پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
نسل ما درباره «سهراب» اشتباه می کرد
«عبدالعلی دستغیب» مترجم و منتقد ادبی می گوید، اعتراضات و انتقاداتی که در آن دوره در مورد شعر سپهری ارائه شد، نتیجه تب سیاسی حادی بود که در آن زمان جامعه را فرا گرفته بود.
دیروز اول اردیبهشت سالروز درگذشت سهراب سپهری بود.
عبدالعلی دستغیب منتقد ادبی، پژوهشگر و مترجم در گفتگو با فارس، درباره این شاعر محبوب بیان داشت: سهراب سپهری یکی از نمایندگان موفق شعر معاصر است و با توجه به اسلوب بیانی خاصی که دارد می شود گفت که در ردیف شاعران بسیار موفق شعر نو هست و از نظر ایجاد فرم تازه و مضامین رومانتیک چهره شاخصی دارد.
وی ادامه داد: در سالهایی که سهراب سپهری شعر می گفت و به خصوص شعرهای اولیه سهراب که نتیجه آشنایی او با شعرهای هایکو شاعران چینی و ژاپنی و متأثر از «ذن بودیسم» بود، طبعاً جدی گرفته نمی شد و به دلیل این که استعاراتی که به کار می برد دور از دانستگی مردم ما بود و همچنین به دور از سیاست و مبارزات اجتماعی، کمی مهجور ماند. اشعار سپهری در سالهای ۳۰ و ۴۰ که در بحبوحه مبارزات اجتماعی بود کمی خارج از آهنگ جلوه می کرد.
مترجم کتاب «فلسفه و حقیقت» تصریح کرد: در سالهای دهه ۴۰ یکی از معترضان به شعر سهراب کار او را «وجه اشرافی بودایی» نامید. و بعدها هم احمد شاملو که نظرگاه اجتماعی خاصی داشت گفت: سپهری شعرهای جدی ندارد و استناد کرده بود به شعر «آب را گل نکنیم» و بیان کرده بود که من زمانی که می بینم بر لب همان آب سر بی گناهی را می برند نمی توانم هیچ اعتنایی نداشته باشم.
«دستغیب» بیان داشت: انتقادهایی هم نسبت به وزن شعر «صدای پای آب» توسط محمد رضا شفیعی کدکنی بیان شد که این گونه شعرها بحر طویل است که هنوز شکل مناسبی به خود نگرفته است. اعتراضات و انتقادهایی که در آن دوره در مورد شعر سپهری ارائه شد، نتیجه تب سیاسی حادی بود که در آن زمان جامعه را فرا گرفته بود. وجه دیگر نقد مربوط به بیان سپهری بود که گفته می شد مثلاً در منظومه «صدای پای آب» بیان کاملاً انتزاعی است و به دور از دانسته های مردم ما.
این منتقد شیرازی در ادامه تصریح کرد: اعتراضات و نقدهایی از این دست صحیح نبود و نقد ادبی به حساب نمی آید از آن جهت که برداشتهای سلیقه ای هم در آن دخیل بوده است. این نوع قضاوتها نتیجه اشتباههایی بود که نسل ما در باره شعر و ادبیات داشت. ما توجه نداشتیم که ادبیات انواع گوناگون دارد. ممکن است یک شعر حماسی باشد مانند اشعار نیما و شاملو، تراژیک باشد مانند کارهای اخوان، تغزلی باشد مانند کارهای فریدون توللی و ...
خالق کتاب «مستی شناسی حافظ» گفت: اگر کسی می خواست راجع به شعر سپهری قضاوت صحیح کند، می بایست که نوع شعر سپهری را تشخیص می داد. نوع شعر او عرفانی و افکارش رمانتیک است که باید در نظر بگیریم که این قالب و اندیشه هنوز در جهان طرفدارانی دارد و در آینده هم خواهد داشت. اگر بخواهیم به صورت منصفانه آثار سپهری را با سنگ محک نقد حرفه ای بسنجیم، باید ببینیم که در اشعارش کجا موفق بوده و کجا ناموفق.
وی بیان داشت: دوران زندگی سپهری که پیش از موعد طبیعی به سر رسید، باعث شد که او نتواند فرم تازه ای را که به وجود آورده بود تکمیل کند. البته توجه داشته باشیم همان اشعاری که مانده و نسبت به شاعران دیگر حجم کمتری دارد بسیار راهگشا بوده است.سهراب سپهری در اشعار خود ستاینده طبیعت و آرامش طلب و صلح طلب مطلق است.
دستغیب با قیاس سهراب سپهری و فروغ فرخزاد گفت: این دو شاعر از لحاظ بیان شباهتهایی به هم دارند اما از نظر اندیشه خیر. این دو بی آنکه بدانند پیش درآمد و سرآغازان شعر گفتار و شعر پست مدرن هستند.
نویسنده کتاب «بنیادهای نقد ادبی» خاطرنشان کرد: در بیان و اندیشه شعری سپهری در اواخر عمر بخصوص در دفاتر «مسافر» و «ما هیچ، ما نگاه» تحولی رخ داد تا آن حد که آرامشهای بودایی را که در شعرهای اولش نشان می دهد به هیچ عنوان رو نمی کند، بلکه دنیای غریبی را روایت می کند که در آن راوی شعر دچار شکست زبانی شده است. ما شاهدیم که بسیاری از منتقدان هنوز هم در نقد ادبی خود ، انواع شعر را تشخیص نمی دهند و می خواهند یک نظرگاه واحد را به اشعار همه شاعران تحمیل کنند.
وی در خصوص شخصیت سهراب سپهری گفت: او شخصی بسیار متواضع و دقیق بود.
روزی در منزل سیاوش کسرایی نشسته بودیم که سهراب وارد شد و طرحهای نقاشی اش هم در دستش بود و گوشه ای نشست و کمی در خصوص اشعارش صحبت کردیم و چند پیشنهاد به او دادم که با آغوش باز پذیرفت. در آخر به او گفتم که دفتر «حجم سبز» را می خواهم تهیه کنم و آن را بخوانم او به من گفت که این دفتر را دارم و فردا به دست شما می رسانم. فردای آن روز سپهری با من تماس گرفت و گفت: که کتاب را در انتشارات نیل گذاشته ام و من رفتم و کتاب را گرفتم. در ابتدای کتاب مطلب ساده ای نوشته بود. من از وقت شناسی و دقت نظر او خوشم آمد. این تنها خاطره من از سهراب سپهری بود
منبع : روزنامه قدس
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت مجلس شورای اسلامی تعطیلی شنبه ها ایران مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه شورای نگهبان رئیس جمهور رهبر انقلاب حسن روحانی مجلس یازدهم
مشهد سیل سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی قتل پلیس شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی
خودرو دلار مالیات قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو مسکن سایپا بورس ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه سینمای ایران سریال مهران مدیری
وزارت علوم دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه جنگ غزه فلسطین غزه ترکیه چین اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی افغانستان یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور سرعت اینترنت تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین ناسا
دیابت خواب کاهش وزن چاقی زوال عقل کودک بارداری نمک