جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


لطفا از ماشین‌ شخصی‌ استفاده‌ کنید!


لطفا از ماشین‌ شخصی‌ استفاده‌ کنید!
● گلایه‌ مردم‌ از ترافیك‌ و حجم‌ زیاد خودروهای‌ شخصی‌
ابر شهر تهران‌ انگار هر روز انباشته‌تر از اتومبیل‌ می‌شود. هركجا را كه‌ نگاه‌ بیندازی‌، خودروهای‌ رنگ‌ و رو رفته‌ قراضه‌ را می‌توانی‌ ببینی‌. ماشین‌هایی‌ كه‌ در هم‌ تنیده‌ شده‌اند و گره‌كوری‌ را ایجاد كرده‌اند.
تمام‌ ساعت‌های‌ خوش‌ زندگی‌مان‌ را در ترافیك‌ و پشت‌ چراغ‌های‌ قرمز می‌گذرانیم‌. گاهی‌ دلم‌ برای‌ پلیس‌های‌ ایستاده‌ كنار چهارراه‌ها نیز می‌سوزد، از زور كثیفی‌ و دود سرتاپا خاكستری‌ شده‌اند.
ماشین‌های‌ نو و كهنه‌یی‌ كه‌ در این‌ مسابقه‌ ترافیك‌، هركدام‌ می‌خواهند خود برنده‌ باشند، برنده‌هایی‌ از جنس‌ آهن‌. ایمان‌ رهبر، دانشجوی‌ دوم‌ رشته‌ برق‌ در مورد ترافیك‌ تهران‌ می‌گوید: ترافیك‌ فقط‌ باعث‌ خرد شدن‌ اعصاب‌ انسان‌ها می‌شود. فرقی‌ نمی‌كند چه‌ پیاده‌ باشید و چه‌ سوار براتومبیل‌. رانندگان‌ از ماندن‌ در ترافیك‌ رنج‌ می‌برند و پیاده‌ها نیز از صدای‌ بوق‌ و دود اتومبیل‌های‌ فرسوده‌ درمانده‌ و خسته‌ می‌شوند.
من‌ همیشه‌ مسافت‌ خانه‌ تا دانشگاه‌ را به‌ دلیل‌ دور بودن‌ با ماشین‌ پدرم‌ می‌روم‌ ولی‌ خیلی‌ اذیت‌ می‌شوم‌. چون‌ گاهی‌ ترافیك‌ آنقدر زیاد می‌شود كه‌ چند ساعت‌ در ماشین‌ منتظر می‌مانم‌ و این‌ برای‌ من‌ بسیار خسته‌ كننده‌ است‌.
چرا از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ استفاده‌ نمی‌كنید؟
وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ وضعیت‌ مطلوبی‌ ندارند. اتوبوس‌ها آنقدر شلوغ‌ هستند كه‌ از سوار شدن‌ به‌ آنها پشیمان‌ می‌شوم‌. چندباری‌ نیز سر صف‌ اتوبوس‌ آنقدر معطل‌ شدم‌ كه‌ قید دانشگاه‌ رفتن‌ را زدم‌. اگر قرار باشد تمام‌ افراد شهر از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ استفاده‌ كنند، نباید هیچ‌كس‌ از ماشین‌ شخصی‌ خودش‌ استفاده‌ كند. ولی‌ عملاً همه‌ از اتومبیل‌های‌ شخصی‌شان‌ استفاده‌ می‌كنند، البته‌ با این‌ شلوغی‌ اتوبوس‌ها حتی‌ نمی‌توانند جوابگوی‌ عده‌ كمی‌ از مردم‌ باشند.
با این‌ حال‌ فكر می‌كنم‌ باید فكر اساسی‌ برای‌ ترافیك‌ شود، اگر كارشناسان‌ مسائل‌ شهری‌ همه‌ با هم‌ جمع‌ بشوند، می‌توانند راه‌حل‌های‌ خوبی‌ ارایه‌ كنند ولی‌ متاسفانه‌ هر سازمان‌ و ارگانی‌ كه‌ درگیر كار ترافیك‌ است‌ برای‌ خودش‌ یك‌ سازی‌ می‌زند كه‌ دودش‌ به‌ چشم‌ مردم‌ می‌رود.
