دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

لوکوموبیل


علاقه به تبدیل ماشین بخار یا قدرت متوسط به یک وسیله نقلیه قابل انتقال برای منظورهای گوناگون و محل‌های مختلف به‌طور نابه نگام پدید آمد.
مادزلی انگلیسی لوکوموبیل‌هائی با دوگروه چرخ‌ مستقل ساخت که گروهی از آنها برای دیگ بخار و گروه دیگر برای خود ماشین بود.
لوکومبیل‌های کلاسیک ریشه در کشاورزی دارند از این رو نخست در کشورهائی ساخته شد که پیشرفت ماشین‌های کشاورزی در آنها بسیار پیش رس بود.
در نمایشگاه ۱۸۵۱ لندن ۱۸ نوع لوکومبیل مختلف برای نمایش گذاشته شده بود.
لوکومبیل کلاسیک: (دیگ بخار آن مانند دیگ بخار لوکوموتیوها از نوع لوله‌ای (دودی) است تا مقدار زیادی بخار به سرعت ایجاد کند. این دیگ حامل ماشین، که افقی است و نیز تلمبه تغذیه آب می‌باشد این مجموعه چنان روی چرخ‌ها قرارگرفته است که چند اسب می‌توانند آنرا بکشند.موتور آن بدون میعان و دارای فشار زیاد است. بخار آن وارد شومینه می‌شود تا اینکه عمل کشش انجام گیرد، اما کشش آن چنان شدید نیست که زغال سنگ‌های نیم سوخته به بیرون پرتاب شوند، زیرا در این صورت در کشتزارهائی که غالباً این موتور استفاده می‌کنند ناراحتی‌های بزرگی ایجاد می‌شود [۱۶].

۱۶ ـ تاریخ صنعت و اختراع موریس دوما ـ ترجمه عبدالله ارگانی
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید