چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا


ایران بهشت خودروهای کلکسیونی است


پتانسیل موجود كشور دارای حداقل ۲۰۰ هزار خودروی كلكسیونی و ماندگار است كه با اجرای طرح خودروهای ماندگار، لااقل ۱۰ درصد مشكل خودروهای فرسوده كشور هم حل می شود.حمید رضا صمدی نیا مدیرعامل شركت تعاونی خودروهای ماندگار، با بیان این مطلب افزود: حدود ۱۰ درصد از خودروهایی كه فرسوده و قدیمی می شوند جای خود را در مجموعه خودروهای كلكسیونی پیدا می كنند.وی با بیان اینكه تا كنون مسئله خودروهای ماندگار و كلكسیونی مورد بی مهری قرار گرفته است، یادآور شد: متاسفانه در كارگروه خوردوهای فرسوده و هیات دولت روی مسئله خودروهای كلكسیونی آن طور كه باید كار نشده است در حالیكه در دستور كار هم قرار دارد.صمدی نیا اظهار داشت: در همه جوامع، خودرو بعنوان ثروت ملی و نماد توسعه اقتصادی شناخته می شود كه با به كارگیری مناسب آن، پیشرفتهای اقتصادی، صنعتی، اجتماعی و ... بالایش و رشد بیشتری خواهند داشت. مدیرعامل این شركت تعاونی متذكر شد: در كشور ما وضع آب و هوایی مناسب و وجود تعمیركاران كارآمد و خلاق از یك سو و وضعیت اقتصادی ضعیف و كاستی های فراوان از سوی دیگر، موجب شده تا خودروهای قدیمی بتوانند عمری بیشتر از عمر مفید پیش بینی شده خود در كشورهای دیگر داشته باشند. وی ادامه داد: علیرغم تصور غلط موجود، از رده خارج كردن خودروهای قدیمی، تنها به معنی پرس كردن، اوراق كردن، بازیافت با درصدهای پایین و یا ابطال سند در قبال اعطای وام خرید خودرو نیست و شكست طرحهای مشابه موید این امر است.صمدی نیا با اشاره به اینكه خودروهای قدیمی هنوز می توانند بعنوان ثروت ملی محسوب شوند و حتی ارز آور باشند، بیان كرد: خوشبختانه بدلیل وجود آب و هوای مناسب مناطق مركزی ایران (خشك و معتدل) به همراه نگهداری مناسب، خودروهای قدیمی موجود در كشور وضع ظاهری بسیار مناسبی دارند كه با مراجعه به سایتهای اینترنتی می توان دریافت كه این خودروها چقدر مورد توجه بسیاری از مجموعه داران (كلكسیونرها) خارجی هستند كه حاضرند برای تكمیل مجموعه های خود مبالغ مناسبی برای خرید آنها بپردازند.میرعامل شركت تعاونی خودروهای ماندگارافزود: به عنوان مثال در مقایسه با برخی كشورها مانند كوبا (كه مجموعه های با ارزشی از خودروهای قدیمی آمریكایی كه هنوز درحال تردد هستند، دارد) كشورمان دارای تنوع خودروهای قدیمی از نظر سال ساخت، كشور سازنده، تزئینات ویژه و ... است كه آنها را متمایز از مجموعه های موجود در دیگر كشورها می كند.وی در ادامه با توجه به اینكه در درون كشور افراد زیادی به دلایل گوناگون، علاقه مند به جمع آوری این گونه خودروها هستند، این علاقه مندی ها را براساس نظرسنجی های انجام شده شامل، اقبال وافر ایرانیان به داشتن مجموعه هایی از انواع خودروها، تمایل به داشتن میراث خانوادگی با ارزش، تمایل بسیاری از افراد به داشتن خودرو های قدیمی خود كه زمانی صاحب آنها بوده اند، تمایل به داشتن خودروهایی كه در گذشته و در مناسبتهای خاص (خانوادگی، اجتماعی، ورزشی ، سیاسی و ...) مورد استفاده قرار گرفته و یا به افرادی هدیه شده اند و ... دانست.صمدی نیا با بیان اینكه می توان به این خودروها نام خودروهای ماندگار را داد، متذكر شد: درصورت اجرای طرح خودروهای ماندگار و تغییر كاربری آنها، با خارج شدن هر كدام از خودروهای قدیمی از جاده ها، نتایج این طرح از قبیل امنیت عبور و مرور در جاده ها، ارزآوری و بویژه صرفه جویی در مصرف سوخت، بسیار قابل توجه و بررسی خواهد بود.وی مهمترین دلیل راكد ماندن طرح خودروهای ماندگار را بروكراسی اداری و ناكارآمدبودن دستگاههای دولتی دانست.صمدی نیا در پایان مهمترین نتایج رونق طرح خودرهای ماندگار یا كلكسیونی را حذف حداقل دهها هزار خودروی قدیمی از چرخه تردد در كوتاه مدت، صرفه جویی در مصرف سوخت، كاهش آلودگیهای زیست محیطی، ایجاد جاذبه برای جهانگردان، ارزآوری و كسب درآمد در صورت رفع برخی موانع و كاهش بیماریهای خطرناك ناشی از عدم سازگاری خودروهای قدیمی با سوختهای جدید (خامسوزی، نشت بخارات باك، نشت بخارات كاربراتور و ...) و ... اعلام كرد.خودروی كلكسیونی یا خودروی ماندگار، خودرویی است كه ارزشی بغیر از كاربرد در حمل و نقل را در خود حفظ كند، ارزشی خانوادگی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی ، ورزشی و ... كه مورد توجه گردآورندگان آنها است و به همین دلیل، این خودروها تغییر كاربری داده و از جاده ها به بایگانی مجموعه ها رفته و به میراث تبدیل می شوند، فعالیتی كه هنوز كشور ما با آن غریبه است.
منبع : مجله گسترش صنعت