چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
آیندهی بیسوادی
تاریخ نوشتن کلمات به ۶ هزار سال قبل برمیگردد. کلمات احساسات ما را بیان میکنند و درهایی به سوی ناشناختهها میگشایند تصاویری از جهان خلق میکنند که هرگز ندیدهایم و اجازه نمیدهد هرگز پایان یابد. داستانسرایان، شعرا و خوانندگان از افرادی مورد احترام در همهی فرهنگها هستند.
اما امروزه رمانها در حال محو شدن هستند، تصورات جای خود را به تصاویر فوری دادند. جشنها، فیلمها، تلویزیون، ویدیو و DVDها جایگزین داستانسرایان و کتابها شدهاند. فرهنگ سمعی بصری در حال فراگیر شدن در کل جهان به قیمت از بین رفتن لغات است. خواه از ضعف جذابیت باشد یا کیفیت نتیجه تفاوتی نمیکند. سواد خواندن و نوشتن ما به همراه زبان گفتار و به همراه مهارتهای برقراری ارتباط ما با دیگران در حال انحطاط است.
تنها زمینهای که رمانها در آن پیشرفت کردهاند رمانهای تصویری یا گرافیکی است که جهت افزایش دنیای تصویری ما است. بارنسی و نوبل بزرگترین فروشگاه کتاب آمریکا هماکنون دارای بخش مجزایی از کتابهایی است که جهت ترویج عناوین رمانهای گرافیکی است. جیمز کلین مسئول خرید رمانهای تصویری برای بارنسی و نوبل همان کسی که مسئول تصمیمگیری در مورد اینکه چه تعداد رمان گرافیکی جدید باید برای کتاب فروشیها خریداری شود است، برای سالها ما کتابهای کمیکی میدیدیم که با رمانهای مشهور تطبیق داشتند "چیزهایی که دانشجویان به جای اشیاء واقعی استفاده میکردند"، اما هماکنون کلین میگوید: فروش فوقالعاده رمانهای گرافیکی و داستانسراییها و حکایتها هستند. سال گذشته دولت آمریکا ۱۱/۹ گزارشات را به شکل کتابهای کمیک منتشر کرد و کتاب کمیک استفان کینگ که براساس داستان حماسی (اساطیری) "برج تاریک" که در هفت قسمت بوده توسط داستانهای شگفتانگیز منتشر شد.
بعد از گذشت سالها از رشد سرسامآو در عناوین کتابهای آمریکایی در ژوئن ۲۰۰۶ ناشران اطلاع دادند که میزان عناوین کتابهای چاپ شده نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. در سال ۲۰۰۵ شمار عناوین کتابهای چاپ شده از ۱۹۰۰۷۸ در سال ۲۰۰۴ به ۱۷۲۰۰۰ کاهش یافت.
● نتایج
در جولای ۲۰۰۴، انجمن ملی اعطای جوایز هنر، تحقیقی را انجام داد در مورد اطلاعات یک بحران ملی یکی از افراد به نام دانا جیوا گفت: از سال ۱۹۸۲ تا ۲۰۰۲، میزان مطالعهی ادبیات در میان سفیدپوستهای آفریقا، آمریکا و هیسپانیاییها بهویژه میان هیسپانیاییها به میزان ۱۰ درصد کاهش یافته است. در میان یک گروه از افراد که سه سال جوانتر بودند یده شد که میزان کاهش خیلی بیشتر است. میزان کاهش برای جوانترین افراد بزرگسال یعنی افرادی که سنی بین ۱۸ تا ۲۴ سال داشتند ۵۵ درصد بیشتر از کل افراد بزرگسال بود.
آمریکا دیگر برای بهدست آوردن امتیاز در زمینهی ادبیات فعالیت خاصی انجام نمیدهد هر چه امریکاییهای بیشتری این استعداد خود را از دست میدهند میزان آگاهی و فعالیت ذهنی ملت آمریکا کمتر میشود. هیچ عاملی به تنهایی موجب بهوجود آمدن این مشکل نیست و هیچ راهکاری بهتنهایی قادر به حل این مشکل نیست. اما نباید این موضوع را نادیده گرفت بلکه باید به آن پرداخت (خلاصهای از داناجیوا).
