یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
مذهب شک
آنچه ذیلاّ آمده به حدس صائب از تقریرات دكتر احمد فردید است كه از حواشی صفحات ۴۹ و ۵۰ كتاب مابعدالطبیعه اثر پل فولكیه ترجمهٔ دكتر یحیی مهدوی- انتشارات دانشگاه تهران- ۱۳۴۷ اقتباس گردیده است.
مذهب شك كه در اینجا به ازای لفظ یونانی الاصل Scepticisme و از جمله هم ریشه با اسم مصدر Skepsis به یونانی كه با كلمه «حسبه» و «احتساب» و «حسبان» به عربی و «سختیدن» و «سختش» به بیان فارسی قریبالمعنی است- بكار رفته، از طرف متفكران و مخصوصاّ متكلمان اسلامی (در ضمن بیان كیفیت ثبوت حقایق و ماهیت اشیاء و امور در «خارج» و در «ذهن» و در «نفسالامر») از آراء سوفسطائیان تلقی و با تقسیم طرفداران اینگونه آراء به سه فرقه بشرح هر یك از آنها پرداخته شده است كه ماحصل آن اینست:
۱) «لاادریه» (مذهب شك مطلق) كه در هر چیز شك كرده سعی در ابا و امتناع از هرگونه اذعان و اعتقاد و از آنجا سعی در توقیف (Epoche به یونانی) هر گونه تصدیق و تكذیب را در مورد ثبوت و عدم ثبوت حقایق مقتضای حكمت و دانایی حقیقی یعنی «جهل بسیط» میگرفتند.
۲) «عنادیه» كه مطلقاّ ثبوت و وجود حقایق، چه در «ذهن» و چه در «خارج» و چه در «نفسالامر» را انكار كرده به عدم ضرورت كلیهٔ اصول و احكام و بجواز و تجویز عقلی «اجتماع» و «ارتفاع» متناقضان قائل بودند و «هستی» و «بود» و «نمود» آن را بصرف وهم و خیال و «كسر اب بقیعه یحسبه الظلمآن ماءً» میگرفتند.
۳) «عندیه» كه ثبوت حقایق را فرع بر اعتبار معتبر و فرض فارض و تابع اعتقاد هر شخص و هر طایفه میانگاشتند و بدینوجه، بیآنكه مطلقاّ منكر ثبوت و وجود حقایق باشند، آنها را از امور اعتباری نسبی بشمار میآوردند و بطور كلی انسان را مناط اعتبار «حقیقت» قرار میدادند.
ضمناّ باید یادآور شویم كه در «فصوص الحكم» «محییالدین ابن العربی» (فص شعیبی) و از آنجا از طرف بعضی از شارحان و هواداران مشرب عرفانی «ابیالعربی» و از آن جمله «جامی» در «لوایح» و غیره تعبیر «حسمانیه» است كه به معنی «سوفسطائیه» بكار رفته. از طرف دیگر در «معارف» «یهاء ولد» (به تصحیح استاد فروزانفر ج ۱ ص ۳۹۸ ) كلمهٔ «حسبانیان» به معنی معنی «سوفسطائیان» آمده و در این ابیات مثنوی معنوی در دفتر ششم نیز تعبیرهای «تسفسط» و «انكار حقایق» و «حسبان خیال» (یا شاید حسبان و خیال) متلازما در پی یكدیگر آورده شده است:
چون بقلب حق بود ابصار را
او بگرداند دل و افكار را
چاه را تو خانهای بینی نظیف
دام را تو دانهای بینی ظریف
این تسفسط نیست تقلیب خداست
مینماید كه حقیقتها كجاست
آنكه انكار حقایق میكند
جملگی او بر خیالی میتند
او نمیگوید كه حسبان خیال
هم خیالی با شدت چشمی بمال
نویسنده: سید احمد - فردید
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از سالنامه فرهنگی هنری، موقف، سال دوم، شماره دوم، شهریور ۱۳۸۳
منبع: سایت - باشگاه اندیشه - به نقل از سالنامه فرهنگی هنری، موقف، سال دوم، شماره دوم، شهریور ۱۳۸۳
منبع : باشگاه اندیشه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان انتخابات دولت مجلس شورای اسلامی حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم امیرعبداللهیان حسن روحانی دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران قتل هواشناسی سیل فضای مجازی سامانه بارشی سازمان هواشناسی باران آموزش و پرورش یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا بانک مرکزی مسکن دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب دفاع مقدس صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس آمریکا روسیه اوکراین نوار غزه انگلیس یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون تبلیغات ناسا عکاسی مایکروسافت
ویتامین کاهش وزن دیابت خواب بیمارستان سلامتی چای افسردگی توت فرنگی فشار خون چاقی آلرژی