یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


الزامات استقرار دولت الکترونیک


الزامات استقرار دولت الکترونیک
ایجاد دولت الكترونیك به عنوان اولین گام در راستای توسعه فناوری و عمومی كردن آن به شمار می آید. این كار ازطریق یك راهبرد كلی میسر می‌شود. در قالب دولت الكترونیك می‌توان از فناوری اطلاعات برای ارائه اطلاعات و خدمات متداول به شهروندان ازطریق اینترنت یا ابزار دیجیتالی دیگر به صورت تمام وقت سود جست.
در اغلب موارد، این موضوع با چندین كار همسوی قابل ارائه ازطرف دولت همراه است. بدین ترتیب، شهروندان احساس آسودگی خواهندكرد و در زمان آنان صرفه‌جویی می شود. همچنین، دولتها در هزینه خدمت رسانی خویش صرفه جویی خواهندكرد و تسهیلات و توانمندی بیشتری را برای شهروندان خویش فراهم می كنند. در اقدامات مربوط به استقرار دولت الكترونیك بر پنج اصل زیر تاكید می شود:
- ارائه خدمات براساس پسند و گزینش شهروندان؛
- دردسترس گذاشتن بیشتر دولت و خدمات آن؛
- یادگیری اجتماعی؛
- ارائه مسئولانه اطلاعات؛
- استفاده از فناوری اطلاعات و منابع انسانی به طور موثر و كارامد.
براساس این اصول، می توان نتیجه گرفت كه دولت الكترونیك «تعهدی پایدار ازسوی دولت برای بهبود ارتباط بین شهروندان حقیقی و بخشهای عمومی ازطریق ارائه خدمات انبوه، دانش و اطلاعات با هزینه مناسب و به طور كارامد است. این موضوع به عنوان یكی از بهترین روشهای تحقق عملی انتظارات شهروندان از دولت است».
یك راهبرد الكترونیك باید تمامی جنبه‌های یك الگوی كسب و كار، تعامل با مشتریان و ذینفعان را موردتوجه قرار دهد و بر مقاطعی تاكید ورزد كه بیشترین ارزش ممكن ازطریق فرایندها و روابط روی خط برای افراد ذینفع ارائه شود. ایجاد و پیگیری یك راهبرد برای ارتقای بازار، مهندسی دوباره و ساده تر و موثرتر كردن فرایندهای دولت الكترونیك بسیار ضروری است و از این طریق به نحو بهتری می‌توان طرحهای موردنظر را به اجرا درآورد. براساس نظر لاوری (LOWERY) طرح عملیاتی دولت الكترونیك باید دارای ویژگیهای زیر باشد:
- تعریف سازمان از دولت الكترونیك باید دربرگیرنده مقاطع كلیدی و موردتاكید همه مشتریان و ارباب رجوع باشد؛
- چشم اندازی كه به سهولت قابل درك باشد و به طور مختصر و مفید مقاصد سازمان و طرحهای موردنظر را برای دولت الكترونیك نشان دهد؛
- اهداف كلی و جزیی صریحی كه قابل نمایش و اندازه گیری باشد؛
- تبیین سیاستهای ضروری برای پشتیبانی از دولت الكترونیك؛
- یك روش شناسی برای تعیین آمادگی سازمانی؛
- فرایندی برای شناسایی و اولویت‌بندی اقدامات دولت الكترونیك؛
- یك الگوی كسب و كار برای نگهداری و تقویت اقدامات دولت الكترونیك.
همچنین، راب (ROBB) بر ضرورت توجه متوازن به سه عامل مجزای سیاست، مردم و زیربناها تاكید می‌ورزد. براین اساس، سه مورد مزبور باید به نحوی با یكدیگر پیوند خورد تا راهبرد جامعی در زمینه دولت الكترونیك موفقیت‌آمیز ارائه شود.
پیاده سازی و استقرار دولت الكترونیك به فایق آمدن بر برخی چالشها و موانع اساسی بستگی دارد. اونیل با ارائه بحثی جامع درمورد چالشهای پیش روی دولت الكترونیك آنها را به صورت زیر دسته بندی می‌كند:
الف- دسترسی: - تمهید دسترسی به اطلاعات ضروری؛ - كسب اطمینان از خصوصی بودن و امنیت اطلاعات و جریان آن.
ب- فنی: - دربرگرفتن سیستم‌های مربوط به نسلهای مختلف فناوری؛ - همگامی با تغییرات فناوری و نگهداری.
ج- عوامل انسانی: - اندازه‌گیری رضایت مشتریان؛ - تبادل فرهنگی.
د- ارائه خدمات: - مدیریت معاملات مالی؛ - ارائه خدمات یكپارچه.
ه‌- منابع: - كاركنان؛ - تجهیزات.
موانع اساسی موجود بر سر راه دولت الكترونیك عبارتند از:
- فقدان منابع؛
- طرح ریزی ناقص؛
- مشاركت ناكافی؛
- تفاوتهای فرهنگی و آموزش ضعیف؛
- نگهداری و به هنگام سازی نامناسب زیرساختها؛
- فقدان مدیریت یا پشتیبانی شهروندی؛
- شكاف دیجیتالی.
منبع : ماهنامه تدبیر