یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

تشعشعات موبایل، ایرانی و فرانسوی نمی‌شناسد


تشعشعات موبایل، ایرانی و فرانسوی نمی‌شناسد
استفاده از موبایل سلامت روانی دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و از خانواده‌ها خواسته بود استفاده کودکانشان از موبایل را محدود کننند. خوب است بدانید که فرانسوی‌ها هم به فکر محدود کردن کودکان در استفاده از موبایل افتاده‌اند آن هم به دلیل تشعشعات موبایل و خطر ابتلا به سرطان. به گزارش فارس، بر اساس قانونی که توسط وزیر محیط زیست فرانسه اعلام شده، هرگونه تبلیغات این دستگاه برای کودکان زیر ۱۲ سال ممنوع بوده و همچنین فروش هر نوع گوشی موبایلی که برای کودکان زیر ۶ سال طراحی شده است نیز ممنوع می‌شود. دولت فرانسه همچنین فروش هدفون همراه گوشی‌ها را اجباری کرده تا استفاده‌کنندگان با استفاده از آنها از قرار دادن مغزشان در خطر تشعشعات خودداری کنند. با توجه به مطالب گفته‌ شده درمورد تهدید سلامت روانی و تحقیقات فرانسوی‌ها درباره تهدید سلامت جسمانی کودکان در اثر استفاده از موبایل، به نظر می‌رسد در کشور ما هم باید توجه جدی در این زمینه صورت گیرد؛ تشعشعات موبایل که کودک ایرانی یا فرانسوی نمی‌شناسد.
و اما ممنوعیتی دیگر اما این بار در مکزیک آن هم به این شرح که مجلس مکزیک قصد تصویب قانونی را دارد که بر اساس آن هرگونه تولید، واردات، فروش و اجاره تفنگ‌های اسباب‌بازی و پلاستیکی از هر نوعی ممنوع می‌شود. آنطور که اعلام شده هدف این لایحه پیشنهادی مبارزه با افزایش روحیه تهاجمی در میان کودکان مکزیکی است چرا که خشونت‌های جنایی در این کشور در سال‌های گذشته افزایش یافته و از سوی دیگر تخمین زده‌ شده که بیش از یک سوم سرقت‌های مسلحانه در خیابان‌های این کشور با استفاده از سلاح‌های اسباب‌بازی انجام می‌شود!
حالا که از کشورهای خارجی و معضلات و مشکلاتشان صحبت شد، بد نیست نگاهی هم به راهکارهایی که برای برخی مسایل ارایه داده‌اند داشته باشیم از جمله خیابان‌های چندطبقه. یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استفاده از خیابان‌های چندطبقه در بسیاری از کشورهای جهان به منظور کاهش ترافیک و حل معضل آلودگی هوا گفته این راهکاری است که می‌تواند برای ما نیز سودمند باشد. سیدجواد زمانی به این اشاره کرده که صنعت خودروسازی اشتغال‌زا بوده و نمی‌توانیم تولید خودرو را کاهش دهیم و اظهار داشته مسوولان ذیربط باید از نتایج طرح‌های کارشناسانه کشورهای دیگر در زمینه بحران آلودگی هوا استفاده کنند تا هرچه سریع‌تر وضعیت آلودگی از حالت بحران خارج شود. با طرح‌هایی چون تعیین محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد کردن خودروها و اتوبوس‌های سریع‌السیر و ... که نتیجه چندان مطلوبی در زمینه کاهش ترافیک و آلودگی هوا حاصل نشد، شاید خیابان‌های چندطبقه این گره‌های کور را باز کند.
این نوع مشکلات زندگی شهری باعث شده امروزه «استرس» به واژه آشنایی برای همه ما تبدیل شود اما جدیدا محققان ژاپنی از نتایج تحقیقی خبر داده‌اند درباره «استرس شغلی». این محققان پس از ۱۱ سال تحقیق اعلام کرده‌اند که استرس شغلی می‌تواند تا حد زیادی باعث افزایش خطر سکته قلبی خصوصا در مردان شود. طبق این تحقیق مردانی با شغل‌های پرفشار با خطری ۲ برابر مردان با فشار کاری پایین در ایست قلبی روبه‌رو هستند. نکته اینجاست که باید در نظر داشته باشیم اگرچه این تحقیق در ژاپن انجام شده اما از آنجا که کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند، بهتر است تا دیر نشده ما هم کمی از استرس شغلی‌مان بکاهیم.
چند سال پیش که ما به مدرسه می‌رفتیم، موبایلی وجود نداشت اما باز هم بچه‌ها به معلم بی‌توجهی می‌کردند، برای هم یادداشت می‌فرستادند و در امتحان تقلب می‌کردند.
فقط بچه‌های امروزی تکنیک‌های قدیمی را با فناوری‌های جدید سازگار کرده‌اند، قطعا معلم‌ها باید بتوانند برای اجتناب از مشکلات، از استفاده موبایل حین کلاس درسشان جلوگیری کنند.
اما واقعا نیازی نیست که در مدرسه‌ها به طور کامل استفاده از موبایل ممنوع شود.
چرا باید برای کسی مهم باشد که دانش‌آموزی در زنگ تفریح یا دیگر اوقات بیکاری‌اش با موبایل سرگرم باشد.
با این حال در فضایی خارج از دنیای آموزش، هر فردی با تلفن همراهش همان کارهایی را انجام می‌دهد که با کامپیوتر می‌‌تواند انجام دهد و البته بسیاری از این کار‌ها مفید بوده و مربوط به گرفتن اطلاعات ارزشمند است.به علاوه تلفن‌های همراه یا PDA‌های دیگر مقرون به صرفه بوده و قابلیت همراهی در هر زمان و مکانی را دارد.
همچنین مدارسی که استطاعت تهیه یک لپ‌تاپ برای هر کودک را ندارد می‌توانند این طرح را با ترکیب لپ‌تاپ و دستگاه‌های قابل حمل ارزان قیمت مانند یک آیپاد اجرا کنند.
بنابراین قانون منع و تحریم فناوری‌های کاربردی راه‌حل مناسبی نیست زیرا این فناوری‌ها در محیط‌های آموزشی بسیار ارزشمندند؛ اما با مدیریت صحیح می‌توان همه خطراتی که کودکان را تهدید می‌کند، کنترل کرد.به این ترتیب بعضی از این روش‌ها را می‌توان با فناوری، برخی را با آموزش و بعضی را با سیاست و نظارت اعمال کرد.
ما نمی‌توانیم دانش‌آموزان را به صرف آنکه حیاط مدرسه نزدیک خیابان است، از بازی در حیاط منع کنیم، ولی می‌توانیم برای احتیاط بیش‌تر در حیاط حفاظ بکشیم.
منبع : خبر آنلاین