مایكل ایمز از صاحب نظران مشاغل در كتاب كنترل مشاغل كوچك دلایل شكست این مشاغل را به شرح زیر عنوان می كند:
۱ عدم وجود تجربه
۲ نداشتن سرمایه مالی
۳ نداشتن جایگاه مناسب
۴ عدم وجود كنترل قوی
۵ سرمایه گذاری بیش از اندازه در دارایی های ثابت
۶ قراردادهای اعتباری ضعیف
۷ استفاده شخصی از سرمایه های قبلی
۸ رشد غیرمنتظره
او با بیان این موارد نمی خواهد شما را از ابتكار و اشتغال زایی بترساند بلكه سعی دارد شما را برای مسیر پرفراز و نشیبی كه در پیش دارید آماده كند. كم اهمیت دانستن مشكلات شروع یك كار جدید از بزرگترین موانع و معایب كارآفرینی است. در هر صورت اگر صبور باشید و به سختی كار كنید به موفقیت می رسید. هیچ گاه فكر نكنید كه می توانید همه كارها را به تنهایی انجام دهید بنابراین یكی از بهترین روشها برای رسیدن به موفقیت در كسب و كار استفاده از راهنمایی های دیگران است. شخصی كه دارای تجربیات مرتبط با كسب و كار است می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
●آیا تصمیم گیرنده خوبی هستید
تصمیم گیری یكی از عوامل مؤثر در پیشرفت و موفقیت یك شغل است كه نیازمند تعهد، درك و مهارت شما است. مراحل مختلف در اجتناب از اشتباهات رایج و ایجاد تصمیم گیری، مهارتی است كه می توانید از دیگران بیاموزید. البته تصمیم گیری خود در دو نكته خلاصه می شود:
۱ آنهایی كه با استفاده از فرآیند خاص بدست می آید.
۲ آنهایی كه تنها مانند یك رویداد است.
بنابراین اگر۸ مرحله زیر را در این راستا بكار گیرید بدون شك یك تصمیم گیرنده كارا هستید.
۱ تا حد امكان مفاد تصمیم گیری خود را تعریف كنید. آیا تصمیم خودتان است یا تصمیم شخص دیگری؟
۲ هر راهكاری را كه به ذهنتان می رسد را بنویسید چرا كه به تصویر كشیدن راهكارهای متفاوت مهم است.
۳ انتخابهای خود را بررسی كنید از منابع اطلاعاتی مشابه برای كسب ایده های خاص استفاده كنید و برای هر انتخاب معیار خاص را مشخص كنید.
۴ بعد از طی این مراحل زمان آن رسیده است كه انتخابها را بررسی كرده و ببینید كدامیك از آنها برای شما كارآیی بیشتری دارد. در این بخش باید انتخابهایی كه با معیارهای شما سازگاری ندارد را حذف نمایید.
۵ نتایج هر انتخاب را به تصویر بكشید بدین صورت نقایص شما مشخص می گردد.
۶ یك بررسی واقعی انجام دهید كه كدامیك از انتخابها به واقعیت نزدیك تر است.
۷ اگر نسبت به تصمیمی كه اتخاذ كرده اید خشنود هستید اما احساس می كنید كه با اهداف شما سازگاری ندارد، بدانید كه تصمیم صحیحی نگرفته اید انتخاب برای شما كارساز نخواهد بود.
۸ اكنون زمان شروع كار است. زمانی كه تصمیمی را اتخاذ می كنید آن را عملی سازید.
وقتی شما این راه های ساده را در كار خود پیاده كنید به تأثیرات و نتایج مثبت آنها در كار جدید آن و فروش محصولاتتان پی خواهید برد.
منبع : روزنامه همشهری