پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
روابط عمومیها چارهای جز جهانی شدن ندارند
عصر هزاره سوم، عصر ارتباطات، عصر اطلاعات و دانایی است. قدرت در دست افرادی است که اطلاعات بیشتر دارند و قدرت پردازش بهتر، قدرت تحلیل و قدرت تصمیمگیری دارند.
با رشد بیش از پیش تکنولوژی جامعهی روابط عمومی چارهای جزء پیشرفت علمی و عقلایی ندارد. فرهنگ ورود روابط عمومی از غرب آمده است. پس روابط عمومی چارهای جز پذیرش این فرهنگ وارداتی را ندارند. از طرفی زمانی که پیوستن به گستره جهانی شدن به میان میآید، حفظ هویت فرهنگی کشورها از درب دیگر رخ نمایان میکند.
مادامیکه جوامع به سوی جهانی شدن پیش میروند به درک معنا میرسند و برای رسیدن به ثبات معنا چارهای جز بازسازی خرده فرهنگها باقی نمیماند.
درست است که قدرت در دست کسانی است که شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی را در اختیار دارند، اما هر کشور میتواند براساس حفظ هویت فرهنگی خود بر فرهنگ جهانی نیز غالب آید.
باتوجه به ویژگیهای امروز جهانی، هر جامعهای باید برای جهانی شدن همراه با سلیقه، آداب و رسوم، فرهنگ، سیاست، جامعه و ... مردم خود پیش روند و برنامههای خرد و کلان خود را در مسیر اهداف همسو، تدوین و اجرا کند.
ایران نیز مانند سایر کشورهای دیگر جزیی از این جهان گسترده است که هر لحظه متحول و دگرگون میشود. ایران اسلامی از امکانات طبیعی بیشماری برخوردار است که میتواند سریعا به روند متحول جهانی بپیوندد و از طریق توسعه همه جانبه از کلیه تجارب جهانی استفاده کند و با حفظ ویژگیهای ملی، فرهنگی و ... زنگار عقب ماندگیهای گذشته را از چهره خود بزداید.
وقت آن است که دیگر خودمان را باور کنیم. ما منابع طبیعی بسیار غنی داریم، منابع پربار انسانی داریم، مغزهای متفکر ایرانی داریم، فرهنگی اصیل داریم. به عنوان یک ملت پویا با فرهنگی غنی و با این امکانات وسیع فکری، طبیعی و انسانی میتوانیم جامعه خود را به سوی ترقی و کمال سوق دهیم و خود را هرچه زودتر به جهان متصل کنیم.
نه تنها پیشرفت میکنیم بلکه به عنوان یک الگوی جهانی نیز مطرح میشویم. یکی از شرایط اولیه موفقیت، ایجاد نظم است. برنامهریزی با افق رو به تعالی زمانی محقق میشود که مدیران متخصص روابط عمومی براساس قانونمند کردن ضوابط و اصلاح روابط بین افراد، گروهها، سازمانها، روابط ملی و بینالمللی سازمانها مجدانه تلاش کنند، این امر باعث میشود افراد سلیقهایی عمل نکنند، پیشرفت فرد ملاک نباشد، افراد در خدمت گروه باشند، راه را برای همدیگر هموار سازند. در این جاست که رسانهها منجمله روابط عمومیها در نظم دهی و قانونمداری افکار عمومی نقش بسیار حساس و برجستهای مییابند.
یکی از عوامل بسیار مهمی که نقش اساسی در جهانی شدن روابط عمومی را ایفا میکند تغییر نگرش مدیران است. مسوولان، کارشناسان روابط عمومی باید افرادی بسیار زبده و توانا باشند و با برخورداری از مهارت ارتباطی در ردههای مدیریتی نسبتا بالای سازمان قرار گیرند و به طور مستقیم با رییس کل سازمان در ارتباط باشند.
باید قدرت راهنمایی داشته باشند، با انتقادات و پیشنهادات سازنده و بهموقع به مدیر راهحل ارائه دهند، به تجهیزات روز دنیا مجهز باشند، با اینترنت و دنیای مجازی ارتباط آنلاین و مستقیم داشته باشند، مسلط به زبانهای دیگری غیر از زبان مادری باشند. یکی از عوامل اصلی پیوند به جهان پیرامون تسلط کامل به زبان کامیپوتر است.
روابط عمومیها باید بتوانند از شکاف بین مردم و دولت بکاهند، فضای رقابتی ایجاد کنند، مدیران را جهت اندیشه فراملی ترغیب کنند، فرهنگ و حتی سیاست و اقتصاد ملتهای دیگر را بازیابی و در اختیار مدیران قرار دهند.
با گسترش روزافزون دنیای مجازی این آروزی تکصدایی در جهان رو به تحقق است. روزی کسی باور نمیداشت که تعامل دو طرفه بین افراد از این سو و آن سوی جهان به راحتی اتفاق میافتد. افراد خود به تنهایی یک روابط عمومی را تشکیل میدهند.
دوره نشستن در خانه و قفل کردن دربها و پنجرهها به پایان رسیده است. تکنولوژی از راه دیگری وارد میشود و چارهای جز جهانی شدن نداریم....
امروزه چه بخواهیم و چه نخواهیم بقای سازمانها، دولتها و... در گروه تایید مردم است. روابط عمومی وظیفه دارد برای پیشبرد اهداف سازمان به مخاطب و افکار عمومی احترام بگذارد. وقتی صحبت از مخاطب میشود تنها در داخل کشورها نیست بلکه مخاطبان امروز سازمانها از مرزهای داخلی هم میگذرد. در این میان است که روابط عمومی باید بتواند توازن میان اطلاعات و ارتباطات را در سطح جهانی ایجاد کند و به دنبال درک سازمان برای امنیت و ثبات این ارتباط جهانی باشد.
وقتی صحبت از گوش و چشم سازمان میشود نباید در حد شعار باقی بماند در صورتی سازمانی مقتدر و علمیبر مشکلات فائق میآید که به این شعار ایمان و اعتقاد داشته باشد. روابط عمومیها باید انگیزههای پیوند جهانی را با مدد از همین شعار در سازمانها ترغیب کنند.
حاصل جهانی شدن روابط عمومیحرکت جامعه به سمت دموکراسی ست، در نتیجه تخصص و دانش محوری پرورش مییابد، مردم آگاه تر میشوند، علم و آگاهی چشم را به روی جهانی دیگر میگشاید و نه تنها کسب اطلاعات و اخبار داخلی بلکه اخبار و اطلاعات جهانی نیز یک اصل محسوب میگردد.
رسالت روابط عمومیها در سطح جهانی شدن رسالتی ست سنگین و وزین، نقش برجسته روابط عمومیها در این جاست که نمود مییابد. روابط عمومیها باید بتوانند تفاهم، دوستی، برادری و معرفت را در اذهان ایجاد نمایند و دیدارهای ذهنی را در دنیای مجازی برای جهانی شدن، تک صدایی شدن فراهم نمایند و این است رسالت انسان امروز.
منبع : خبرگزاری ایسنا
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه