پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

سلطان نیویورک - KING OF NEW YORK


سلطان نیویورک - KING OF NEW YORK
سال تولید : ۱۹۹۰
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : مری کین
کارگردان : آبل فرارا
فیلمنامه‌نویس : نیکلاس سینت جان
فیلمبردار : بوجان بیزلی
آهنگساز(موسیقی متن) : جو دلیا
هنرپیشگان : کریستوفر واکن، دیوید کاروزو، لاری فیش برن، ویکتور آرگو، وسلی اسنایپس، جانت جولیان، استیو بوسکمی، جوئی چین، ترزا رندل
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۳ دقیقه


ـ ̎فرانک وایت̎ (واکن)، سردستهٔ یک باند قاچاقچی مواد مخدر به تازگی از زندان آزاد شده است. ̎فرانک̎ که به واسطهٔ فساد و انحطاط جامعه، به مرد ثروتمندی تبدیل شده، تصمیم می‌گیرد دینش را به شهر ادا کند و بنابراین در پی این است که یک بیمارستان عمومی چندین میلیون دلاری در یکی از فلاکت‌بارترین محله‌های بروکلین احداث کند. ̎فرانک̎ و آجودانش، ̎جیمی̎ (فیش برن) که برای این مقصود به کمک سایر دوستان خلاف‌کارشان نیاز دارند، با موضع‌گیری و مقاومت همهٔ گروه‌های مافیائی از جمله شریک قاچاقچی‌شان، ̎وانگ̎ (چین) و ̎دنیس گیلی̎ (کاروزو)، پلیسی آتشین مزاج روبه‌رو می‌شوند. تلاش‌های خیرخواهانهٔ ̎فرانک̎ در نهایت به نبردی بین دسته‌های مافیائی و رودرروئی خونین گروه‌های نژادی جنایتکار می‌انجامد.
ـ با یک فیلم فاصله نسبت به دختر چین (۱۹۸۷)، فرارا ترجیح می‌دهد دوباره به همان فضا و آدم‌ها بپردازد. در واقع اگر مراقب (۱۹۸۹) هم یک تریلر سیاسی در همان حال و هوای مورد علاقهٔ فرارا است، اما دل مشغولی روابط نامأنوس و به شدت خاص دار و دسته‌های گنگستری نیویورک در دختر چین به قدری برای کارگردان و البته فیلم‌نامه‌نویس همیشگی‌اش ـ سینت جان ـ جدی هست که یک بار دیگر بخواهد بر اساس روابط جاری آن آدم‌ها داستانش را شکل دهد. همین ویژگی هم هست که در همان چند فیلم نخست، فرارا را به عنوان یک فیلم‌ساز مؤلف با فضا و اتمسفر منحصر به فرد می‌نمایاند. بازی واکن غافلگیر کننده است؛ فصل‌های نزاع داخل آسانسور و یکی دو درگیری خیابانی هم نشان از تسلط کارگردان بر فضا دارد و از جمله فصل‌های نمونه‌ای فیلم‌هائی است که داستانشان در نیویورک می‌گذرد.