راضیه‌ هاشمی‌ نیز از ترافیك‌های‌ سنگین‌ خیابان‌ها مخصوصاص غروب‌ها گله‌مند است‌ و می‌گوید:بسیاری‌ از خیابان‌ها در ساعات‌ بخصوصی‌ بسته‌ می‌شوند و این‌ رفت‌ و آمد را برای‌ مردم‌ مشكل‌ می‌كند، فقط‌ نیم‌ ساعت‌ طول‌ می‌كشد تا همان‌ خیابان‌ را دور بزنیم‌ و به‌ مقصد برسیم‌. فكر كنید راننده‌یی‌ به‌ منطقه‌یی‌ هم‌ ناآشنا باشد باعث‌ می‌شود این‌ تغییر مسیرها او را به‌ انحراف‌ بكشاند، چون‌ حتی‌ تابلویی‌ برای‌ این‌ تغییر مسیرها در خیابان‌ها نصب‌ نشده‌ است‌. آن‌ وقت‌ عملاً مسیر ۱۰ دقیقه‌یی‌ را یكی‌ دو ساعت‌ طول‌ می‌كشد تا پیدا كند. به‌ نظر من‌ باید هر تغییری‌ را به‌ وسیله‌ تابلو مشخص كنند.
البته‌ به‌ نظر من‌ مشكل‌ ترافیك‌ تا زمانی‌ كه‌ كارخانه‌های‌ اتومبیل‌سازی‌ مشغول‌ ساختن‌ اتومبیل‌ هستند، حل‌ نخواهد شد. باید فكری‌ برای‌ شلوغی‌ خیابان‌ها و خودروهای‌ تك‌ سرنشین‌ بشود و قانون‌ محكمی‌ در این‌ زمینه‌ وجود داشته‌ باشد.
فرزانه‌ قره‌چمن‌، معلم‌ نیز درباره‌ ترافیك‌ می‌گوید: خیلی‌ پیش‌ آمده‌ كه‌ بخاطر ترافیك‌ بسیار، به‌ مدرسه‌ دیر برسم‌. البته‌ به‌ نظر من‌ می‌توان‌ این‌ مشكل‌ را حل‌ كرد، اگر همه‌ افراد به‌ مكان‌های‌ نزدیك‌ منزلشان‌ برای‌ كار بروند مشكل‌ ترافیك‌ تاحدودی‌ حل‌ خواهد شد. ولی‌ متاسفانه‌ آموزش‌ و پرورش‌ بدون‌ توجه‌ به‌ مكان‌ زندگی‌ معلمان‌ آنها را به‌ مناطق‌ دیگر برای‌ تدریس‌ می‌فرستد كه‌ این‌ هم‌ برای‌ معلمان‌ سخت‌ است‌ و هم‌ ایجاد ترافیك‌ می‌كند. باید به‌ نكات‌ ریزی‌ كه‌ ایجاد ترافیك‌ می‌كند، توجه‌ كنیم‌ زیرا این‌ نكات‌ می‌تواند گره‌ از مشكل‌ ترافیك‌ بازكند.
حتی‌ بسیاری‌ از بچه‌ها بخاطر طولانی‌ بودن‌ مسیرشان‌ به‌ مشكلات‌ زیادی‌ برمی‌خورند كه‌ این‌ هم‌ حل‌ شدنی‌ است‌ ولی‌ یك‌ متولی‌ دلسوز می‌خواهد.
رسول‌ محمدی‌، لیسانس‌ جامعه‌شناسی‌ نیز می‌گوید: ترافیك‌ سنگین‌ روحیه‌ انسان‌ را خسته‌ می‌كند، حتی‌ بوق‌ ممتد اتومبیل‌ها بر روی‌ شنوایی‌ و اعصاب‌ انسان‌ تاثیر می‌گذارد و به‌ مرور زمان‌ آنها را به‌ افرادی‌ پرخاشگر تبدیل‌ می‌كند.
