دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

اختلالات رفتاری


اختلالات رفتاری
واکنش‌های ناشی از هیجانات در دانش‌آموزان بسیار زیاد است. از آن جمله واکنش‌هایی است که به صورت لکنت و حرکات مکرر و بی‌هدف یا تیک‌ها خودنمایی کرده همچنین مشکلات رفتاری دانش‌آموز می‌تواند ریشه در تعارض رشد ذهنی و شخصیتی‌اش با نگرش والدین و احتمالا همسالان و معلمانش داشته باشد و یا نگرانی زیاد مادر و گاهی والدین درباره دانش‌آموز می‌تواند انعکاس روشنی در سلامت یا رفتار او داشته باشد...
ادامه رفتار انگشت مکیدن پس از چهار سالگی هم به‌عنوان یک عادت ناپسند و هم زمینه‌ساز اختلال رویش و بهداشت دندان‌ها باید مورد توجه و نظر قرار گیرد. در بعضی از این دانش‌آموزان مشکل صحبت کردن به صورت نوک زبانی حرف زدن هم دیده می‌شود. بر جا ماندن عادت ابتدایی انگشت مکیدن در سنین مدرسه می‌تواند از آزردگی روانی و وجود استرس در زندگی دانش‌آموز حکایت کند. آنچه که بیشتر ممکن است این رفتار را طولانی و یا شدید کند توسل افراد خانواده به تحقیر و توهین و اصرار و تنبیه یا حتی خواهش برای ترک این عادت است. طرحی که بیشتر می‌تواند ادامه یا شدت این رفتار را کاهش دهد حمایت والدین از دانش‌آموز و بی‌توجهی نسبت به انجام آن و گاهی تعیین جایزه برای ترک آن خواهد بود. ناخن جویدن نیز از جمله رفتارهای ناشی از استرس در دانش‌آموزان است و ممکن است تا حد آسیب دیدن نوک انگشتان شدت داشته باشد.
این عادت گاهی انگیزه برای میل ناخودآگاه دانش‌آموز به آزار دادن و ناراحت کردن والدین است. چون ناخن جویدن برای خود دانش‌آموز نیز خوشایند و بدون ناراحتی نیست و دانش‌آموز این آزار شخصی را برای اظهار ناخشنودی ضمنی خود از رفتار والدین می‌پذیرد تا آنها را نیز ناراحت کند. یکی از موثرترین راه‌های رفع این مشکل بیان رابطه علت و معلولی واکنش کودک نسبت به رفتار ناخوشایند والدین است که در این زمینه مربیان بهداشت مدارس می‌توانند نقش موثری داشته باشند و در جهت آشنایی والدین در زمینه حمایت هر چه بیشتر دانش‌آموز و ایجاد محیط خانوادگی امن‌تری برای وی آنها را راهنمایی کنند.

دکتر حسن ضیاءالدینی - مدیرکل دفتر سلامت و پیشگیری
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید