دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


لباسی تازه برای دیوارهائی که از گچ و کاغذ و رنگ خسته شده‌اند


لباسی تازه برای دیوارهائی که از گچ و کاغذ و رنگ خسته شده‌اند
ساختمان و تکنولوژی مدرن ساختمان‌ها یکی از مقوله‌های مهم مورد بحث کارشناسان است. این‌بار تکنولوژی به نجات انسان از مشکلات عدیده رنگ‌آمیزی و دکوراسیون شتافته است. از آنجا که رنگ‌آمیزی با مشکلات بسیار زیادی همراه است محققان دست به ساخت نوعی پوشش دیواری زده‌اند که از الیاف طبیعی تولید می‌شود و هیچگونه عوارضی برای انسان ایجاد نمی‌کند. پوششی که به‌جای رنگ و گچ استفاده می‌شود و به هیچ‌وجه از موادشیمیائی بهره‌ای نبرده است. شرکت‌های ایرانی هم با در خدمت گرفتن محققان و متخصصان کارآمد دست به تولید این نوع پوشش مدرن و بسیار مقرون‌به‌صرفه زده‌اند تا در تمام دنیا ایران به‌عنوان سومین تولیدکننده این نوع پوشش شناخته شود. برای آشنائی بیشتر با این محصول به یکی از شرکت‌های ایرانی تولیدکننده این نوع پوشش دیوار به نام شرکت رهازین پوشش سری زدیم. شرکت رهازین پوشش از سال ۱۳۸۰ طرح تولید پوششی به‌جای رنگ، برای پوشاندن سطح دیوارهای داخلی ساختمان را در برنامه‌های خود قرار داد. تحقیقات کیفی بر این محصول مدرن و جهانی تا سال ۱۳۸۲ به‌طول انجامید و از آن پس این محصول الیافی تحت نام والکو در این شرکت تولید شد. در حال حاضر رهازین پوشش با ۵۷ نمایندگی فعال در کشور به صادر کردن این محصول روی آورده است. این پوشش جدید مدت ۵ سال است که در ایران شناخته شده اما در دیگر کشورها سال‌ها از عمرش می‌گذرد. جالب این‌که در تمام دنیا تنها کشور ژاپن، ترکیه و ایران به تولید این نوع پوشش داخلی ساختمان می‌پردازند. گفت‌وگوی صورت گرفته با اکبر اسعدی مدیرعامل شرکت رهازین پوشش است.
ـ در ابتدا به‌عنوان اولین سؤال لطفاً این نوع پوشش الیافی را معرفی کنید.
والکو نوعی پوشش برای دیوارهای داخلی ساختمان است که از مواد الیافی و نوعی چسب ساخته می‌شود. این نوع پوشش قابل انعطاف بوده و عیوب سطح دیوار را می‌پوشاند. والکو روی سطح گچ، خاک، سیمان و حتی رنگ قابل استفاده است و به‌عبارتی با استفاده از این پوشش دیگر نیازی به سفیدکاری پیش از رنگ‌آمیزی دیوار نیست. این محصول عمری حدوداً ۱۰ برابر عمر مفید رنگ دارد، ترک نمی‌خورد و به راحتی قابل ترمیم است به همین دلیل یک‌محصول بسیار مقرون‌به‌صرفه به شمار می‌رود. والکو ایجاد آلرژی نمی‌کند و حتی موقع انجام کار پوشاندن دیوار بوئی از خود تولید نمی‌کند.
ـ ویژگی‌های خاص این نوع پوشش که باعث برتری آن نسبت به انواع دیگر پوشش‌ها مثل رنگ، کاغذدیواری و گچ می‌شود چیست؟
عمر بالای این محصول، تنوع رنگ، اجراء آسان و سریع، قابلیت اجراء بر روی کلیه سطوح، عدم نیاز به زیرسازی دقیق، مقرون‌به‌صرفه بودن، عایق صوتی، عایق حرارتی، قابلیت شستشو، دوام طولانی، وزن سبک، قابلیت ترمیم آسان، تنوع رنگ، ایجاد آرامش محیطی و... از جمله دلایل موفقیت این پوشش به شمار می‌رود اما دو آیتم مهم این محصول که مورد توجه واقع شده یکی سرعت اجرائی بالای آن و دیگر این است که در تمام مدت اجراء پروژه و یا در زمان خشک شدن دیوار هیچ‌گونه بوی غیرمطبوعی به مشام نمی‌رسد.
ـ در حال حاضر چند شرکت در ایران چنین محصولی را تولید می‌کنند و چه شد که شما به تولید آن علاقمند شدید؟
در حال حاضر ۳ یا ۴ شرکت در ایران به تولید این نوع پوشش الیافی مشغولند. همان‌طور که می‌دانید نیروئی‌که زلزله به ساختمان وارد می‌کند و باعث تخریب ساختمان می‌شود نسبت مستقیمی با وزن ساختمان دارد پس تا جائی‌که امکان دارد باید از وزن ساختمان کاست. امروزه علم روز ساختمان و تکنولوژی ساختمانی در جهت ساخت و استفاده از مصالح سبک‌تر حرکت می‌کنند. استفاده از پانل‌های یونولیتی به‌جای بلوک‌های سفالی، استفاده از پانل‌های گچی به‌جای آجر و پنجره‌های PVC به‌جای پنجره‌های آلومینیومی. در این بین برای کم کردن وزن گچ‌کاری روی دیوارها به‌جای رنگ‌آمیزی از پوشش سبک و مقاوم الیافی استفاده می‌شود.
