چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا
هشام شرابی؛ «پدرسالاری جدید»
هشام شرابی، نویسنده معاصر که کتابها و مقالات زیادی را پیرامون تاریخ فکری و سیاسی خاورمیانه و جهان عرب نوشته است در سال۱۹۲۷ در یافای (jaffa) فلسطین زاده شد. وی در دانشگاه آمریکایی بیروت و سپس در دانشگاه شیکاگو به تحصیل پرداخت و مدرک دکتری را اخذ کرد او سالهاست که استاد تاریخ و سیاست و پژوهشگر عضو مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی دانشگاه <جرج تاون> آمریکاست.
داستان مدرنیته و ورود اندیشههای جدید به کشورهای عربی و نیز درگیری تناقضات سنت و مدرنیته کانون توجه اوست. در برخورد بین این دو، گاها دیده میشود سنت با استفاده از برخی از ابزارهای دنیای مدرن به نوعی بازسازی و تقویت شده است، این یکی از مسائلی است که شرابی ذیل عنوان <پدرسالاری جدید> مطرح میکند. چارچوبی که شرابی، برای تحلیل برمیگزیند اعتراض برانگیز است او چارچوبی از دل تفکر چند بعدی برای درک وضعیت جامعه عرب، و برون رفت از بنبست آن، برمیگزیند و سعی میکند با استفاده از رویکرد وبری و مارکسیستی، نوعی تبیین و تحلیل واقعبینانه، انتقادی و گونه شناختی از جامعه عرب ارائه دهد.
شرابی صاحب چندین کتاب و مقاله است که دو کتاب او مهمتر از دیگر آثار او هستند.
۱) پدرسالاری جدید: نظریهای درباره تغییرات تحریف شده در جامعه عرب
۲) روشنفکران عرب و غرب رویکرد.شرابی در پدرسالاری جدید با دید تاریخی انواع پدرسالاری را مشخص کرده و رابطه ناسیونالیسم، امپریالیسم، بنیادگرایی و موقعیت زنان را مورد توجه قرار داده است.
۱) شرابی در نسبت مدرنیته و سنت سه مفهوم مدرنیته (ساختار)، نوسازی (فرآیند)، مدرنیسم (آگاهی) را از هم متمایز میکند قالبی که وی برای بیان نسبت سنت و مدرنیته انتخاب میکند براساس رابطه میان قدرت مرکز و پیرامون است که در آن مدرنیته مرکز و سنت، پیرامون است.
وی مدرنیزم تحقق یافته در جهان عرب را آگاهی <بتواره> مینامد که واجد دو خصلت مرتبط با هم است: انفعال و تقلید و از نظر او مدرنیسم جهان عرب، وابسته و غیر انتقادی است که آنرا مدرنیسم کاذب میداند که ثمره پیوند امپریالیزم و پدرسالاری است
۲) جامعه عربی در نسبت و تعامل خودا با مدرنیته دچار معضل غریبی به نام پدرسالاری جدید شده است و مراد او از پدرسالاری جدید ترکیب و آمیزشی از سنت و مدرنیته است.
پدرسالاری به جامعه سنتی تعلق دارد، از این رو پدرسالاری جدید حاکی از نوعی باز تولید پدرسالاری سنتی در تعامل با مدرنیته است که از نگاه او نوع جدیدی از شکلبندی اجتماعی است که مبتنی بر رابطه پدر و فرزندی یا حاکم و محکوم است که این رابطه برعکس مدرنیسم، رابطهای از بالا به پایین است که اراده پدر و حاکم در آن مطلق است. بنیادگرایی رادیکال با بورژوازی از خود بیگانه پیوند یافته و با کنار زدن بنیادگرایی سنتگرا و اصلاحطلبی اسلامی بر جهان عرب غلبه یافته است ـ او در پاسخ <به سوال چه باید کرد؟> به طرح رهایی از قیود پدرسالاری جدید میپردازد از نظر او تحقق جامعه شایسته، بدون وجود روشنفکران آگاه، امکانپذیر نیست و از دید او رویکردهای آزمایش شده و هیجانی جز ترویج خشونت نتایج چندانی به ارمغان نمیآورد.
شرابی معتقد است که جهان اسلام نیازمند تحول در سه حوزه زیربنایی مادی، نهادهای اجتماعی و رویکردهای سیاسی است به همین دلیل نقد وضع موجود یک امر ضروری است تا بتوان آگاهی تازهای، عرضه کرد که وظیفه اصلی آن برعهده روشنفکران گروههای سازمان یافته است.
فرزاد نادری
منبع : روزنامه سیاست روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم دولت رئیس جمهور قوه قضاییه رهبر انقلاب شورای نگهبان صادق زیباکلام قوه قضائیه مجلس یازدهم
هواشناسی قتل تهران پلیس شهرداری تهران آموزش و پرورش بارش باران دستگیری پلیس راهور سیل سازمان هواشناسی حج تمتع
قیمت دلار قیمت خودرو یارانه بانک مرکزی قیمت طلا دلار خودرو سایپا بازار خودرو بورس مسکن ایران خودرو
آلیس مونرو فردوسی کتاب نمایشگاه کتاب همایون شجریان شاهنامه نمایشگاه کتاب تهران سحر دولتشاهی تلویزیون سینمای ایران دفاع مقدس سریال
دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری فضا وزیر علوم
اسرائیل رژیم صهیونیستی آمریکا فلسطین روسیه جنگ غزه حماس نوار غزه ترکیه افغانستان اوکراین طوفان الاقصی
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال فولاد خوزستان لیگ برتر ایران فولاد مهدی طارمی بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل تبلیغات تلفن همراه دوربین موبایل هواپیما ناسا نوآوری شفق قطبی اپل
وزارت بهداشت زوال عقل کاهش وزن دیابت کودک نمک سلامت روان تجهیزات پزشکی