دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


پارکبان‌ ها طرحی‌ موفق‌ یا ناکام؟!


پارکبان‌ ها طرحی‌ موفق‌ یا ناکام؟!
● تصوری‌ برای‌ كاهش‌ ترافیك‌ تهران‌
عوامل‌ بسیاری‌ در بروز ترافیك‌ دخیل‌ هستند كه‌یكی‌ از عوامل‌ اصلی‌ این‌ پدیده‌ را می‌توان‌ كمبود ظرفیت‌ محدود خیابان‌هاو محل‌های‌ توقف‌ خودرو در حاشیه‌ معابر دانست‌. انتقادات‌ اخیر شهردار تهران‌ از وضعیت‌ ترافیك‌ این‌ شهر خود نشانه‌یی‌ از حاد شدن‌ این‌ مشكل‌ كهنه‌ شهروندان‌ تهرانی‌ است‌ كه‌ وضعیت‌ آن‌ روز به‌ روز بدتر می‌شود.
برای‌ رهایی‌ از این‌ مشكل‌، راهكارهای‌ متفاوتی‌ وجود دارد كه‌ یكی‌ از آنها كنترل‌ زمان‌ توقف‌ خودرو در محل‌ پارك‌های‌ حاشیه‌یی‌ است‌ كه‌ دراین‌ زمینه‌ مسئولان‌ پایتخت‌ مدتی‌ است‌ اقدام‌ به‌ اجرای‌ طرح‌ پاركبان‌ كرده‌اند.
ظرفیت‌ محدود معابر شهر و ورود بی‌رویه‌خودرو به‌تهران‌ موجب‌شده‌ تا رانندگان‌ تهرانی‌ برای‌ پارك‌ كردن‌ خودروی‌ خود در حاشیه‌ معابر با مشكل‌ مواجه‌ شوند و همین‌امر مسئولان‌ را بر آن‌ داشته‌ تا با اجرای‌ طرح‌ پاركبان‌، به‌ نوعی‌ بر پارك‌ خودروها در حاشیه‌ معابر مدیریت‌ كنند.
بعضا شهروندانی‌ پیدا می‌شوند كه‌ خودروهای‌ خود را از صبح‌ تا شب‌ مقابل‌ در منازل‌ یا محل‌ كسب‌ خود پارك‌ می‌كنند، درحالی‌ كه‌ فضای‌ شهر برای‌ حضور و توقف‌ خودروهای‌ عموم‌ شهروندان‌ است‌.
این‌ موضوع‌ باعث‌ شده‌ مسئولان‌ شهر تهران‌ با گماردن‌ ماموران‌ ویژه‌ این‌ طرح‌ به‌فروش‌ محل‌های‌ پارك‌ خودرو درمعابر اصلی‌ شهر بپردازندكه‌ به‌عقیده‌ كارشناسان‌ ، تاحدودی‌ از مشكلات‌ توقف‌ خودروهای‌ شهروندان‌ درحاشیه‌ معابر كاسته‌ است‌.
در بسیاری‌ از خیابان‌های‌ تهران‌ اكنون‌ بسختی‌ می‌توان‌ جایی‌ برای‌ توقف‌ پیدا كرد و این‌ معضل‌، علاوه‌ بر افزایش‌ میزان‌ حوادث‌ و تصادفات‌ رانندگی‌ در ساعات‌ اوج‌ ترافیك‌، سرگردانی‌ شهروندان‌را در خیابان‌های‌ مملو از توقفگاه‌های‌ حاشیه‌یی‌ به‌ همراه‌ دارد. برای‌ حل‌ این‌ مشكلات‌، افراد آبی‌پوشی‌ با عنوان‌ راهنمایان‌ شهروندان‌ در توقفگاه‌های‌ حاشیه‌ خیابان‌، اقدام‌ به‌ فروش‌ كارت‌ پارك‌ می‌كنند.
براساس‌ طرح‌ پاركبان‌، رانندگان‌ برای‌ توقف‌ نیم‌ ساعته‌ ۷۵۰ ریال‌، یك‌ ساعته‌ یك‌ هزار و ۵۰۰ ریال‌ و دو ساعته‌ دو هزار و ۵۰۰ ریال‌ باید پرداخت‌ كنند.
اجرای‌ این‌ طرح‌ كه‌ امروز بسیاری‌ از معابر اصلی‌ پایتخت‌ را در بر گرفته‌، مشكلاتی‌ را برای‌ شهروندان‌ به‌ همراه‌ داشته‌ كه‌ یكی‌ از آنها توقف‌ تعداد زیادی‌ خودرو در معابر و كوچه‌های‌ فرعی‌ شهر است‌.
