چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا

star wars:empire at war


star wars:empire at war
گروه بازی‌های Star wars در سبک‌های مختلف اکشن، نقش‌آفرینی و شبیه‌سازی از جمله بازی‌های موفق به حساب می‌آیند، اما سبک استراتژی این بازی گوی سبقت را ربوده است.
اگرچه تاریخ بازی‌های استراتژیک، نام‌های بزرگ و کوچک متعددی همچون Rebellion، Force Commander و Battlegrounds را به یاد دارد، اما به نظر می‌رسد در نهایت Star Wars: Empire at war فرمول جذب طرفداران این سبک بازی‌ها را کشف کرده است.
بازی Empire at war هم در فضای بی‌نهایت کهکشان‌ها و هم در سطح سیاره‌ها دنبال می‌شود و ارتباط تنگاتنگ این دو فضا، از نقاط قوت بازی به حساب می‌آید.
این بازی دو حالت استراتژیک و تاکتیکی دارد.
حالت استراتژیک بازی در یک نقشه دوبعدی اتفاق می‌افتد که همه سیارات کهکشان را نمایش می‌دهد. اما در حالت تاکتیکی که محور اصلی بازی محسوب می‌شود، حداقل باید به فکر وضعیت ۴۰ سیاره مختلف باشید. در بعضی از سیارات امکان بسط و گسترش امکانات تاکتیکی و دفاعی فراهم شده و می‌توانید تجهیزات نظامی، کارخانه‌های تولید سفینه‌های فضایی و محافظ‌های سیاره‌ای بسازید. برخی از سیارات دارای سیستم دفاعی لیزری هستند تا از ورود بیگانگان به داخل سیاره جلوگیری کنند.
اگر می‌خواهید اطلاعات بیش‌تری در مورد یک سیاره کسب کنید، کافی است روی آن زوم کنید تا سازه‌‌ها و نیروها و تجهیزات قابل ساخت آن را ببینید. به یاد داشته باشید که زمان Empire at war زمانی واقعی است و به طور طبیعی جریان پیدا می‌کند و اگر وقت زیادی را صرف ساخت و ساز و تزیین سیاره خود کنید، موجودات فضایی دیگر غافلگیرتان خواهند کرد. بعضی از سیارات، امتیازات ویژه خود را دارند. مثلا ساخت ارتش در بعضی از سیارات با قیمت پایین‌تری انجام می‌شود یا در سیاره‌ای دیگر نیروهای نظامی قدرتمندتر تولید می‌شوند یا مثلا بزرگ‌ترین سفینه‌های فضایی در سیارات خاصی ساخته می‌شود.
سیاراتی که در اختیار دارید، برای شما درآمد ایجاد می‌کنند، بنابراین سیارات بیش‌تر، برابر است با درآمد بیش‌تر که با این درآمد، می‌توانید قابلیت‌های سیاره‌تان را بالا ببرید و از سربازان فضایی و ماشین‌های جنگی قدرتمندتر استفاده کنید.
راه‌های متنوعی برای استفاده از سرمایه در اختیار دارید، مثلا اگر بیش از حد به تجهیز قوا بپردازید و از سیاره‌تان غافل شوید، در رقابت تکنولوژی فضایی بین سیاره‌ای عقب می‌افتید و در سیستم‌های دفاعی حرفی برای گفتن نخواهید داشت و به راحتی آسیب‌پذیر می‌شوید.
یکی از تفاوت‌های بارز Empire با Rebellion در تولید پول است. در Empire بعد از هر نبرد فضایی، با درآمدی که به دست می‌آورید می‌توانید به راحتی یک ارتش قدرتمند ترتیب دهید. اما Rebellion این امکان دلپذیر و نامحدود را دارا نیست. اگر جیب‌تان خالی بود و نیاز به پول و تکنولوژی سیستم‌های پیشرفته فضایی داشتید، می‌توانید به سیارات دیگر یواشکی سرک بکشید و سرمایه و تکنولوژی آنها را بدزدید و از قدرت آنها علیه خودشان استفاده کنید.
وقتی یک ناوگان فضایی قصد تسخیر سیاره‌ای را داشته باشد، این جاست که یک جنگ فضایی هیجان‌انگیز شکل می‌گیرد. برتری اولیه از آن مدافع و گروهی است که از قبل در سیاره ساکن بوده است. موشک‌های دفاعی و توپ‌های جنگی فوق سریع سهم عمده‌ای در برتری گروه مدافع خواهند داشت. البته سیاراتی که از سیستم دفاعی بالایی بهره می‌برند، ناوهای فضایی را برای حمله به وحشت می‌اندازند. لیزرهای چندگانه و باتری‌های اژدرمانند به راحتی فضای اطراف را از مزاحمان بی‌فکر پاک می‌کنند.
جنگ‌های فضایی، بازی را به نقطه اوج خود می‌رساند. اگر از کارت گرافیکی فوق‌العاده‌ای بهره‌مند هستید، انفجارها، قطعه قطعه شدن سفینه‌های فضایی و پرتاب تکه‌های آنها به این سو و آن سو، چشمانتان را خیره می‌کند.
جنگ‌های درون سیاره‌ای آن طور که باید و شاید واقعی و هیجان‌انگیز از کار درنیامده است. اما در عین حال جذابیت‌های منحصر به فرد خود را دارد. دلیل اینکه جنگ‌های درون سیاره‌ای فوق‌العاده‌ای را در Empire شاهد نیستیم این است که اغلب سیارات شبیه به یکدیگر طراحی شده‌اند. فرق نمی‌کند که در یک سیاره مدرن و پیشرفته حضور دارید یا یک سیاره دورافتاده بارانی و باتلاقی یا حتی یک سیاره سرد و یخی، حس شباهت همیشگی سیاره‌ها، آزارتان می‌دهد.
دشمنان شما از هوش مصنوعی پایینی برخوردارند و کار سختی برای شکست دادن آنها ندارید. ممکن است یک ناوگان جنگی دشمن با نیروهای پرتعداد به شما حمله کند اما چون تنوع زیادی در حملات آنها دیده نمی‌شود و دست‌شان را از قبل خوانده‌اید به راحتی بر آنها فایق می‌آیید. حداقل می‌شود به این نکته دل خوش کرد که دشمنانتان توانایی تشخیص نقاط ضعف شما را دارند و برای نفوذ از همان منطقه تلاش می‌کنند، اما یک بار که ترفندشان رو شد، به راحتی می‌توانید به مقابله با آنها برآیید.
در این بازی نیروی خاصی هم به نام «نیروهای قهرمان» طراحی شده که می‌تواند برگ برنده ناوگانی باشد که آنها را دراختیار دارد. مثلا Palpatine و Mon Mothma هزینه‌های مصرفی سیاره‌ای که در آن احداث شده‌اند را کاهش می‌دهد. Boba Fett جنگنده‌های دشمن را گمراه می‌کند و C۳PO و R۲D۲ جنگ‌افزارهای دشمن را هک می‌کنند و آنها را علیه دشمن به کار می‌گیرند. این «نیروهای قهرمان» به سختی منهدم می‌شوند و همواره باید نیم‌نگاهی هم به آنها داشته باشید. از دست دادن یکی از نیروهای قهرمان، می‌تواند سرنوشت نبرد فضایی را دگرگون کند.
بیش‌تر جنگ‌های چندجانبه و Online پر زد و خورد هستند. سرور بازی توانایی پشتیبانی بیش از ۸ بازیکن را داراست ولی با وجود این، Empire در حالت Online هم به خوبی اجرا می‌شود. همچنین اگر با یک حریف به بازی می‌پردازید، ‌می‌توانید بازی را در هر زمان دلخواه متوقف کنید و دوباره به آن بازگردید.
گرافیک و صدای Empire فوق‌العاده و نفس‌گیر است. جنگ‌های درون سیاره‌ای هم جذاب هستند. افکت‌های فضا و گرد و غبار موجود در آن جالب توجه است وحرکت دوربین هم از برتری‌های بازی است که با قابلیت‌های گسترده آن می‌توانید به راحتی میدان جنگ را زیرنظر بگیرید و کهکشان Empire را از زمینه‌های مختلف نگاه کنید.
اما با تمامی این برتری‌ها، اشکالات گرافیکی در Empire هم دیده می‌شود. مثلا بازی با کارت گرافیکی GeForce۶۸۰۰ و وضوح تصویر ۱۲۰۰*۱۶۰۰ گاهی اوقات با کاهش سرعت در پخش فریم‌ها مواجه می‌شود اما اصلا از جذابیت‌های بازی نمی‌کاهد زیرا افکت‌های سایه و انفجارها، عیب‌ها را می‌پوشانند.
سلاح‌ها و جنگ‌افزارها همان طور که انتظار دارید خوب از آب درآمده است. مثلا صدای لیزر همان طوری که هر کسی می‌تواند تصور کند. صداگذاری‌ها هم به صدای بازیگران اصلی فیلم بسیار نزدیک است و احساس هماهنگی بازی با فیلم را به خوبی به وجود می‌آورد.
Empire at war به عنوان یک بازی استراتژیک، یک تجربه واقعی جنگ‌های ستاره‌ای را برایتان رقم می‌زند. Empire at war را به طرفداران بازی‌های استراتژی، مخصوصا طرفداران فیلم‌های جورج لوکاس، به ویژه جنگ‌های ستاره‌ای پیشنهاد می‌کنیم.
▪ نقاط قوت: طراحی دولایه حالت بازی شامل حالت استراتژیک و حالت تاکتیکی، فضای حماسی و جنگی، صدای بازی به خوبی حس فیلم جنگ‌ ستارگان را ایجاد می‌کند.
▪ نقاط ضعف: Empire at war گاهی اوقات تکراری و خسته کننده دنبال می‌شود، جنگ‌های درون سیاره‌ای‌ همانند جنبه‌های دیگر بازی هیجان‌انگیز نیست.
▪ سیستم مورد نیاز:
ـ CPU: ۱.۰ GHz
ـ RAM: ۲۵۶ MB
ـ VGA: ۳۲ MB
ـ Hard Disk: ۲.۵ GB
ـ OS: windows ۲۰۰۰/XP
ـ سازنده: Petroglyph
ـ ناشر: LucasArts
ـ تاریخ انتشار: ۱۵ فوریه ۲۰۰۶
ـ ژانر: Sci-Fi Real- Time Strategy
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات