چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


در سال جاری خودروسازها مقابله به مثل می‌کنند


در روزهای پایانی دههٔ اول ماه ژانویهٔ سال ۲۰۰۵ میلادی، شرکت فولادسازی انگلیسی - هلندی کوراس (Corus) اعلام کرد قیمت فولاد مورد استفاده در صنعت خودروسازی را ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. به دنبال این خبر، سخنگوی شرکت خودروسازی نیسان، بزرگترین شرکت خودروسازی کشور انگلیس نسبت به آیندهٔ صنعت، اظهار نگرانی کرد و افزود: وقتی یکی از شرکت‌های عرضه‌کنندهٔ فولاد چنین تصمیمی بگیرد به‌تدریج دیگر شرکت‌ها نیز برای همسو شدن با بازار و افزایش سودآوری خود، قیمت تولیدات خود را افزایش می‌دهند و هزینهٔ تولید ارتقاء می‌یابد. وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم تا از انتقال این قیمت مازاد به مصرف‌کنندگان نهائی جلوگیری کنیم اما این مسئله تنها در صورتی امکان‌پذیر است که ما کیفیت فولاد مصرفی را کاهش دهیم و از آنجا که در تولیدات شرکت، کیفیت حرف اول را می‌زند؛ هیچ چاره‌ای جز تحمیل هزینهٔ مازاد بر مشتری نهائی نداریم. در روزهای آغازین سال جدید میلادی، شرکت نیسان با کمبود فولاد کارخانه‌های تولیدی خود مواجه شد، به همین دلیل نیز سطح تولید سه شرکت خودروسازی واقع در ژاپن را به نصف سطح پیشین رسانید؛ اما علی‌رغم این مسئله شرکت فولادسازی کوراس که اصلی‌ترین عرضه‌کنندهٔ فولاد به نیسان است، در سیاست‌های خود تغییری ایجاد نکرد. فیلیپ وارین سخنگوی شرکت کوراس در این مورد می‌گوید: ما برای ایجاد تعادل در هزینه‌های خود موظف هستیم قیمت تولیدات خود را افزایش دهیم و چگونگی تأثیرگذاری این امر روی بازار خودرو و شرکت‌های خودروسازی ارتباطی به ما ندارد. وی در پایان سخنان خود از ادامهٔ روند افزایشی قیمت فولاد در بازارهای جهانی تا پایان فصل بهار خبر داد و افزود: در سال گذشته، قیمت نفت که اصلی‌ترین منبع انرژی است، رشد پیدا کرد و موجب شد هزینهٔ تولید افزایش یابد، ما در سال گذشته این هزینه را در داخل جذب کردیم اما اگر این کار را ادامه دهیم، نخواهیم توانست در فضای صنعتی و اقتصادی جهان باقی بمانیم.کلوین گلاس تحلیلگر بازار خودرو پیش‌بینی می‌کند شرکت‌های خودروسازی برای مقابله با شرایط ایجاد شده مجبور می‌شوند قیمت تولیدات خود را ۵/۲ درصد افزایش دهند. ارزش خودروهای فانتزی در بازار مصرف جهان ۵/۱ درصد افزایش خواهد یافت. البته این رشد قیمت باعث کاهش سطح فروش خودرو در بازارهای جهانی می‌شود، پژوهش‌های انجام شده توسط تولیدکنندگان موتورسیکلت و اتومبیل جهان، نشان می‌دهد سطح فروش خودرو در جهان در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال پیش از آن، تغییر چشمگیری نداشته است؛ اما در سال ۲۰۰۵ تولید و فروش خودرو ۵ هزار دستگاه تنزل خواهد داشت.در سال گذشته، در صورتی‌که شرکت‌های خودروسازی قصد همگامی با بازار جهانی را داشتند باید تولیدات خود را با ۱/۳ درصد افزایش قیمت به بازار مصرف عرضه می‌کردند؛ اما انگیزه‌های رقابتی و سیاست‌های تولیدی باعث شد سهم اعظم این هزینه در داخل مجموعهٔ تولیدی جذب شود و مبلغ اندکی به مصرف‌کنندگان نهائی انتقال یابد.
شرکت تویوتا نیز ضمن اعتراض به سیاست افزایش قیمت فولاد اعلام کرد رشد قیمت فولاد موجب می‌شود قطعات خودرو با قیمتی بالاتر به بازار مصرف عرضه ‌شود، در نتیجه شرکت تویوتا مجبور می‌شود به‌جای استفاده از قطعات تولید داخل، قطعات موردنیاز خود را از شرکت‌های تولیدکنندهٔ خارجی تأمین کند.در یک اتومبیل معمولی ۷۷۰ کیلوگرم فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد و با سیاست‌های مهندسی و تولیدی جدید، علاوه بر استفاده از سیم‌های فولادی در ساختار تایرها، در برخی بخش‌های دیگر خودرو نیز از فولاد استفاده می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تأثیر افزایش قیمت فولاد روی بازار خودرو چشمگیرتر شود؛ اما هنوز تمامی شرکت‌های خودروسازی امیدوار هستند تا شرکت کوراس تصمیم دیگری اتخاذ کند و مانع از ایجاد بحران در صنعت خودروسازی جهان شود.
منبع : خانواده سبز