یكی‌ از مغازه‌داران‌ چهارراه‌ استانبول‌ تهران‌ دراین‌ خصوص‌ گفت‌: درهیچ‌ نقطه‌ دنیا خیابان‌ را برای‌ كاهش‌ ترافیك‌ آن‌ هم‌ به‌ این‌ روش‌ اجاره‌ نمی‌دهند و شهرداری‌ با این‌ كار، شهروندان‌ را با مشكل‌ روبرو كرده‌ است‌.
عبدالله‌ اسكندری‌ انباشت‌ خودروها در كوچه‌ها و خیابان‌های‌ فرعی‌ اطراف‌ محل‌ اجرای‌ طرح‌ را از دیگر مشكلات‌ شهروندان‌ عنوان‌ و تصریح‌ كرد: بسیاری‌ از رانندگان‌ برای‌ آنكه‌ خیابان‌ را اجاره‌ نكنند، خودروی‌ خود را به‌ كوچه‌ها و مسیرهای‌ فرعی‌ انتقال‌ داده‌ كه‌ این‌ امر نیز ساكنان‌ این‌ محلات‌ را دچار مشكل‌ كرده‌ است‌.
وی‌ تاكید كرد: در بسیاری‌ مواقع‌، رانندگان‌ خودروی‌ خود را در داخل‌ كوچه‌ها و مقابل‌ در منازل‌ شهروندان‌ پارك‌ می‌كنند به‌ گونه‌یی‌ كه‌ آنها حتی‌ نمی‌توانند از منازل‌ خود خارج‌ شوند.
یكی‌ دیگر از مشكلات‌ اجرای‌ این‌ طرح‌، كمبود ایستگاه‌های‌ عرضه‌ كارت‌ پارك‌ در خیابان‌های‌ شهر است‌ كه‌ مدت‌ها شهروندان‌ را معطل‌ خرید قبوض‌ كارت‌ پارك‌ می‌كند.
عطاالله‌ بكتاش‌ دیگر شهروند تهرانی‌ دراین‌ خصوص‌ گفت‌:با اینكه‌ در مسیرهای‌ اجرای‌ این‌ طرح‌، تعداد كمی‌ ایستگاه‌ عرضه‌ قبوض‌ وجود دارد، برخی‌ اوقات‌ پس‌ از پارك‌ خودرو در حاشیه‌ خیابان‌، باید مسافت‌ زیادی‌ را برای‌ خرید قبوض‌ كارت‌ پارك‌ طی‌ كنیم‌. وی‌ افزود: متاسفانه‌ ماموران‌ راهنمایی‌ و رانندگی‌ با دیدن‌ نبود كارت‌ پارك‌ در پشت‌ شیشه‌ خودروها، به‌ سرعت‌ اقدام‌ به‌ جریمه‌ خودرو می‌كنند و بارها اتفاق‌ افتاده‌ كه‌ در طول‌ مسیر رفت‌ و برگشت‌ برای‌ خرید كارت‌ پارك‌، خودروها جریمه‌ شده‌اند.
محمدباقر قالیباف‌ شهردار تهران‌ دراین‌ خصوص‌ گفت‌: از سال‌جاری‌ سامانه‌ فروش‌ كارت‌ پارك‌، الكترونیكی‌ می‌شود و شهروندان‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ محل‌های‌ فروش‌ كارت‌ و از طریق‌ شارژ كارت‌ پارك‌ كه‌ در آینده‌ از طریق‌ موبایل‌ هم‌ امكانپذیر خواهد بود، به‌ توقف‌ خودرو در حاشیه‌ شهر می‌پردازند.
وی‌ خاطرنشان‌ كرد: اكنون‌ برخی‌ شهروندان‌ خودروی‌ خود را از صبح‌ تا شب‌ كنار خیابان‌ می‌گذارند و آن‌ دسته‌ از شهروندان‌كه‌ حتی‌ برای‌ ۱۰ دقیقه‌ قصد پارك‌ خودروی‌ خود را دارند، با مشكل‌ مواجه‌ می‌شوند كه‌ طرح‌ پاركبان‌ تا حدود زیادی‌ این‌ مشكل‌ را بر طرف‌ كرده‌ است‌.
