یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


درآمد مجازی در دنیای مجازی


درآمد مجازی در دنیای مجازی
«بلیز كلمبیا» با هر معیاری كه محاسبه كنید خط تولید و طراحی پوشاك خوبی دارد. او به زودی بیش از ۱۰۰‌هزار دلار در سال سود به دست خواهد آورد و این در حالی است كه از شروع به كارش هنوز یك سال هم نگذشته است. كار او كه از شهروندان میسوری در آمریكا است، با دیگر تولید كنندگان و طراحان پوشاك یك تفاوت كوچك دارد و آن این است كه كار او اصلا در دنیای خارج وجود ندارد.
«آقای كلمبیا» نام یك بازی است در دنیای دیگر كه توسط شركت بازی‌های چند بازیگری در دنیای آنلاین موسوم به MMOPRG طراحی و عرضه می‌شود. خود آقای كلمبیا كه در مصاحبه‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای نام واقعی‌اش را نمی‌گوید چون می‌خواهد زندگی واقعی و آنلاین او از هم جدا بماند، پوشاك مجازی را به دیگر بازیگران می‌فروشد و این بخشی از اقتصاد الكترونیكی است كه تعریفی جدید از ماهیت و معنای پول به دست می‌دهد.
در معنای سنتی، تصویری كه از اقتصاد جهان در ذهن‌ها وجود دارد تصویر كارخانه‌های بزرگ تولید محصولات است كه توسط مشتریان خریداری می‌شود و كارخانه‌ها پولی را كه از این بابت دریافت می‌كنند برای كارگرانشان خرج می‌كنند. اما در اقتصاد بازی‌های مجازی در دنیای دیگر این محصول دیگر ماهیت فیزیكی ندارد و ارزش آن هم نامشخص است.
این بازی بیش از یك‌میلیون كاربر دارد كه به صورت آنلاین همه چیز را خرید و فروش می‌كنند و به این ترتیب با دیگر بازیگران در تعامل هستند. این وب‌سایت اكنون به شهرت زیادی رسیده و به مكانی برای یادگیری از راه دور و كنسرت‌های مجازی تبدیل شده است. یكی از ویژگی‌های آن استفاده از آن توسط بزرگسالان است. اما موتور اقتصادی قدرتمند و كارآمدی در پس این لایه در حال كاركردن است. پول رسمی این بازی كه در دادوستدهای آن به كار برده می‌شود لیندن است. شركت لیندن لب شركتی است در سانفرانسیسكو كه این وب‌سایت را اداره می‌كند. این شركت هر ۲۷۵لیندن را به یك‌دلار می‌فروشد.
یكی از اولین خریدهای این بازی خرید زمین‌های این دنیای مجازی بود. شركت لیندن به كاربران خود زمین‌هایی را برای فروش پیشنهاد می‌كنند كه قیمت آن زیر قیمت بازار در همین وب‌سایت و بازی است. بعضی از دلالان ملك و مسكن به سرعت برای خرید این زمین‌ها داوطلب می‌شوند و آن را با سود بالا به كاربران جدید به فروش می‌رسانند. در این بازار ساختگی و مجازی املاك و مستغلات قراردادهای هنگفتی منعقد می‌شود. مثلا یكی از دلالان از آلمان كه نام واقعی‌اش آیلین گراف است می‌گوید بیش از ۲۷۵‌میلیون لیندن دارایی در این بازی دارد كه رقمی معادل یك‌میلیون دلار است.
به غیر از املاك و مستغلات، بخش قابل توجه و رو به رشدی از كاربران این بازی كه البته رقم دقیقشان مشخص نیست از طریق ارائه خدمات و محصولات به بیش از ۸۰۰‌هزار كاربر فعال در این سیستم پول به دست می‌آورند. به گفته كلمبیا شروع كردن یك كار تجاری در دنیای مجازی درست مانند دنیای طبیعی و فیزیكی است.
البته تفاوت های كوچك بسیاری وجود دارد اما بسیاری از موارد شبیه كار در دنیای واقعی است. او می‌گوید،‌ بازاریابی، ماركیابی تجاری و فعالیت خوب تجاری درست مانند تولید یك محصول خوب مهم است. یك تفاوت عمده این است كه همه چیز در دنیای مجازی با سرعت بیشتری جلو می‌رود و جایگاه مشتری همواره جدید است.
