یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

دختر محافل - Party Girl


دختر محافل - Party Girl
سال تولید : ۱۹۵۸
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جو پاسترناک
کارگردان : نیکلاس ری.
فیلمنامه‌نویس : جرج ولز، برمبنای داستانی نوشته لیو کچر.
فیلمبردار : رابرت برانر.
آهنگساز(موسیقی متن) : جف الکساندر.
هنرپیشگان : رابرت تیلر، سید چریس، لی ج. کاب، جان آیرلند و کنت اسمیت.
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه.


"توماس فارل" (تیلر) وکیل "ریکو آنجلو" (کاب) سردسته گروه تبهکاری و "ویکی گی" (چریس) دختر رقصنده‌ای که می‌خواهد مسیر زندگی‌اش را عوض کند، می‌کوشند تا خود را از قیدوبند وابستگی به تبهکاران شیکاگو برهانند. "فارل" حین رسیدگی به پرونده یکی از اوباش "ریکو"، به اتهام رشوه دادن به یک عضو هیأت منصفه دستگیر می‌شود اما حاضر نمی‌شود چیزی درباره فعالیت‌های غیرقانونی "ریکو" نرد دادستان فاش کند. دادستان شایع می‌کند که "فارل" اعتراف کرده و سپس او را آزاد می‌کند. "فارل" که از جانب "ریکو" برای خودش و "ویکی" ـ احساس خطر می‌کند، حقایق را به داستان می‌گوید. "فارل" به دیدار "ریکو" می‌رود که "ویکی" را دزدیده و تهدید می‌کند انتقام خیانت "فارل" را با پاشیدن اسید به چهره "ویکی" خواهد گرفت. سرانجام پلیس سر میرسد و "ریکو" کشته می‌شود....
٭ هیچ فیلمی در کارنامه ری به اندازه دختر محافل به زمینه واقع‌گرایانه اجتماعی یا تأثیر دنیای بیرون از سینما و تضادهای معاصر بر زندگی شخصیت‌ها، بی‌اعتنا نیست. این نکته که فیلم عملاً نوعی موزیکال است و طراحی خیال‌انگیز صحنه (ویلیام ا. هورنینگ و رندال دوئل) و لباس‌ (هلن رز)، فیلم را به فراواقع‌ترین و "مصنوع"ترین اثر ری بدل می‌کند. در عین حال به‌رغم حضور تمام تیپ‌های آشنای هالیوودی، دختر اثر ری بدل می‌کند. در عین حال به‌رغم حضور تمام تیپ‌های آشنای هالیوودی، دختر محافل یک محصول نمونه‌ای سینمای گنگستری نیست. بلکه نخسه دیگری است از یکی از مایه‌های اصلی ری: تضاد تعلقات و نقش‌های اجتماعی با میل فردی به یک زندگی بدوی، عزیزی و آزادتر. در این ضد اجتماعی‌ترین فیلم ری، عشاق تباه شده در گذشته با از میان بردن گنگستر قدرتمند، بندهای اتصال خود به جامعه را می‌گسلند و از مردم گرد آمده دور می‌شوند تا دنیای پرهیاهوی پول و موقعیت را به فراموشی بسپارند.