شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا
سرقت بزرگ قطار - THE GREAT TRAIN ROBBERY
سال تولید : ۱۹۰۳
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ادیسن
کارگردان : ادوین س. پورتر
فیلمنامهنویس : ادوین س. پورتر
فیلمبردار : ادوین س. پورتر
هنرپیشگان : مری مورای، جرج بارنز، فرانک هاناوی و ویلیام آرونسن (برانکو بیلی آندرسن)
نوع فیلم : سیاه و سفید، حدود ۷۰۳ فوت. صامت.
گروهی دزد به تلگرافخانهها در ایستگاه قطاری وارد میشوند. تلگرافچی را وادار میکنند تا قطار را در ایستگاه متوقف کند. با نزدیک شدن قطار دست و پای تلگرافچی را میبندند و بهسوی آن میشتابند. در واگن پست، محافظی را میکشند. گاوصندوق را با دینامیت منفجر میکنند و محتویاتش را به تاراج میبرند. یکی از دزدان در درگیری، بر روی سقف قطار، مردی را به کناری پرت میکند و لوکوموتیو را در اختیار میگیرد. قطار به محل معهود دزدان میرسد. آنان سوار بر اسبهایشان میگریزند. در اینجا داستان از تلگرافخانه پی گرفته میشود. دختر کوچک تلگرافچی به سراغ پدرش میآید تا غذایش را بدهد. با مشاهده پدر گرفتار، از بند رهایش میسازد. پدر از مردمی که به رقص مشغول هستند استمداد میطلبد. به زودی عدهای به تعقیب دزدان میروند. با آنان در جنگلی روبهرو میشوند و با کشته شدن یکی، بقیه گرفتار میآیند.
ـ در سال ۱۹۰۳، دیگر مدتی بود که برادران لومیر تصاویر زندگی روزمره را جاودانه ساخته بودند و ژرژ ملییس مزهٔ جادوی سینما را به کام تماشاگران سراسر دنیا شیرین کرده بود. حالا نوبت پورتر بود که به سینما تشخص هنری مستقل را ببخشد. او سرقت بزرگ قطار را خلق کرد، که نخستین فیلم سینمائی با معیارهای امروزین است. البته، اغلب، این فیلم به دلایلی مهم انگاشته میشود که در واقع مهم نیستند. مثلاً نخستین فیلم بلند شمرده میشود؛ در حالیکه مدت نمایش آن با زحمت به ۱۲ دقیقه میرسد؛ یا نخستین فیلم داستانی تلقی میشود؛ در صورتی که نیست؛ یا پدر سینمای وسترن شناخته میشود؛ که شاید باشد اهمیت سرقت بزرگ قطار در این "نخستین بودن"ها برای سینمای بلند داستانی و سرچشمه بودنها برای قالب نوعی مشهور نیست. این فیلم "سینما" را آنطور که بعدها تکوین مییابد معرفی و پابرجا میکند. اما به این دلیل فیلم خوبی نیست. بلکه خود فیلم بدون این پیشزمینههای بااهمیت نیز فیلم خوبی است. و به همین جهت از همان نخستین سال نمایش چنین نقش مهمی را بهعهده میگیرد. سرقت بزرگ قطار همچنین شهرت یک شبه برای پورتر به ارمغان آورد (فیلم تا به روی پرده آمدن تولد یک ملت، ساخته دیوید وارک گریفیث، در سال ۱۹۱۵، موفقترین فیلم سینمای آمریکا بهشمار میآمد). پورتر، کارگردانی بود که او را باید نخستین فیلمساز خلاق سینمای آمریکا نامید.
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : ادیسن
کارگردان : ادوین س. پورتر
فیلمنامهنویس : ادوین س. پورتر
فیلمبردار : ادوین س. پورتر
هنرپیشگان : مری مورای، جرج بارنز، فرانک هاناوی و ویلیام آرونسن (برانکو بیلی آندرسن)
نوع فیلم : سیاه و سفید، حدود ۷۰۳ فوت. صامت.