با توجه‌ به‌ ورود بی‌رویه‌ خودروها به‌ شهر ومحدودیت‌ ظرفیت‌معابر، كارشناسان‌ معتقدند اجرای‌ طرح‌ پاركبان‌ درماههای‌ آینده‌ به‌ دلیل‌ افزایش‌ تعداد خودروهای‌ شهر، اثرگذاری‌ خود را از دست‌ خواهد داد و باید فكر راهكار دیگری‌ برای‌ ساماندهی‌ پارك‌ حاشیه‌یی‌ خودروها بود. به‌ عقیده‌ آنان‌، ایجاد توقفگاه‌های‌ طبقاتی‌ در شهر یكی‌ از راه‌های‌ است‌ كه‌ باید بیش‌ از پیش‌ مورد توجه‌ قرار گیرد. شهر تهران‌ اكنون‌ ۲۰ هزار جای‌ پارك‌ در توقفگاه‌های‌ طبقاتی‌ دارد درحالی‌ كه‌ به‌ عقیده‌ كارشناسان‌، با توجه‌ به‌ تردد بیش‌ از سه‌ میلیون‌ خودرو، این‌ شهر نیازمند ۷۰۰ هزار جای‌ پارك‌ در توقفگاه‌ طبقاتی‌ است‌.
كارشناسان‌ امر ترافیك‌ تهران‌ همچنین‌ می‌گویند: احداث‌ توقفگاه‌ها در مركز شهر، علاوه‌بركاهش‌ و تعدیل‌ ترافیك‌، تا ۳۰ درصد به‌ ظرفیت‌ ترافیك‌ تهران‌ اضافه‌ خواهد كرد.
اغلب‌ توقفگاه‌های‌ كنونی‌ شهر قدیمی‌ و مربوط‌ به‌ گاراژهای‌ دهه‌ ۴۰ است‌ كه‌ كارآیی‌ خود را از دست‌ داده‌ و با توجه‌ به‌ حجم‌ انبوه‌ خودروهای‌ ورودی‌ به‌ تهران‌، بسیار ناچیز به‌ نظر می‌رسد.
خیابان‌های‌ ولیعصر(عج‌) و جمهوری‌ كه‌ از پرترددترین‌ معابرشهر و محل‌ اجرای‌ طرح‌ كارت‌ پارك‌ هستند، از نداشتن‌ مكانی‌ برای‌ توقف‌ خودروها رنج‌ می‌برند و با توجه‌ به‌ نصب‌ تابلوهای‌ توقف‌ ممنوع‌ و حمل‌ با جرثقیل‌ و اجاره‌ آنها به‌ مردم‌، بسیاری‌ از رانندگان‌ برای‌ یافتن‌ مكانی‌ برای‌ توقف‌، باید چندین‌ بار یك‌ خیابان‌ را طی‌ كنند. به‌ گفته‌ كارشناسان‌، طبق‌ استانداردهای‌ جهانی‌، بر مبنای‌ عرض‌ و میزان‌ تردد خودروها از معابر و خیابان‌های‌ مركز شهر، باید توقفگاه‌هایی‌ با مساحت‌های‌ ۸۰۰ تا دو هزار مترمربع‌ در سه‌ تا شش‌ طبقه‌ احداث‌ شود.
درحال‌ حاضر نقاط‌ معدودی‌ از كلانشهر تهران‌ همانند میادین‌ ونك‌، راه‌آهن‌ و فردوسی‌ و نیز برخی‌ مراكز عمومی‌ همچون‌ بیمارستان‌ میلاد دارای‌ توقفگاه‌ طبقاتی‌ هستند كه‌ نقش‌ بسزایی‌ در كاهش‌ میزان‌ توقف‌ حاشیه‌یی‌ در این‌ خیابان‌ها داشته‌ است‌.
براساس‌ آمار سازمان‌ حمل‌ و نقل‌ و ترافیك‌، هم‌ اكنون‌ ۶۰ درصد از رانندگان‌ وسایط‌ نقلیه‌یی‌ كه‌ در هسته‌ مركزی‌ شهر تردد می‌كنند، به‌ دنبال‌ فضایی‌ برای‌ توقف‌ خودروی‌ خود می‌گردند كه‌ در شرایط‌ موجود به‌ نظر می‌رسد نیاز به‌ تامین‌ فضای‌ توقف‌ خودروها درمقایسه‌ با نیاز به‌ فضای‌ حركت‌ خودروها از اهمیت‌ بالاتر و ضرورت‌ بیشتری‌ برخوردار باشد.
