پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
زخم طبیعت
كتاب «متافیزیك» مابعدالطبیعه یعنی كتابی كه پس از كتاب «فیزیك» شناخت طبیعت گرد آمده است ارسطو با این گفته آغاز می شود كه «همه آدمیان بالطبع خواهان دانستن اند» یا به بیان دیگر، آدمی به حكم «طبیعت» خویش می خواهد كه بفهمد. آنچه در این حكم ارسطو كه به قولی بنیاد فلسفه و تفكر او است جلب نظر می كند، استناد او به طبیعت است. سلسله درس های فیلسوف بزرگ یونانی در باب مبادی و علل و جوهر یا به تعبیر خودش «فلسفه اولی» با اشاره و تكیه بر یك ویژگی «طبیعی» در آدمی آغاز می شود. ارسطو می توانست قید «بالطبع» را از جمله خویش حذف كند و در پاسخ به این پرسش كه «چه كسی گفته همه آدمیان خواهان دانستن یا فهمیدن اند» بگوید: «من می گویم» یعنی این امری است مسلم و چون و چرا برنمی دارد اما ارسطو تاكید دارد كه آدمی از روی طبیعت خویش می خواهد بفهمد.در حقیقت ارسطو می داند كه آغاز تفكر فلسفی، قسمی «كندن» است: كندن از طبیعت. و چندان اتفاقی نیست كه درس های اینچنینی او را مابعدالطبیعه نام نهاده اند.
ولی نكته این است كه هر كندنی لاجرم زخمی بر جای می گذارد، خاصه این كندن كه زخمی درمان ناپذیر پدید می آورد. ارسطو از همان سطر آغازین «متافیزیك» نسبت به این زخم واكنش نشان می دهد واكنشی زیركانه. می گوید خود طبیعت است كه آدمی را به دانستن، به كندن از طبیعت، وامی دارد. در میان حیوانات این اجزای جداناشدنی طبیعت كه هیچ خواهش یا گرایش طبیعی به كندن از طبیعت ندارند، یك حیوان هست كه چاره ای از كندن ندارد و حاصل این كندن، زخمی است كه گاه و بی گاه سر باز می كند و پیش دیدگان عقل جلوه می نماید.
تفكر از رویارویی با این زخم آغاز می شود و فكر كردن همانا زیستن دوباره و همواره این كندن است. طرفه اینكه ارسطو پس از بر زبان آوردن این حكم، از دل بستگی آدمیان به حواس گواه می آورد، یعنی دقیقا از تعلق خاطر به وجهی از وجود كه تعلق ما را به طبیعت موكد می سازد تعلقی كه حیوان بودن آدمی را به رخ می كشد. ارسطو تاكید می كند كه ما حواس مان را نه فقط به جهت «سودمندی» شان كه به خاطر «خود»شان دوست می داریم.چرا كه وقتی قصد هیچ عملی كه استفاده از حواس را ضرور می نماید در ما نیست باز به حواس خود تعلق داریم. ارسطو معتقد است در میان حواس، بینایی را بیش از همه دوست داریم. چرا چون بیش از دیگر حس ها با «شناختن» پیوند دارد: دیدن زودتر و بی واسطه تر از همه حس ها به دانستن راه می برد. آدمی از روی طبع خواهان دانستن است و به حكم طبیعت می خواهد بفهمد كه چرا از طبیعت كنده شده است. فلسفه یعنی شهامت نگریستن و خیره شدن در زخم هایی كه در روح می نشیند نگریستنی كه قاعدتا التیامی در پی ندارد. فكر كردن تقدیر آدمی است، تقدیر تراژیك انسان ...
صالح نجفی
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی دولت مجلس تعطیلی شنبه ها تعطیلی شنبه قوه قضائیه دولت سیزدهم شورای نگهبان رهبر انقلاب رئیس جمهور حسن روحانی
مشهد سیل سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی پلیس قتل شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی
خودرو مالیات مسکن قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی دلار سایپا بورس ایران خودرو
سریال نمایشگاه کتاب تلویزیون کتاب نمایشگاه کتاب تهران موسیقی فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه سینمای ایران دفاع مقدس سینما
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
فلسطین غزه اسرائیل آمریکا جنگ غزه حماس روسیه چین ترکیه اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور ایرانسل تبلیغات سرعت اینترنت ناسا موبایل تلفن همراه دوربین
دیابت چای سرطان چاقی کاهش وزن زوال عقل کودک بارداری سرماخوردگی