پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
مردان اعراف چه کسانی هستند؟
و بینهما حجاب و علی الاعراف رجال یعرفون كلا بسیمیهم ونادوا اصحاب الجنهٔ ان سلام علیكم: در میان آن دو(بهشتیان و دوزخیان) پرده و حصاری است؛ ولی براعراف(و بلندی ها) مردانی استقرار یافته اند كه همه (بهشتیان و دوزخیان) آن ها را از سیمایشان می شناسند و بهشتیان را ندا دهند كه سلام بر شما باد.(۴۶/ اعراف)
اعراف، بر طبق روایت حذیفه، دیواری است میان بهشت و دوزخ؛ و بنابر نظر ابن عباس، آن چیزی است كه مشرف بر چیز دیگری است، یا دیواری است كه بسان خروس دارای تاج و افسری است و یا تل و تپه ای است میان بهشت و دوزخ كه گروهی خاص از گنهكاران بر سر آن نشسته اند و یا همان دیواری است كه خداوند در سوره حدید( ... فضرب بینهم بسور له باب ...) از آن یاد كرده است. در واقع باید گفت: اعراف همان دیوار و حصاری است میان بهشت و دوزخ كه میان آن ها جدایی برقرار ساخته و یا كنگره های دیواری است كه مردانی برفراز آن نشسته اند و بهشتیان و دوزخیان را از كیفیت چهره و سیمایشان از هم باز می شناسند.
● حال باید دید مردان اعراف چه كسانی هستند؟
در تفاسیر مختلف از جمله: روح البیان، روضه الجنان، المیزان، المنار و ...، نظرات مختلفی درباره اعرافیان آورده شده كه در ذیل به ذكر نمونه هایی از این اقوال و مصادیق می پردازیم؛ این نظریات را می توان به دو بخش تقسیم كرد:
▪ گروهی معتقدند كه اعرافیان دسته ای ممتاز از مخلوقات هستند:
- فرشتگانی كه بهشتیان و دوزخیان را می شناسند
- انبیا علیهم السلام كه شهدای الهی بر امت ها هستند
- مردمان عادلی كه به روز قیامت گواه بر مردم در میان هر امتی هستند
- عباس و حمزه و علی علیه السلام و جعفرطیار كه در كنار صراط نشسته اند و دوستان را با چهره روشن و دشمنان را با سیمایی گرفته و تیره از هم باز می شناسند
- فقها و علمای صالح
- شهدایی كه مردم عرصه قیامت را از نظر استحقاق نسبت به بهشت و دوزخ ارزیابی می كنند
- افراد برتر از نظر ایمان كه از خود بریدند و به دیگران رسیدند
- اهل بیت پیامبر اكرم(ص) كه جز عارفان آن ها وارد بهشت، و جز منكران آن ها وارد دوزخ نمی شوند.
گروهی نیز بر این عقیده اند كه اعرافیان گروهی از آفریدگان هستند كه نه بهشتی اند، نه دوزخی: مردمی كه در «فترت» ارسال انبیا به سر می بردند؛ یعنی میان زمان حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام(ص) زندگی می كردند.
- جنیان با ایمان
- اولاد مشركان كه پیش از سن تكلیف از دنیا رفتند
- افرادی كه در ظل مرحمت الهی از آتش دوزخ آزاد می شوند
- گروهی كه پدر از آن ها راضی اما مادر از آنان ناراضی بودند
- افرادی كه مرتكب گناهان صغیره شدند اما این گناهان از رهگذر مصایب دنیوی جبران نگردید
- عده ای از مردم كه حسنات و سیئات آن ها برابر است.
حوران بهشتی را دوزخ بود اعراف از دوزخیان پرس كه اعراف بهشت است (سعدی)
نفیسه شرفی فر
منبع : روزنامه جوان
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه تهران روز معلم پلیس اصفهان سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو سایپا کارگران تورم
نمایشگاه کتاب سریال جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا جنگ غزه حماس نوار غزه چین انگلیس اوکراین نتانیاهو ترکیه یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی تماس تصویری هواپیما تبلیغات اپل تلفن همراه گوگل همراه اول آیفون ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
کبد چرب فشار خون بیمه کاهش وزن دیابت بیماری قلبی مسمومیت داروخانه