تاریخ تمدن تاریخ ارتباطات است اگر ارتباطات از لغات به کلمات تغییر پیدا کنند ما نیازمند یادگیری زبان جدیدی برای برقراری ارتباط با دیگران هستیم.
رقابت در دنیای تصویر نیازمند آموزشهایی در زمینهی تکنولوژی و هنر است یک ذهن تکنولوژیکی و قلبی پر از احساس ما نیازمند کامپیوترها و اشعار هستیم.
چگونه ما میتوانیم مطمئن باشیم که از حالت نوشتن کلمات و تصورات شخصی به دنیای تصاویر فوری وارد شدهایم؟ آیا مدارک کافی برای مشاهدهی دنیای تصویری وجود دارد البته به قیمت کلماتی که در روبروی ما قرار دارد؟ در مین نیروهایی که ما را به سوی پیروزی دنیای تصویری سوق میدهد مرگ پنهان فرهنگ روزنامهخوانی، آوازهای سنتی، فیلمهای سنتی مشاهده میشود. بهعلاوه تبدیل آگهیها به تصاویر و تلاقی مد، طراحی و هنر و جایگزینی رنگها به جای لغات در سیاست و اقتصاد.
● مرگ تدریجی فرهنگ روزنامه خواندن
در ۷ نوامبر ۲۰۰۵ نیویورک تایمز اعلام کرد که تیراژش به میزان ۶/۲ درصد کاهش یافته است. سرپرست اجرایی نیویورک تایمز[۱]، جانت الرابینس گفت که مراکز فروش محصولات مطبوعاتی چند رسانهای ما را به مبارزه میطلبند در سال ۲۰۰۵. و ما انتظار داریم که این مبارزه تا آینده نیز ادامه پیداکند. روزنامهی تایمز مانند دیگر روزنامهها سیاستی جهت نگهداری خوانندهها و آگهیدهندگان خود در مقابل افزایش رقابت از طریق اینترنت در پیشی گرفتن ]براساس گزارش انجمن روزنامهی آمریکا[ میزان تیراژ روزنامه آمریکایی به میزان ۱/۳% کاهش یافت. میزان تیراژ روزنامهها در تمامی کشورهای توسعهیافته در حال کاهش است در کشورهای اتحادیه اروپا بهعنوان مثال فروش روزنامه به میزان ۶/۵% در ۵ سال کاهش یافت در همان مدت میزان فروش روزنامهها در ژاپن ۳% کاهش یافت. در دههی ۶۰ از هر ۵ آمریکایی ۴ نفر هر روز یک روزنامه میخواندن اما هماکنون تنها نیمی از آمریکاییها روزنامه میخوانند میزان فروش واشنگتون پست ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۰۵ کاهش یافته است و فروش لسانجلس تایمز نیز بیشتر از ۶ درصد کاهش یافته است.
