جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا
توسعهی شخصیت ایمانی
آن استاد فرزانه[۱] در تقسیمبندی حیات، مرز رسیدن به حیات انسانی را استخدام نیروهای خدادادیِ بصر و قلب و سمع جهت کسب علم و تشخیص راه صواب از راههای ناصواب و آنگاه انتخاب راه درست و رهایی از بیراههها می داند و این حیاتی است که ممات ندارد و تولدی است که مرگ به دنبال آن نخواهد آمد و زایشی است از نوعی دیگر، از نوع تبدیل معیشت مبتدی به شخصیت توسعهیافتهی تک محصولی و تک محوری به شخصیت توسعهیافته همهجانبهنگر و جمع محور... .
پس ابتدای قدم نهادن در وادی حیات، چگونگی استفاده از اسباب حیات است و سیر و سیاحت در آفاق و انفس! و کمال حیات، توسعه یافتگیِ همه جانبه و جمع محوری با محوریت قرآن. و این مهم میسور و ممکن نخواهد بود مگر با عزمی عظیم و باوری یقین بخش و تلاشی مضاعف. بنابراین باید ارزیابی، برنامهریزی و تلاش جدّی در دستور کار و حرکت به سوی حیات واقعی باشد. باید ضعفها را شناخت و به قوت تبدیل، قوتها تقویت و بهبود بخشید و رفتارها را ادامه داد و به مقصد (بهشت و رضوان الهی) رسید. باید گذاشتیها را گذاشت و برداشتنیها را برداشت و .... . توسعهیافتگی باید جوانب مادی و معنوی، جسمی و روحی فرد را دربرگیرد همانگونه که یک کشور برای نجات از عدم توسعهیافتگی با ارزیابی و تدبیر در ابعاد نختلف اقتصادی، فرهنگی، علمی، صنعتی، کشاورزی، سیاسی، نظامی و ... به تلاش و فعالیت میپردازد تا از وابستگی و عدم توسعهیافتگی رهایی یافته و به سوی استقلال و رشد و توسعه همهجانبه پیش برود. اگر کشوری خود را محصور کرده و سیاست درهای بسته را اعمال نموده و با ممالک دیگر قطع رابطه نماید، توسعه نخواهد یافت. راه برونرفت از این بنبست، بازکردن درهای بسته است و جلب جذب مشتریان و عرضه کالاهای با کیفیت و استفاده از تجارب و راههای کسب موفقیت دیگران میباشد.
مؤمن نیز برای توسعهی شخصیت ایمانی خویش باید وارد کند، تبدیل و صادر نماید. بنگرد و ببیند مصدر وارداتش چیست و مقصد صادراتش کجاست؟ وارداتش را چگونه و به چه تبدیل مینماید؟ در صادرات و وارداتش نَحل است یا جُعَل؟ چه چیزهایی را وارد شبکه ایمانی خود مینماید و ماحصل معاملات و مبادلاتش چیست، قبل از پردازش به شاخه، به ریشهها بپردازد، از شعار به شعور و از عمل عادی و معمولی به عمل خالصانه و بادوام روی آورد و بین سنّت و تجدد ارتباط و آشتی برقرار سازد. ایجابی، مثبت نگر و فعال باشد، ایمان درونی خویش را در زندگی ترجمه کند. از مطلقگرایی و دگماندیشی و واپسگرایی به سوی تکثرگرایی، تسامح و واقعگرایی حرکت کند. خود را دنیای پست مدرن امروزی احساس و درک کند و روش مدرنِ کاری در دنیای مدرنیته به کار گیرد.
در عرضهی کالای ایمان به مشتریان، جذابیت و محبوبیت داشته و اصلیها را عصری عرضه نماید. اولویتها را اولویتگذاری کرده، انعطاف، شرح صدر و حلم و بردباری را سرلوحهی کار و دعوت خویش قرار دهد. از شخصیتپرستی به شخصیتسازی و از اسطورهسازی به الگوگرایی روی آورد. فرصتها را غنیمت شمارد و فرصت سوزی نکند. استعدادها را بشناسد و هدایت نماید. نقدپذیر و با انعطاف باشد و افق دید خویش را وسعت بخشد، وسعتی به پهنای هستی. در مداری سیر نماید که انسانیت در آن در جَوَلان است و به دنبال پناهگاهی میپناهد. در استواری همانند کوه محکم و پایدار و از تذبذب و هلوعیت بدور باشد و نمونه واقعی انسان مؤمن گردد. به آن امید که آن شویم که باید آن باشیم.
جهانگیر امینی _ باینگان
پاورقی:
[۱] منظور نویسنده، استاد شهید ناصر سبحانی(۱۳۳۰-۱۳۶۹) است. (ویراستار)
منبع : پایگاه اطلاع رسانی اصلاح
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
اسرائیل ایران رئیس جمهور دولت سیزدهم رئیسی توماج صالحی دولت مجلس شورای اسلامی سیدابراهیم رئیسی مجلس تعطیلی شنبه ها شورای نگهبان
سیل مشهد سیل مشهد تهران خراسان رضوی وزارت آموزش و پرورش پلیس باران آموزش و پرورش بارش باران قوه قضاییه شهرداری تهران
خودرو قیمت خودرو قیمت طلا چین بازار خودرو مالیات قیمت دلار مسکن ایران خودرو دلار تعطیلی شنبه بانک مرکزی
لیلا حاتمی زری خوشکام علی حاتمی نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران کتاب تلویزیون سریال فردوسی سینما دفاع مقدس
ایلان ماسک
رژیم صهیونیستی غزه روسیه آمریکا فلسطین حماس جنگ غزه اوکراین ترکیه یمن لبنان حزب الله لبنان
فوتبال استقلال تراکتور پرسپولیس مس رفسنجان جام حذفی لیگ برتر سپاهان لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال بازی جواد نکونام
هوش مصنوعی گوگل آیفون اپل سونی جراحی سرعت اینترنت عیسی زارع پور ایرانسل
بارداری کاهش وزن پوکی استخوان چای دیابت سرماخوردگی