پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


دوزبانگی


تاریخ نشر : ۸۴۱۰۱۳
تیراژ : ۳۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۱۲
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۸۵-۶۴۱-۰
رده دیویی : ۳۷۱.۹۷
نوع اثر : تالیف
زبان کتاب : فارسی
قطع : رقعی
جلد : شومیز
محل نشر : تهران
نویسنده : کمالی - بهناز

دومین شمارگان از این مجموعه به منظور آشنایی با ویژگی‌های زبانی ـ اجتماعی اقوام مختلف غیر فارسی زبان در فصل نخست به بررسی مفاهیمی نظیر زبان، گویش، زبان رسمی، زبان ملی و زبان معیار، اختصاص یافته است. در این فصل، اهداف و شیوه‌های برنامه‌ریزی زبانی در بعضی از جوامع، زبان‌های رایج در ایران و سوابق تاریخی هر یک از آن‌ها و دلایل وجود جوامع و افراد دو یا چند زبانه، بررسی گردیده است. نیز مفاهیمی چون 'تداخل' و 'قرض‌گیری'، توصیف شده است. در فصل دوم، نظریه‌های یادگیری زبان دوم و نتایج آن به همراه جنبه‌های روان شناختی دو زبانگی، بررسی می‌شود. در فصل بعد، تاریخچه‌ای از سیاست‌های آموزش با دو زبان، اهداف و فواید آموزش با دو زبان، هم چنین انواع مختلف برنامه‌های آموزشی طراحی شده برای افراد دو زبانه و نتایج حاصل از آن‌ها عرضه می‌شود. در ادامه‌ی فصل، فرضیه‌ی آستانه‌ی توانش زبانی'، مطرح می‌شود که بر اساس آن، میزان مهارت‌های زبانی و نتایج شناختی دو زبانگی به نحوه‌ی دو زبانه شدن افراد بستگی دارد. در فصل پایانی نیز، ابعاد مختلف مهارت‌های شفاهی زبان فارسی در کودکان و گروه‌های مختلف تعلیم گیرنده‌ی زبان فارسی و خصوصیات کلی گروه‌های غیر فارسی زبان، بیان گردیده، هم چنین وضعیت عاطفی و اجتماعی کودک غیر فارسی زبان به هنگام ورود به مدرسه، بررسی شده است. هدف از آموزش دوره‌ی پیش‌ دبستانی و نتایج حاصل از آن، از مباحث دیگر این بخش است.