گروهی دزد به تلگرافخانهها در ایستگاه قطاری وارد میشوند. تلگرافچی را وادار میکنند تا قطار را در ایستگاه متوقف کند. با نزدیک شدن قطار دست و پای تلگرافچی را میبندند و بهسوی آن میشتابند. در واگن پست، محافظی را میکشند. گاوصندوق را با دینامیت منفجر میکنند و محتویاتش را به تاراج میبرند. یکی از دزدان در درگیری، بر روی سقف قطار، مردی را به کناری پرت میکند و لوکوموتیو را در اختیار میگیرد. قطار به محل معهود دزدان میرسد. آنان سوار بر اسبهایشان میگریزند. در اینجا داستان از تلگرافخانه پی گرفته میشود. دختر کوچک تلگرافچی به سراغ پدرش میآید تا غذایش را بدهد. با مشاهده پدر گرفتار، از بند رهایش میسازد. پدر از مردمی که به رقص مشغول هستند استمداد میطلبد. به زودی عدهای به تعقیب دزدان میروند. با آنان در جنگلی روبهرو میشوند و با کشته شدن یکی، بقیه گرفتار میآیند.
ـ در سال ۱۹۰۳، دیگر مدتی بود که برادران لومیر تصاویر زندگی روزمره را جاودانه ساخته بودند و ژرژ ملییس مزهٔ جادوی سینما را به کام تماشاگران سراسر دنیا شیرین کرده بود. حالا نوبت پورتر بود که به سینما تشخص هنری مستقل را ببخشد. او سرقت بزرگ قطار را خلق کرد، که نخستین فیلم سینمائی با معیارهای امروزین است. البته، اغلب، این فیلم به دلایلی مهم انگاشته میشود که در واقع مهم نیستند. مثلاً نخستین فیلم بلند شمرده میشود؛ در حالیکه مدت نمایش آن با زحمت به ۱۲ دقیقه میرسد؛ یا نخستین فیلم داستانی تلقی میشود؛ در صورتی که نیست؛ یا پدر سینمای وسترن شناخته میشود؛ که شاید باشد اهمیت سرقت بزرگ قطار در این "نخستین بودن"ها برای سینمای بلند داستانی و سرچشمه بودنها برای قالب نوعی مشهور نیست. این فیلم "سینما" را آنطور که بعدها تکوین مییابد معرفی و پابرجا میکند. اما به این دلیل فیلم خوبی نیست. بلکه خود فیلم بدون این پیشزمینههای بااهمیت نیز فیلم خوبی است. و به همین جهت از همان نخستین سال نمایش چنین نقش مهمی را بهعهده میگیرد. سرقت بزرگ قطار همچنین شهرت یک شبه برای پورتر به ارمغان آورد (فیلم تا به روی پرده آمدن تولد یک ملت، ساخته دیوید وارک گریفیث، در سال ۱۹۱۵، موفقترین فیلم سینمای آمریکا بهشمار میآمد). پورتر، کارگردانی بود که او را باید نخستین فیلمساز خلاق سینمای آمریکا نامید.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات انتخابات مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس دوازدهم ایران ستاد انتخابات کشور مجلس مجلس دوازدهم رئیسی دولت رئیس جمهور دولت سیزدهم
تعطیلی مدارس فضای مجازی هلال احمر ترافیک سیل شهرداری تهران بارش باران قتل پلیس آموزش و پرورش سازمان هواشناسی وزارت بهداشت
چین قیمت خودرو بانک مرکزی گاز خودرو قیمت طلا نمایشگاه نفت قیمت دلار مالیات پالایش و پتروشیمی مسکن دلار
نمایشگاه کتاب رضا عطاران کتاب سینما مست عشق نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون سینمای ایران حضرت معصومه (س) مهران مدیری سریال
فناوری دانش بنیان
فلسطین اسرائیل سازمان ملل رژیم صهیونیستی جنگ غزه آمریکا روسیه حماس رفح اوکراین حمله به رفح نوار غزه
فوتبال پرسپولیس سپاهان استقلال لیگ برتر رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا بایرن مونیخ باشگاه پرسپولیس لیگ برتر ایران بازی باشگاه استقلال
هوش مصنوعی مغز فیبرنوری ناسا اپل ایلان ماسک سامسونگ
سازمان غذا و دارو توت فرنگی روغن زیتون هندوانه آسم