وقتی حدود ۳۵ درصد از مرگ و میرها در هنگام زلزله بر اثر خفگی ناشی از گرد و غبار آوار است پس نقش محصولی مثل والکو به‌جای سفیدکاری مشخص‌تر می‌شود.
ـ طرح‌ها و رنگ‌های شما چگونه است؟
در حال حاضر فعالیت شرکت ما تنها در ارتباط با سطوح داخلی است که از الیاف و منسوجات استفاده می‌شود و هیچ رنگ شیمیائی‌ای در این ترکیب دخالت ندارد. از طرفی رنگ‌ها ما ایجاد آلرژی نمی‌کند و بوئی هم در هنگام استفاده مزاحم کسی نخواهد شد. ما ۱۲۰ طیف رنگ تولید کرده‌ایم البته برای پروژه‌های بزرگ این موضوع متفاوت است و ادارات می‌توانند رنگ خاصی را سفارش دهند و ما آن رنگ را فقط برای آن اداره و نمایندگی آنها اختصاص دهیم.
ـ آیا استانداردی هم برای این محصول وجود دارد و در صورت وجود استاندارد، شما گواهی استاندارد ملی گرفته‌اید؟
در ایران استاندارد خاصی تا به‌حال نبوده اما گواهی فنی ما که از طرف اداره استاندارد صادر می‌شود گواه بر استاندارد بودن محصول است.
ـ هزینه استفاده از این نوع پوشش دیوار برای مصرف‌کننده چقدر است؟
بسته به اینکه چه نوع الیافی سفارش بدهند، از متری ۳ هزارتومان تا متری .... تومان هزینه دارد.
ـ بازارهای اروپا در اختیار ترکیه و تولیدکنندگان ترک است آیا برای رقابت با آنها برنامه‌ای دارید؟
از نظر کیفیت ما از ترک‌ها خیلی بالاتریم و قیمت فروش محصولاتمان هم کمتر از قیمت فروش ترک‌ها است. مطمئناً ما مشکل قیمت و یا کیفیت برای رقابت با ترک‌ها نداریم مشکل اصلی ما خدمات ضعیف ما است. من جرأت نمی‌کنم که یک قرارداد ۵۰ تنی با اروپائی‌ها ببندم. بارها پیش آمده که ما پروژه را گرفتیم و کار ۳ ماهه را ظرف ۴ ماه انجام داده‌ایم. تمام این‌ها ناشی از عدم سرویس‌دهی در ارتباط با مواداولیه است. وقتی من خدمات ضعیفی داشته باشم پس پیشرفتی هم نخواهم کرد. ما حتی نمی‌توانیم تبلیغات خوبی داشته باشیم چون تبلیغات خوب نیازمند سرویس‌دهی خوب است.
ـ در حال حاضر میزان تولید شرکت شما چقدر است؟
در حال حاضر با این وضعیت سرویس‌دهی که از طرف دولت و یا هر ارگان خاصی در ارتباط با مواداولیه وجود دارد ماهیانه ۳۰ تن معادل ۷۰ هزار مترمربع تولید داریم.
ـ بازار این محصول چگونه است؟
متأسفانه در کشور ما هنوز جا نیفتاده و بسیاری از مهندسین هم حتی آن را نمی‌شناسند اما در اروپا و آمریکا بسیار بازار خوبی دارد و ۲۰ سال است که این محصول بهره برده‌اند.
ـ در ارتباط با رقابت با ژاپنی‌ها چه نظری دارید؟
آنها خدمات‌دهی و سرویس بسیار قوی و خوبی در ارتباط با مواد اولیه دارند پس وقتی یک شرکت ژاپنی ۵۰۰ نوع و یا حتی بسیار بیشتر تنوع رنگ دارد چیز عجیبی نیست ما به همین دلیل از ژاپنی‌ها عقب هستیم. در صورتی‌که من هم مواداولیه را راحت دریافت کنم بسیار خوشحال می‌شوم که ماهیانه ۱۰۰ تن تولید با ۵۰۰ نوع رنگ داشته باشم. کیفیت محصولات ایرانی بسیار خوب است من فقط از شرکت رهازین پوشش صحبت نمی‌کنم. مدتی پیش یکی از دوستان من که در ایتالیا استاد دانشکده مهندسی ساختمانی است به ایران آمد این محصول را دید و مقداری از محصول ما را با خود به ایتالیا برد. در آخرین تماس گفت که این محصول را به دانشجویانش تدریس می‌کند.
ـ به‌نظر شما برای معرفی یک محصول به مشتریان و مردم چگونه باید عمل کرد؟
کیفیت، بهترین نوع تبلیغات است. پس از آن خدماتی که شما برای مردم در نظر می‌گیرید و در مرحله آخر نوع تبلیغات مؤثر، مهم است.
منبع : مجله اقتصاد و زندگی


همچنین مشاهده کنید