تردد زوج‌ و فرد خودروها هم‌ نتوانسته‌ مشكل‌ را حل‌ كند، چون‌ مقطعی‌ انجام‌ می‌شود و كاری‌ اصولی‌ نیست‌ و نمی‌تواند مشكل‌ ترافیك‌ را حل‌ كند. خودروهای‌ مسافركش‌ شخصی‌ نیز معضلی‌ است‌ كه‌ در این‌ ترافیك‌ سرگردان‌ مانده‌اند. اگر آنها ساماندهی‌ شوند و تحت‌ عنوان‌ وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ به‌ كار گرفته‌ شوند، البته‌ با یك‌ قانون‌ محكم‌ و قیمت‌ ثابت‌ شاید بتوانند مشكل‌ پر رنگ‌ شده‌ ترافیك‌ را كمی‌ كم‌رنگ‌تر كنند.
با این‌ حال‌ ما هر روز شاهد افزایش‌ اتومبیل‌ها و عملاً كوچك‌تر شدن‌ خیابان‌ها به‌ دلیل‌ ساخت‌ و سازهای‌ فراوان‌ هستیم‌ و هیچ‌ وقت‌ هم‌ با این‌ مدیریت‌ شهری‌ انتظار بهبودی‌ برای‌ ترافیك‌ تهران‌ را نداریم‌.
روشنك‌ حسن‌زاده‌ نیز می‌گوید: گاهی‌ اوقات‌ كه‌ ماشین‌های‌ اورژانس‌ را در ترافیك‌ می‌ بینم‌ نگران‌ می‌ شوم‌ .چون‌ ممكن‌ است‌ روزی‌ خودم‌ بیمار باشم‌ و پشت‌ این‌ همه‌ اتومبیل‌ در ماشین‌ اورژانس‌ انتظار بیمارستان‌ را بكشم‌.
من‌ می‌ دانم‌ حركت‌ ماشین‌های‌ اورژانس‌، آتش‌نشان‌ و امدادگر در خیابان‌ها هیچ‌ محدودیتی‌ ندارد ولی‌ واقعاً آنها با این‌ ترافیك‌ چگونه‌ می‌توانند به‌ مقصد برسند و جان‌ انسانی‌ را به‌ خطر نیندازند.
اگر قانون‌ سخت‌تری‌ در این‌ موارد داشتیم‌ به‌ این‌ مشكلات‌ برنمی‌خوردیم‌ و من‌ احساس‌ می‌كنم‌ مشكلات‌ امروز ما به‌ دلیل‌ نبود قانونی‌ است‌ كه‌ همه‌ به‌ آن‌ احترام‌ بگذارند.
هنگام‌ به‌ وجود آمدن‌ ترافیك‌ هركسی‌ فقط‌ به‌ دنبال‌ كوچه‌ و پس‌ كوچه‌یی‌ می‌گردد كه‌ خودش‌ را نجات‌ بدهد حتی‌ اگر به‌ قیمت‌ ضایع‌ كردن‌ حقوق‌ دیگران‌ باشد.
صادق‌ امانی‌ ۲۵ ساله‌ نیز معتقد است‌، نباید اجازه‌ تردد به‌ خودروهای‌ فرسوده‌ را بدهند. زیرا این‌ خودروها علاوه‌ برایجاد دود و آلودگی‌، چهره‌ نازیبایی‌ نیز برای‌ شهر به‌ وجود می‌آورند. اگر وضعیت‌ مترو، اتوبوس‌ها و تاكسی‌های‌ شهری‌ خوب‌ باشد، مطمئناً مردم‌ ترجیح‌ می‌دهند از وسایل‌ عمومی‌ استفاده‌ كنند، ولی‌ وضعیت‌ نابسامان‌ وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ افراد را مجبور می‌كند كه‌ از اتومبیل‌های‌ خودشان‌ استفاده‌ كنند، حداقل‌ اگر در ترافیك‌ بمانند بهتر است‌ تا چند ساعت‌ منتظر بمانند، به‌ كارشان‌ نرسند و بعد هم‌ نتوانند از وسایل‌ نقلیه‌ عمومی‌ استفاده‌ كنند.
منبع : روزنامه اعتماد