طبق‌ گزارش‌ این‌ سازمان‌، هر خودرو در تهران‌ در طول‌ شبانه‌روز بطور متوسط‌ فقط‌ یك‌ ساعت‌ و ۴۵ دقیقه‌ در تردد است‌ كه‌ به‌ جز ساعات‌ شب‌ كه‌ این‌ توقف‌ معمولا در محل‌ سكونت‌ مالك‌ است‌، در سایر ساعات‌ روز صدها هزار دستگاه‌ خودرو نیاز به‌ فضایی‌ دارند كه‌ براحتی‌ توقف‌ كنند.
از سوی‌ دیگر تجمع‌ مراكز اداری‌ و تجاری‌ و استقرار بازار بزرگ‌ تهران‌ در محدوده‌ مركزی‌ شهر، نیازبه‌ استفاده‌ از خودرو و درنتیجه‌ توقفگاه‌ را دوچندان‌ كرده‌ است‌.
مدیرعامل‌ سازمان‌ حمل‌ و نقل‌ و ترافیك‌ شهرداری‌ تهران‌ در این‌ خصوص‌ با بیان‌ اینكه‌ مشكلات‌ طرح‌ پاركبان‌ درسال‌ آینده‌ برطرف‌ می‌شود،گفت‌: تمهیداتی‌ اندیشیده‌ شده‌ تا با خودروهایی‌ كه‌ مقابل‌ در منازل‌ شهروندان‌ و كوچه‌های‌ شهر بدون‌ دلیل‌ توقف‌ می‌كنند، برخورد شود. سیدجعفر تشكری‌هاشمی‌ با بیان‌ اینكه‌ بیش‌ از ۷۰ درصد شهروندان‌ از اجرای‌ این‌ طرح‌ رضایت‌ دارند، تصریح‌ كرد: این‌ رضایتمندی‌ موجب‌ شد از بهمن‌ ماه‌ سال‌، مرحله‌ دوم‌ طرح‌ پاركبان‌ در معابر شهری‌ تهران‌ اجرا شود.
وی‌ بابیان‌ اینكه‌ همزمان‌ با اجرای‌ این‌ طرح‌ ، احداث‌ توقفگاه‌های‌ طبقاتی‌ در شهر دنبال‌ می‌شود، تاكید كرد : به‌ دلیل‌ كمبود فضا و قیمت‌ بالای‌ تملك‌ زمین‌ تاكنون‌ نتوانسته‌ایم‌ به‌ میزان‌ نیاز شهر توقفگاهای‌ طبقاتی‌ احداث‌ كنیم‌. تشكری‌هاشمی‌ با بیان‌ اینكه‌ احداث‌ ۲۰ توقفگاه‌ طبقاتی‌ با مشاركت‌ مردم‌ و بخش‌ خصوصی‌ در حال‌ نهایی‌ شدن‌ است‌، اظهار داشت‌ : علاوه‌ بر این‌ توقفگاه‌ها، پنج‌ توقفگاه‌ طبقاتی‌ مشاركتی‌ در مناطق‌ تهرانپارس‌، هروی‌، استاد معین‌، بلوار كشاورز و صادقیه‌ در حال‌ احداث‌ است‌.
وی‌ افزود: تمام‌ هزینه‌های‌ احداث‌ این‌ توقفگاه‌ها را بخش‌ خصوصی‌ تامین‌ و شهرداری‌ تهران‌ نیز امتیازات‌ مختلف‌ همچون‌ زمین‌، تراكم‌، كاربری‌ و غیره‌ برای‌ احداث‌ این‌ توقفگاه‌ها واگذار می‌كند. مدیرعامل‌ سازمان‌ حمل‌ و نقل‌ و ترافیك‌ شهرداری‌ تهران‌ با بیان‌ اینكه‌ این‌ توقفگاه‌ها درزمین‌هایی‌ به‌ مساحت‌ ۸۰۰ تا یك‌ هزار و۵۰۰ مترمربع‌ احداث‌ می‌شود، گفت‌: شهر تهران‌ با كمبود بیش‌ از ۷۰۰هزار جای‌ توقف‌ خودرو روبرو است‌. تشكری‌هاشمی‌ تصریح‌ كرد: اگر در هر توقفگاه‌ طبقاتی‌ یك‌ هزار دستگاه‌ خودرو جای‌ گیرد، تهران‌ به‌ ۷۰۰ توقفگاه‌ نیازدارد و با توجه‌ به‌ هزینه‌ سنگین‌ احداث‌ هر یك‌ از آنها، شهرداری‌ نیازمند كمك‌های‌ دولت‌ و مردم‌ در خصوص‌ احداث‌ این‌ توقفگاه‌ها است‌.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید