یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 19 May, 2024
مجله ویستا


دیدگاههای قانونی تمرکززدایی در آموزش و پرورش


دیدگاههای قانونی تمرکززدایی در آموزش و پرورش
نویسنده : فلورستال - کتلینکوپر - راب
مترجم : فرنیا - محمدعلیملکی‌آوارسین - صادق
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۰/۰۴/۲۵
رده دیویی : ۳۷۹.۱۵
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۶۰
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۳۶۰-۴۸۵-۳

این کتاب از سوی گروه آموزش و پرورش بخش توسعه انسانی بانک جهانی تهیه و تدوین شده است .در این کتاب به اختصار علل تمرکز زدایی در آموزش و پرورش و تقلیل آن به سطوح منطقه‌ای, محلی و یا مدرسه بررسی گردیده و جنبه‌های قانونی و حقوقی آن بازگو شده است .کتاب با هدف آشنا ساختن سیاست‌گذاران آموزش و پرورش, طراحان و کارورزان, با جنبه‌های قانونی تمرکز زدایی آموزش و پرورش پایه در کشورهای مختلف جهان به طبع رسیده است .در فصل نخست, ضمن به دست دادن تعریفی از تمرکز زدایی ;مسئله کنترل رسمی, قدرت تصمیم‌گیری, و تفویض اختیار توضیح داده شده است .در فصل دوم ذیل 'قانون تمرکز زدایی ' این مباحث آمده است :تنوع ابزارهای قانونی, محتویات قانون, ناسازگاری بالقوه بین قوانین, قانون اساسی و آموزش و پرورش, قوانین کار و قوانین مالیات .در فصل سوم به مواردی که باید در قانون تمرکز زدایی گنجانده شود اشاره شده است .مواردی چون :تسهیلات, بودجه, برنامه‌ریزی, ارزیابی یادگیری, استخدام, و آزادی عمل معلم .فصل انتهایی کتاب به اختصار شامل بررسی فرآیند تمرکز زدایی است .