ناامیدی نوع جدیدی از رسوایی را به بار میآورد. روزنامهها در حال تدارک ساختار جدیدی از انتشار هستند. اخیراً روزنامههای شیکاگو سامتایمز، دالاسی مورنینگ نیوز و نیوز دی فعال شدن روزنامههایی که تقریباً ۱۰۰ هزار خوانندهی ناشناس دارند. روزنامههایی که روزی در شکل و اندازهی سنتی چاپ میشدند حالا تبدیل به اندازههایی در حد تابلوهای تبلیغاتی شدند و اغلب چاپ میشوند که روی تابلوها نصب شوند ضمناً روزنامههای رایگان بدروی کف زمینها قرار میگیرند و اینترنت راه عبوری برای خوانندگان از میان روزنامهها است (من میتوانم بگویم که طبق تجربهی شخصی خودم خواندن نیویورک تایمز به صورت اینترنتی یا آنلاین[۲] همانند خواندنش بهصورت روزنامهی معمولی نیست). کاهش میزان فروش روزنامهها به تنهایی یک مشکل نیست بلکه سقوط ناگهانی میزان آگهیهای داده شده به روزنامهها باعث با مشکل مواجه شدن روزنامههاست. روپرت موردوچ کسی که سهامدار یک گروه از روزنامهها از جمله نیویورک تایمز و لندن ساندی تایمز است توضیح میدهد و میگوید منافع عایدی از چاپ تبلیغها مانند رودخانهای از طلا است. حالاحتی موردوچ نیز پایان کار این تبلیغات درون روزنامه را پیشبینی میکند. موردوچ میگوید امروزه فکر نکنم فردی زیر ۳۰ سال وجود داشته باشد که حتی یک بار هم به تبلیغات روزنامه نگاه نکرده باشد. او همچنین فکر میکند که استراتژی سرمقالهها در بهوجود آمدن مشکلات مالی روزنامههای آمریکا بیتأثیر نیست.
من با توجه به تجربیات شخصی میتوانم به شما بگویم. تجربهای که در خواندن نیویورک تایمز بهصورت آنلاین مانند خواندن نسخهی چاپی آن نیست. کاهش فروش روزنامهها تنها مشکل نیست. کاهش شدید در تعداد.
رابرت مرداک که خود دارندهی یک شعبه از روزنامههایی شامل London Sundaytines New York Post است، یکبار سودی سری را بهعنوان یک رودخانه از طلا توصیف (تشریح) کرد. حالا مرداک هم مرگ سری را پیشبینی میکند. "میدانم هر فرد زیر ۳۰ سال هم که به آگهی سری در روزنامه نگاه کرده است". مرداک امروز میگوید او همچنین فکر میکند. "من نمیدانم هر فرد زیر ۳۰ سال هم که به آگهی سری در روزنامه نگاه کرده است". مرداک امروزه میگوید او همچنین فکر میکند که سرمقالههای جنجالی آن را حیلهای است برای سرزنش کردن برای مشکلات مالی روزنامههای آمریکایی (U.S). غیر از نیویورک[۳]، او میگوید همهی روزنامهها انحصاری هستند. بعضی از آنها دارای کارهای خوب و قابل توجهی هستند. اما باید مواظب بود که آنها زیادهنویسی نشده باشد و خستهکننده و Elitist نباشد و نه یک بازتاب از حالت همگانی و عمومی در جامعه باشد. گردش و انتشار آنان تا سقوط ادامه خواهد داشت اما مرداک همچنین در مورد انتقاد است برای کوشش اخیر وی در مورد زیاد کردن تیتراژ در ایالات انگلستان به وسیلهی بیرون دادن نسخههای DVD و هر نسخهی کپی، یک تکرار است که بهنظر باید متوقف شود. "من شخصاً از این DVD که فکر اشخاص را مختل میکند متنفر هستم" او میگوید.
جان نایسبیت
ترجمهی: عباس جلالیوند
[۱]. New Yourk Times
[۲]. Online
[۳]. Outside of New Yourk
ترجمهی: عباس جلالیوند
[۱]. New Yourk Times
[۲]. Online
[۳]. Outside of New Yourk
منبع : بنیاد آینده نگر ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس انتخابات مجلس
هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری سیل فضای مجازی سلامت
قیمت طلا خودرو قیمت دلار مسکن حقوق بازنشستگان قیمت خودرو مالیات بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی بورس سایپا
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر دفاع مقدس محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال موسیقی سینما کتاب رسانه ملی
دانشگاه تهران اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران رئال مادرید
تبلیغات عیسی زارع پور اپل اینترنت آب گوگل سامسونگ آیفون ناسا مایکروسافت ایلان ماسک فضا
رژیم غذایی سرطان سبک زندگی چاقی هندوانه کمردرد کنسرو ناباروری زیبایی بیماران خاص کاهش وزن