داگ باست هم یك فعالیت موفق تجاری در دنیای مجازی دارد. او به عنوان یك كارشناس فنی برای شركتی ‌آموزشی در آریزونا كار می‌كند و دروسی را تدریس می‌كند كه به تكنولوژی سیسكو و مایكروسافت مربوط می‌شود. باست اكنون فعالیت و حضور شركت خود را به دنیای مجازی گسترش داده و این دروس را در دنیای مجازی هم تدریس می‌كند. درآمد حاصل از فروش این دروس در بازی‌های آنلاین بیش از ۱۰‌هزار دلار در ماه است و این رقم هر روز بیشتر هم می‌شود. او می‌گوید، عامل اصلی در شروع به كار یك تجارت مجازی خونسردی است و شیوه منحصر به فرد رفتار با مردمی كه شاید هیچ‌گاه آنها را ملاقات نكنیم.
همین خونسردی است كه باعث شده شركت‌های دل، نیسان و پنتیاك نسخه‌های مجازی محصولات خود را برای بازی‌های آنلاین در اختیار بازیگران قرار دهند.
در حال حاضر تنها محصولات مجازی در دنیای مجازی به فروش می‌رسد اما شركت دل تصمیم دارد به كاربران مجازی امكان دهد تا نسخه‌های واقعی محصولات مجازی را در آینده نزدیك در دنیای واقعی خریداری كنند. در نمایشگاه محصولات الكترونیك كه ماه گذشته در لاس‌وگاس برگزار شد، شركت IBM از محصولاتی پرده برداشت كه در دنیای مجازی قبلا عرضه كرده بود. اما در اقتصاد مجازی همه چیز روشن و مرتب نیست. موضوع مالیات‌ها بر درآمد دنیای مجازی به موضوع حساسی تبدیل شده است.
كمیته اقتصادی مجلس نمایندگان آمریكا اخیرا تحقیقی درباره اقتصادهای مجازی انجام داده‌است. دن میلر یكی از اعضای این كمیته كه خود یكی از كاربران این بازی‌ها است، مشغول مطالعه درباره سیاست‌های مالیاتی این بازی‌ها است و بهار امسال گزارش خود را منتشر می‌كند. به گفته میلر بعضی موضوعات تقریبا مشخص است. درآمدی كه از اقتصادهای مجازی خارج می‌شود شامل مالیات می‌شود، یعنی وقتی كاربران پول لیندن را به دلار تبدیل می‌كنند این پول مشمول مالیات می‌شود. اما موضوع مالیات دارایی‌ها درون دنیای مجازی بسیار جنجال‌برانگیز است. اما به گفته میلر دنیای مجازی به شفاف‌سازی بیشتری نیاز دارد و مشكل آن فقط مالیات نیست. دولت‌ها در قانونمدار كردن اقتصادهای مجازی دست دارند اما حضور دولت در این دنیای مجازی و اقتصاد مجازی آن بسیار كم است. بعضی تجارت‌های دنیای مجازی خارج از قوانین كنونی اقتصاد است.
قمارهای كازینویی و شرط‌بندی بر روی مسابقات ورزشی در دنیای مجازی بسیار زیاد به چشم می‌خورد. این حقیقت كه شرط‌بندی‌ها به لیندن انجام می‌شود و نه دلار باعث این نمی‌شود كه قماربازان از تعقیب قضایی در امان باشند و شامل قانون منع قمار اینترنتی نشوند. مهم نیست كه پول این قمار چگونه پرداخت می‌شود. هر چیز ارزشمندی كه برای این قمار پرداخته شود معنای قمار را دارد. پول‌های مجازی هم دارای ارزش هستند و از این نظر فرقی با كارت اعتباری و پول نقد ندارند. برای كسانی كه زندگی را نوعی تجارت مجازی می‌دانند، اولین و بهترین كار گشودن یك راه به دنیای مجازی از طریق این بازی‌ها است.
در این بازی‌ها برای انجام دادوستد پول واقعی به كار برده می‌شود. یكی از گران‌ترین این دادوستدها خرید و فروش زمین است. كسانی كه می‌خواهند زمین بخرند باید حساب خود را تا ۹۵/۹دلار در ماه بالا ببرند و بعد زمین بخرند. در حال حاضر هر یك‌مترمربع زمین در این بازی ۱۲لیندن قیمت دارد. یك زمین ۵۱۲مترمربعی ۶‌هزار لیندن قیمت دارد كه معادل ۲۲دلار است. كاربران از پولی كه از دادوستدها در این بازی آنلاین به دست می‌آورند می‌توانند در سرمایه‌گذاری‌های بعدی استفاده كنند.
در این دنیای مجازی علاوه‌بر فروش محصول از ناحیه ارائه خدمات هم می‌توان لیندن به دست آورد.
كریستین ساینس مانیتور
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید