جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


چگونه در بازی ارتباط برنده شویم


چگونه در بازی ارتباط برنده شویم
در كسب و كار، «روابط» نقش مهمی بازی می كنند، همه ما این موضوع را می دانیم اما اغلب آن قدر درگیر مسائل روزانه می شویم كه به بهترین راه های ممكن برای ایجاد ارتباط فكر نمی كنیم. وقتی با آدم های موفق صحبت می كنیم، آنها دلیل موفقیت شان را در نوع رابطه و اعتمادی می دانند كه بین شركا و دوستان برقرار كرده اند. ما با چند تن از كسانی كه توانسته اند روابط بسیار موفقی ایجاد كنند، گفت وگویی داشته ایم تا یاد بگیریم روش آنها چیست و این نوع ارتباط چگونه به آنها كمك كرده است.
•به نیازهای دیگران توجه كنید
همه می دانند كه هدف از تلاش برای ایجاد ارتباط، در نهایت این است كه بتوانیم با هم و در كنار هم كار كنیم، اما برای رسیدن به چنین هدفی می بایست توجه به دیگران را سرلوحه تلاش خود قرار دهیم. جری ایكاف یكی از نویسندگان كتاب «مرز ارتباطات تجاری» در این باره می گوید: «باید دقت كنید كه دیگران برای چه چیز ارزش قائلند.» به اعتقاد وی كلید دست یافتن به چنین چیزی در «صبور بودن» و «كنجكاو بودن» است.
•با دیگران تبادل نظر كنید
پی بردن به اینكه چه عاملی در افراد انگیزه ایجاد می كند نكته ای مهم است اما بلافاصله پس از آن باید بتوانید اعتماد ایجاد كنید. به اعتقاد «ایكاف» بهترین روش این است كه با حالتی خستگی ناپذیر، ثابت قدم و قابل پیش بینی گام بردارید یعنی نشان دهید آن قدر ارزشمند هستید كه دیگران بخواهند با شما ارتباط برقرار كنند. اما برای آنكه از نظر دیگران شخصیتی خودشیفته (از خود راضی) به نظر نرسید بهتر آن است كه قبل از انجام هر كاری دیگران را در ایده های خوب خود سهیم كنید.
جان پالومبو رئیس شركت بازاریابی DVC كه برخی از مشتریانش كاركنان فیلم فوجی و تیغ ژیلت هستند در این باره می گوید: «هرگاه كسی را ملاقات می كنم، اگر نكته آموزشی مفیدی را به او نگویم، كارم را به درستی انجام نداده ام حالا چه او برای حرف من اهمیت قائل باشد چه نباشد فرقی نمی كند.»
•از هر موقعیتی برای برقراری ارتباط استفاده كنید
شما می بایست پیوسته در این فكر باشید كه چگونه و كجا می توانید روابطی را ایجاد و آنها را تقویت كنید. یعنی از هر فرصتی مثل نوشیدن چای، صرف ناهار و شام و یا هر نوع ارتباط و تماسی كه در مسافرت ها دست می دهد استفاده كنید وگرنه مجبور خواهید بود راه دور و درازی را برای رسیدن به این هدف طی كنید. زمانی كه رئیس شركت مشاوره شروود به نام مارتین پیچنسون از مقرش در لس آنجلس در تلاش برای گسترش روابط تجاری اش با شركت سیلیكون بود از هر موقعیتی برای تماس با همتایان تجاری اش به سرعت استفاده می كرد. او می گوید: وقتی كسی تلفن می كرد و می گفت كه احتمال دارد با من معامله ای داشته باشد و از من وقت ملاقات می خواست، صبح روز بعد در محل آنها حاضر می شدم و فرصت را از دست نمی دادم، یعنی با پرواز ۴۵/۵ صبح حركت می كردم و ساعت ۱۵/۸ برای صرف صبحانه در آن اداره بودم. به اعتقاد وی، می بایست هر موقعیتی را به سرعت تایید وگرنه رقبا این كار را خواهند كرد. موقعیت های از دست رفته بزرگترین مایه تاسف و اندوه یك رئیس یا موسس به شمار می روند.
•ویژگی های خود را بشناسید
حقیقتاً ایجاد روابطی خوب كه منجر به تجارت موفقی شود، كار مشكلی نیست. این كار به یك تنظیم ذهنی نیاز دارد یعنی می بایست مترصد امكانات باشید و در عین حال به اعمال تان آگاه باشید. می توانید موانعی را كه در مسیر گسترش روابط مورد نیازتان پیش می آید، از میان بردارید. «جیمز تام» نویسنده كتاب مشاركت بنیادی در این باره می گوید: به رفتارتان نگاه كنید و بازتاب آن را بسنجید. او می گوید: رفتارهای دفاعی كه ممكن است مانع پیشرفت شما باشند را شناسایی كنید مثلاً احتمال دارد وقتی كه وحشت زده و ترسان می شویم دیگری را غرق در اطلاعات كنیم یا در سكوت فرو رویم كه این می تواند یك اخطار اولیه باشد. وقتی چنین رفتاری را در خود تشخیص دادید خواهید توانست اقداماتی را به عمل آورید، آن گاه یا لازم است كه آهسته تر پیش روید یا می بایست برای خنثی كردن آن رفتار هر كاری از دست تان برمی آید بكنید. با افراد مستقیماً ارتباط برقرار كنید. یا مسئولیت برقراری ارتباط را برعهده دیگران نگذارید یا از واسطه كردن دیگران پرهیز كنید. برای ارتباط برقرار كردن با دیگران تلاش كنید، گهگاهی یك تلفن یا ای میل می تواند آنها را برای مدتی طولانی با شما مرتبط سازد. هر چند چنین ارتباطی خیلی قوی و پررنگ نیست اما مفید است، خب به هر حال هركسی مشغله ای دارد و نیازی به رفتار دراماتیك نیست.
•ارتباط مستقیم برقرار كنید
هیچ گاه فكر نكنید كه برقراری ارتباط از طریق شبكه می تواند مانند ارتباط رودررو موثر باشد. به گفته ویتمن متاسفانه ارتباطات شبكه ای برای خیلی ها هدف شده است.
او می گوید: «ارتباط گران شبكه ای بیكارانی هستند كه قبلاً بیكار نبوده اند، همه شبكه را به هم توصیه می كنند ولی آنها در شبكه چه می كنند؟ آنها مرتباً افرادی كه هیچ وقت با آنها صحبت نكرده اند را فرا می خوانند و همه حرف شان یا «من»، «من»، «من» است یا «به كمكت احتیاج دارم»، ولی چنین كاری ایجاد ارتباط نیست بلكه نوعی چاپلوسی و تن آسایی است.»
•هیچ گاه مایوس نشوید
حفظ رابطه در تجارت مثل حفظ رابطه در مدرسه نیست. یعنی در تجارت ممكن است با وجود آنكه طی سال ها دلیلی برای صحبت با كسی نداشته اید، بتوانید ارتباطی را دوباره آغاز كنید.حتی یك تلفن و یا ای میل می تواند روابط تیره وتار شده را دگرگون سازد.
Fast company
ترجمه: نیلوفر نصیری
منبع : سایت فریا