جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
نقاشیهای دیواری
موضوعاتی که نقاش در حمام قصر به تصویر کشیده، این فکر را به ذهن ما القا میکند که هدف از ساختن این مجموعه که مختص خلیفه و اطرافیان وی بوده، چیست؟ تمامی دیوارها با نقاشیهای رنگی که مناظر شکار را نشان میدهد، پُر شده و یا بعضاً شکار و سر بریدن آهو، بدون اینکه خود شکارچی را به خوبی نشان دهد. همچنین، مناظر حمام کردن، ورزش کردن، درگیری و کشتی گرفتن و یا تصاویر زنان برهنه، در حالتهای مختلف، که در برگیرندهی تصاویری اینچنین است را، نشان میدهد. همچنین نقاشیهایی از الهههای اسطورهای یونان که در فلسفه و شعر مطرح شده است. سه موضوعی که بهصورت مستقل در این تصاویر عرضه شده و باید بررسی شوند، عبارتاند از:
۱) منظرهی آسمان که با ستارگان و سیارهها، مزین شده و در داخل گنبد رختکن، حمام رسم شده که در واقع، یک تصویر رمزی از آسمان و اجرام سماوی است که بر درک مستقیم عقل از ظواهر طبیعی دلالت دارد.
۲) در انتهای رواق وسطی تالار یک ورودی بزرگ قرار دارد. یک تصویر از خلیفه روی دیوار کشیده شده که، خلیفه روی تخت نشسته و هالهای صورت وی را فراگرفته و همراهان وی نیز حضور دارند. در این منظره تصاویر حیوانات وحشی دریایی و تصویر پرندگان آبی وجود دارد.
همچنین یک نوشتهای وجود دارد که به اسم خلیفه اشاره میکند. این نوشته در دورهی عالم موزیل، از بین رفت، بدون اینکه کسی توانسته باشد آن را بخواند. هر کدام از این قطعات شامل یک منظره، از مناظر کار روزمره است، مانند کوزهگری، نجّاری، کشاورزی و غیره میباشد.
۳) منظرهی سوم که باعث جدل و گفتوگو شده، تصویر شش نفر از پادشاهان است که با نوشتههای عربی و یونانی نگاشته شده. چهار تا از این تصاویر شناخته شدهاند که عبارتند از: کنستانتین آخرین پادشاه گوتیک و اسپانیا، نجاشی پادشاه حبشه و خسرو پرویز پادشاه ساسانی. و اعتقاد بر این است که دو پادشاه آخری، امپراطور چین و حاکم هندوستان یا ترکیه هستند. این تصاویر نمونهی واضحی از مفهوم زیبایی در نزد اعراب بود و حتی تا دورهی ایوبیان، نیز وجود داشت، و از مناظر زیبا و موردپسند در شعر عربی به شمار میرفت.این اصولِ رسم در قصر عمره، تأثیرات کلاسیک روی آن را به ما نشان میدهد، این تأثیرات از آثار دورهی رومی و بیزانسی باقیمانده بود که بعداً به آرامی کنار گذاشته شد. اما شخصیت هنرمند عربی، به شکل واضحی در انجام تغییرات و گسترش هنر، بهخصوص در شکلگیری ماهیت هنر بشری تجلی کرده و با مفهوم هنر عربی منسجم گردید. این درخشندگی بهصورت بارزی در هنر سوریه، و هنر مسیحی آشکار شد.
● تصویر و تزیینات در کاخ حیر غربی
تزیینات قصر حیر غربی از تزییناتی تشکیل شده که در چهارچوب درب قصر به کار رفته است. و همچنین تزیینات دیواری قصر را شامل میشود که با سنگ مرمر سیاه رنگ و مفرغ و تصاویر رنگی بزرگ، به وجود آمده است. آنچه که در ذیل میآید، تشریح نمونههایی از این هنرهاست. مجموعههای تزیینی گچی به ارتفاع ۴۵/۱۴ متر وجود دارند که روی دو برج مشرف به تنها ورودی شرقی قرار گرفتهاند.
این قطعات تزیینی انبوه، ما را به یاد سبکهای تزیینی ساسانی میاندازد که به صورت نقشهایی، روی پارچههای متداول آن زمان شایع بود.
استفاده از گچ برای تزیین را، اولین بار ساسانیان متداول کردند. و این انبوه تزیینات به مفهوم عربی اسلامی آن، که در تزیینات رسوخ کرده، تفسیر میکند. که عبارت است از پُر نمودن جاهای خالی در تصویر. این تزیینات گیاهی، از برگها، خوشه و ساقههای انگور تشکیل شده است. همچنین موضوعات هندسی مختلفی را شامل میشود که بعضی از آنها با کاشیهای شیشهای در دو زاویه، بالای ورودی را بهصورت قوس مدوّر پوشانیده است. تابلوهای تزیینی که اکنون هم موجود است، دو تصویر بزرگ هستند که در بخش بالایی قصر حیر غربی با یکدیگر ترکیب شدهاند.
لازم به تذکر است که کار بازسازی قصر در موزهی ملی دمشق مجدداً صورت گرفته است. این دو تصویر، سبکی تقلیدی از کاشی بود، و هنگامیکه کاشیکاری مورد توجه قرار گرفت، آنها نیز مطرح شدند. تصویر اول دایرهای شکل است، و در وسط آن نیمرخ یک زن قرار گرفته و در دست خود یک پارچه پُر از میوه دارد. دور گردن زن یک افعی پیچیده شده که جیا، الهه زمین را به ما یادآور میشود.
در محیط این دایره یک دایره کشیده شده و داخل آن دایرههای کوچک متصل به هم قرار دارند و در این دایرههای کوچک نقاشیهایی، از گیاهان رسم شده، و اطراف دایره از خارج با تزیینات گیاهی پوشیده شده است.
در وسط، دو مخلوق با بدن انسان و سر و پای حیوان به همراه دُم افعی رسم شده که اسم آن را قنطورس دریایی نامیدهاند. در جهت دیگر دایره، تصاویر حیوانات دیگر که خیلی هم واضح نیست، رسم شده، احتمالاً دو روباه هستند که یکی از آنها مشغول خوردن انگور است و همچنین دو پرندهی ماهیخوار (لکلک) و سگی که، حیوانی را تعقیب میکند.
این تصویر از دو طرف به یک نوار محدود میشود که این نوار شامل تزیینات گیاهی است و در نقش عربی، به عنوان یکی از اصول تزیینی به شمار میرود. اما تصویر دوم، یک مستطیل بزرگ است که به سه قسمت غیر مساوی تقسیم شده است. محیط این تصویر با نواری تزیینی که از گلِ چهار برگ، تزیین شده، موضوع قسمت بالایی تابلو، موسیقی است و یک زن در حال نواختن عُود است و مردی که در نای میدمد. بین آنها بهوسیلهی دو قوس فاصله وجود دارد. هنرمند نقاش تا آنجا که توانسته، جاهای خالی را در تصویر پُر نموده و بدینترتیب، در هر بخش، دو پرندهی زاغ اضافه کرده است. در بخش دوم این تابلو، یک اسب سوار قرار دارد که چهار نعل میتازد و دو آهو را دنبال میکند. یکی از آهوان زخمی بر زمین افتاده و آهوی دیگر مضطرب و نگران است و با حالت ترس به شکارچی مینگرد.
● تصویر در سامرا
در دورهی عباسیان، تصویر خطّی در سامراء، بین سالهای ۸۳۸ ـ ۸۸۳ م پدید آمد. در حرم قصر جوسق، تصاویر مختلفی وجود دارد که شاخصترین آن، تصویر دو رقاصه میباشد که در حال پُر کردن پیالههای شراب با آب هستند و در حضور خلیفه قرار دارند. همچنین تصاویر دیگری چون شکار و کشتن آهو، یا تصاویر مجالس شرابخواری که بر روی دوازده کوزهی سفال نقاشی شده و تزییناتی نیز دارد. این تصاویر، زنان خوانندهای را تجسم میکند که به همراه شکارچیان و نظامیان و روحانیون هستند.
تمام این تصاویر با حالت وقار و با سبکی که بیشتر فارسیگونه است، کشیده شده است. سبک تصویری سامرا از طریق تولونین، به مصر انتقال یافت، گمان میرود، تصاویر رسم شده بر سقف کلیسای قصر پالرمو پایتخت سیسیل نیز، متأثر از هنر عربی اسلامی باشد. در این جزیره ابتدا مسلمانان و بعد فاطمیون ۸۲۷ ـ ۱۰۶۱ حکومت داشتند. هنگامیکه نرماندیها به رهبری راجر اول و ولیم دوم به آنجا آمدند، نسبت به مسلمانان در کارهای هنری و فرهنگی اعتماد کردند. از جمله آثار اعراب در تمدن نُرماندیها، یکی همین تابلو است که بیانگر معراج و تابلوی دیگر منظرهای است که چند نفر دور یک برکهی آب ایستادهاند، این تصاویر، متأثر از سبک سامرا میباشد.
محمود پورآغاسی
برگرفته از کتاب «هنر اسلامی»، نوشته محمد پورآغاسی
برگرفته از کتاب «هنر اسلامی»، نوشته محمد پورآغاسی
منبع : پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل رئیس جمهور دولت سیزدهم مازندران سیدابراهیم رئیسی دولت مجلس شورای اسلامی رئیسی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد تهران هواشناسی خراسان رضوی پلیس فضای مجازی باران بارش باران شهرداری تهران قوه قضاییه
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا مالیات بازار خودرو قیمت دلار مسکن ایران خودرو دلار تعطیلی شنبه بانک مرکزی تورم
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب رسانه تلویزیون سریال سینما موسیقی
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه چین اوکراین ترکیه یمن حزب الله لبنان
فوتبال پرسپولیس استقلال تراکتور جام حذفی مس رفسنجان لیگ برتر سپاهان لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل آیفون اپل سونی جراحی سرعت اینترنت تبلیغات عیسی زارع پور
بارداری پوست پوکی استخوان دیابت آلزایمر کاهش وزن