شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

انقلاب اسلامی اصولگرایی و کارآمدی


انقلاب اسلامی اصولگرایی و کارآمدی
هم‌اکنون در آستانه برپایی راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه ، روز تجدید میثاق مردم با نظام اسلامی قرار داریم‌. روزی که هر ساله با حضور پرشور اقشار مختلف جامعه گرامی داشته می شود و عقبه مردمی و کارآمدی نظام اسلامی را به عرصه ظهور میرساند.سالیان متمادی‌است که میزان حضور مردم در روز ۲۲ بهمن سیر صعودی داشته است و پیش بینی می شود که ۲۲ بهمن ۸۶یکی از پرشکوه ترین راهپیمایی ها در طول تاریخ انقلاب اسلامی باشد.
در پیرامون چرایی حرکت مردم به سوی پشتیبانی از حکومت اسلامی دلایل متعددی ذکر شده است که اهم این موارد را می توان در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی و پاسخگویی نظام در قبال مطالبات مردمی جستجو کرد.انقلاب اسلامی در بدو پیدایش یعنی ۲۲ بهمن ۵۷ با استفاده از مبانی اسلامی و تعالیم رهبر انقلاب ، به نظام سیاسی مترقی ای دست یافت که آن را می توان شکل تکامل یافته مردم سالاری دینی دانست.به عقیده بسیاری از صاحب نظران گفتمان حاکم بر نظام اسلامی یکی از پیشرفته ترین و مدرنترین و در عین حال متعالی ترین شیوه های حکومت مردمی است که در عین توجه به خواسته های مادی جامعه از نقش الهی خود فاصله نگرفته و هر دو جانب امر یعنی مسائل دنیوی و اخروی جامعه را مدنظر قرار داده است.تمسک به چنین گفتمانی در اداره کشور ملزم به بهره گیری از کارویژه هایی متناسب با نوع حکومت است.در واقع می توان کارآمدی یک نظام در عرصه سیاست را بسته به هماهنگی میان وظایف و کارکردهای سایر ساختارها دانست.پس از انقلاب اسلامی در ساخت سیاسی شاهد یک تحول جدی و اساسی بودیم. اما سایر زیرمجموعه ها مانند اقتصاد و فرهنگ دچار تغییر چشم گیر و بنیادی نشد.لذا عدم تعادل و تعامل سازنده میان ساحت های سیاست ، اقتصاد و فرهنگ موجد نوعی ناهماهنگی و تنش میان اجزای سیستم حکومتی و نتیجتا القای گفتمان بدکارکردی شد که علی رغم تلا‌شها و توفیقات دولتهای گذشته می توانست به ایجاد شکاف میان مردم و حکومت دامن بزند و سرمایه هایی که مردم سالیان متمادی در قبال آنها خون بها ‌داده اند از بین ببرند لذا به نظر می رسید که ‌می بایست کارگروهی برای بازخوانی بایسته های اسلامی در مجموعه های اقتصادی ،فرهنگی،اجتماعی و... به عرصه بیاید تا بتواند در عین اداره دستگاه سیاسی به سایر بخش ها نیز بپردازد.در واقع این امر را می توان موجد اصلی گفتمان اصولگرایی در داخل کشور دانست.
پس از بازپروری این گفتمان در سیستم حکومتی شاهد حرکت مجموعه های بازمانده به صورت چشمگیر و خیره کننده بودیم.جهشهای اقتصادی،علمی و فرهنگی که در مدت زمان پیدایش این گفتمان به وجود آمد به خوبی موید کارآمدی اصولگرایان می باشد.ظهور نخبگان علمی در عرصه های مختلف که به بازپروری مفاهیم اسلامی با بهره گیری از متدهای جدید می پرداختند پس از مدت زمانی توانست هماهنگی لازم را برای همراهی سایر بخش های جامعه با نظام حکومتی اسلامی را پدید آورد و چالش اصلی پیش روی نظام اسلامی یعنی عدم کارآمدی را برطرف کند.از جمله این شکوفایی ها می توان به اصلاحات جدی در ساختار اقتصادی کشور با حذف تدریجی آثار سوء نظام ربوی از ساختار پولی و مالی،واگذاری های بی سابقه شرکت های دولتی به بخش خصوصی، ارائه سهام عدالت وکاهش فاصله طبقاتی،تحول در نظام بودجه نویسی ،سرمایه گذاری کلان در بخش تحقیقات علمی،ورود به علوم نوین در عین بهره گیری از ظرفیت های داخلی،مبارزه با مخلان آسایش عمومی و اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و...اشاره کرد.چنین فعالیت ها و گام های پویشگر ی در تمام زمینه ها منجر به آن شد تا نگاه مردم نسبت به مفهوم کارآمدی نظام اسلامی تغییر کند.ایجاد هماهنگی میان اجزای حکومت در حقیقت امری بود که اصولگرایان از ابتدا به دنبال آن بوده و هم‌اکنون نیز خود را مصرانه تابع این امر می دانند.
اما در نهایت باید گفت گفتمان اصولگرایی موجد توازن میان ساختار نظام سیاسی کشور و در نتیجه ارتقای کارآمدی نظام در اذهان عمومی و در نتیجه حرکت مردم به سوی پشتیبانی از نظام اسلامی بوده است.در واقع می توان گفت سیل عظیم حرکت مردمی در روز ۲۲ بهمن متاثر از باز پروری اسالیب اسلامی در تمامی عرصه هاست که به وسیله اصولگرایان به بدنه جامعه تزریق شده است.هم‌اکنون مردم ندای اسلام خواهی را در لابه لای فریاد های اصولگرایان می شنوند و پشتیبان این جریان در راس قدرت می شوند.اما در سخن آخر باید گفت با توجه به شناخت مردم از ماهیت اصولگرایی می توان فراسویی روشن را برای ایران اسلامی متصور بود که در آن مردم و حکومت دست در دست هم رو به سوی کمال و آرمان های متعالی خود دارند.
محمد اسکندری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید