چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا


مهارت پژوهشگری در آموزش (اقدام‌پژوهی) 'Action research'


تاریخ نشر : ۸۵۰۴۱۴
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۱۴۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۸۷۲۳-۰۵-۲
شماره کنگره : ۸۵۴۱۴۰۵۳
رده دیویی : ۳۷۰.۷۲
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : رقعی
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : امیرحسینی - خسرو

کتاب حاضر، در زمینه‌ی اقدام‌پژوهی (پژوهش عمل‌نگر در آموزش و پرورش)، بنیادهای فلسفی، اهداف، ضرورت و رویکردهای آن، نیز مراحل اقدام‌پژوهی و دستاوردهای آن، به نگارش درآمده است. گفتنی است سابقه‌ی اقدام‌پژوهی یا معلم پژوهنده در نظام تعلیم و تربیت در جهان، به نیمه‌ی دوم قرن بیستم در انگلستان می‌رسد. به بیان ساده اقدام‌پژوهی، یادگیری از طریق عمل است. یعنی عده‌ای مساله‌ای را تشخیص می‌دهند. برای حل آن تلاش می‌کنند، میزان موفقیت تلاش‌هایشان را ارزیابی می‌نمایند و اگر این تلاش‌ها رضایت‌بخش نباشد، دوباره تلاش می‌نمایند تا مساله حل شود. برخی دستاوردهای اقدام‌پژوهی، عبارت است از: پرورش خلاقیت معلم، خودشناسی، از بین رفتن فاصله میان نظریه و عمل، تقویت انگیزه، ایجاد اعتماد به نفس.