جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

Gears of War فاتح GDC


Gears of War فاتح GDC
Gears of War محصول مشترکت Epic Games و Microsoft Game، به‌عنوان برترین برنده جشنواره تجلیل سالیانه Game Derelopers Choice Awards، که در ارتباط با (GDC) در سانفرانسیسکو برگزار می‌شود، معرفی شد. این محصول با ژامز اکشن/ترسناک و تاکتیکی شخص سوم، عنوان بازی سال را به‌خود اختصاص داده است. با این‌حال جشنواره متعلق به Lifetime Achievement Award هم بود که شیگر و میاموتو، طراح بازی نینتندو که بیشتر به‌عنوان بازی الکترونیک والت‌دیزنی شناخته می‌شود، جایزه را تصاحب کرد.
این مراسم با جشنواره بازی‌های مستقل (IGF)، جشن توسعه‌دهندگانی که بیرون از استودیوهای بزرگ کار می‌کنند، شروع شد. شاید اهداء جوایز GDC بدون یک پیشنهاد ازدواج! چندان جذاب و زیبا نمی‌نمود. زمانی‌که جایزه بهترین بازی دانشجوئی برای Toblo رقم خورد یکی از اعضاء در حالی‌که دوستش را روی سن دید، پیشنهاد ازدواج خود را مطرح کرد. جالب اینکه دوستش با اشک شوقی که می‌ریخت پیشنهادش را پذیرفت. سهم او از این جایزه تقریباً ۲۵۰۰ دلار است که با احتمال زیاد صرف خرید حلقه خواهد شد!
یکی دیگر از برگزیده‌های Everyday Shooter ، IGF از Queasy Game بود. آلبومی که از بازی‌ها که به کشف قدرتمندترین تیراندازان مجازی می‌پردازد. این عنوان، جوایز بهترین صدا و نوآوری در طراحی را تصاحب کرد. هم‌چنین یکی از سه بازی بود که موفق به بستن قرارداد توزیع با Game Tap از Turner، شبکه آنلاین گسترده‌ای که انواع ویدئوگیم‌ها و بازی‌های شبیه به هم را ارائه می‌کند، شد. هنگام اهداء جایزه نوآوری در طراحی، جاناتان‌مک توسعه‌دهنده در حالی‌که در نور کلیپ کارهای خودش محو می‌شد از تماشاچیان پرسید: ”من نمی‌دانم، آیا این‌کار شما را مجبور به پرسیدن این سئوال از خودتان کرد که همه چیز را در مورد طراحی یک بازی می‌دانید یا خیر؟ من فکر می‌کنم، گروه دانشجویانی که با من کار می‌کردند به واقع بی‌مانند بودند. اگر با من هم‌عقیده نیستید، بهتر است خودتان کار را ببینید.“
Castle Crashers از توسعه‌دهندگان The Behemoth نیز جایزه Audience Award را تصاحب کرد.
Aquaris از Bit Blot هم توانست طعم جایزه بیست هزار دلاری Seamus McNally Grand Prize را بچشد. معرفین گروه Bit Blot، کریس دیلی و مارک موریس از گروه نرم‌افزاری Introversion بودند که سال گذشته به خاطر بازی Darwinia برنده شده بودند. آنها پیش از اهداء جایزه، از شگردهای موفقیت کاری خود صحبت کردند: ”هرگز از ناشران کار، پول نگیرید. آنها تنها می‌توانند به‌کار شما لطمه بزنند“.
بنیانگذار Manifesto Games و CEO Greg Costikyan که طراحی بیش از سی بورد تبلیغاتی، آنلاین، کامپیوتر و بازی‌های موبایل را در پرونده کاری خویش یدک می‌کشد، جایزه Maverick Award را تصاحب کرد. او به شوخی رو به حضار کرد و گفت: ”جایگاه مخصوص را به اشتباه به او دادند.“ سپس به کمپانی‌های فعالی که متأسفانه حتی نامزد دریافت جایزه هم نشده بودند، رو کرد و با سخنرانی گیرا و جذابش همگان را تحت‌تأثیر قرار داد. او گفت: ”در بیرون استودیوهای بزرگ امید است. ما همگی رویای روزی را در سر می‌پرورانیم که توسعه‌دهندگان بازی‌ها سوژه‌های جالب و بحث‌انگیز و هم‌چنین قابل ستایشی قرار گیرند. نرم‌افزار و بازی‌ها مدیوم‌های پلاستیکی هستند، تنها باید آنها را تصور کنیم تا ساخته شوند“.
آلکسی پاجیتنوف، طراح Tetris از دیگر کهنه‌کاران این صنعت بود که در جشنواره حضور پیدا کرد. زمانی‌که او برای دریافت جایزه First Penguin Award به روی سن دعوت شد، همه تماشاچیان به‌صورت ایستاده او را تشویق کردند. این جایزه به شجاع‌ترین توسعه‌دهنده‌ای که شنا در آب‌های ناشناخته و ارائه کار جدیدی را تجربه می‌کند، تقدیم می‌گردد. او یک بازی پازل ساده، اما اعتیادآور را در سال ۱۹۸۵ ساخت. وی در آن زمان مشغول کار در بخش علوم مرکز کامپیوتری آکادمی مسکو بود که دولت شوروی سابق بنیانگذار این مرکز به حساب می‌آید. او در سال ۱۹۹۶ به‌عنوان طراح بازی‌های کامپیوتر به مایکروسافت رفت و بازی‌هائی را به‌عنوان بخشی از Microsoft Zone Group برای MSN طراحی کرد. همه تماشاچیان و ناظرین نه تنها پاچینوف را تشویق کردند، بلکه از شیگرومیاموتو سازنده موفق کارهائی هم‌چون Mario ، Star Fox ، Pikmin و Donkey Kong The Legend of Zelda هم تشکر و قدردانی کردند. او با کار Wii Sports نشان داد که هنوز توانمندی‌های شکوفانشده‌ای در صنعت طراحی بازی دارد. وی گفت: ”با گرفتن جایزه این‌چنینی باز هم پیری را حس می‌کنم. فکر می‌کنم شما دوست دارید هر چه زودتر مرا بازنشسته کنید. با این‌حال با ساختن بازی‌ها احساس جوانی می‌کنم و می‌خواهم تا زمانی‌که قدرت دارم به این‌کار ادامه دهم.“
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه