جمعه, ۲۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 17 May, 2024
مجله ویستا

جزئیات طراحی سایتی برای جوانان


جزئیات طراحی سایتی برای جوانان
نوجوانان می‌توانند با هر کلیک ماوس، تفریح کنند.
● نکاتی درباره چگونگی کسب رأی آنلاین جوانان
برای زندگی حرفه‌ای آنلاین با نوجوانان داشتن یک صفحه شخصی کافی نیست. حتی اگر صد نفر از دوستانتان به صفحه‌تان پیوسته باشند باز هم کفایت نمی‌کند. برخلاف داستان‌های مرسوم رسانه‌ای، زندگی آنلاین با نوجوانان و جوانان چیزی فراتر از سایت‌های شبکه‌ای اجتماعی و پرطرفدار است.
در حقیقت، جوانان امروزی نخستین نسلی هستند که با وب بزرگ شده‌اند. بنابراین زیرک، عاقل، باهوش و بیزار از فروشندگان چرب‌زبان هستند. پس یک طراح سخت‌کوش چگونه باید سایتی را طراحی کند که شایستگی نشانه‌گذاری را داشته باشد؟ شاید دیگر وقت آن شده است که تکالیفتان را خوب انجام دهید. خلاق باشید و تنبلی را کنار بگذارید!
● فرهنگ جوان
یکی از کلیدی‌ترین نکات در ارتباط با موفقیت هر چه بیشتر، شناخت درست کاربران و مخاطبان مورد نظر و نیازمندی‌های آنهاست. شناخت تفاوت‌های موجود میان نسل‌های مختلف درباره چگونگی استفاده از وب از اهمیت بالائی برخوردار است. به‌طور کلی، میان‌سال‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر آنلاین می‌شوند، در حالی‌که گروه سنی نوجوان به‌دنبال تفریح و سرگرمی هستند و گروه سنی جوان و نوجوان هم برای دوست‌یابی و ایجاد ارتباط با افراد دیگر به دنبال وب‌سایت‌های خاصی می‌گردند.
این بدان معناست که وب‌سایتی که بیشتر شبیه یک بروشور است، نمی‌تواند توجه کاربران را به‌خود جلب کند. برای نوجوانان و جوانان مهم است که بخشی از وب‌سایت باشند، نه تنها کاربران مجهول. هر چه که به ارتباطات متقابل وب‌سایت بیفزائید، موفق‌تر خواهید بود. شما باید به کاربران خود اجازه دهید تا خود را بخشی از نام وب‌سایت بدانند. به آنها اجازه دهید تا درباره محصول تازه سایت اظهارنظر کنند و حتی به آنها اجازه بدهید تا یک بورد پیشنهاد برای سایت تهیه کنند.
یک بخش با عنوان نظرات و پیشنهادهای بازدیدکنندگان سایت نیز کار مؤثری خواهد بود. آنها باید بتوانند توضیحاتی در مورد خود و ویژگی‌های اخلاقی‌شان ارائه کنند.
آزمونی درباره روابط متقابل با عنوان ”سبک خودتان را پیدا کنید“ هم وجود دارد که پاسخ‌های کاربر را با سبک او و سایر افراد گروه مطابقت می‌دهد.
شاید بسیاری از افراد بالای ۲۵ سال آرزوی روزهای جوانی و نوجوانی خود را داشته باشند، اما بسیاری از نوجوانان را می‌بینید که دوست دارند هر چه زودتر بزرگ شوند. یک سایت هنری، گروه سنی ۱۹ تا ۲۵ سال را هدف می‌گیرد، اما نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ سال هم از چنین سایتی دیدن می‌کنند. همه آنها می‌خواهند ۱۶ ساله باشند!
خط آخر: اگر شک دارید، بهتر است سن را کمی بالاتر ببرید. به‌طور معمول اظهارنظرهای نوجوانان محکم‌تر و استوارتر از گفته‌های کودکان است. پس برای نظریات نوجوانان اعتبار بیشتر قائل شوید.
قیافه نگیرید و پرسش‌های سخت نپرسید!
جوانان از تلاش زیاد متفرند. آنها دوست دارند راحت باشند، آن‌قدر راحت که تنها محصولی را بفروشند. برای اینکه بتوانید آنها را وارد سایت‌تان کنید، باید به دنبال چیزی بیشتر از یک محصول و ترفیع کیفیت‌اش انجام دهید. تجربه‌ای بیافرینید که برای مراجعه‌کنندگان از یک ارزش ذاتی برخوردار باشد.
انتخاب واژه‌ها برای گروه‌های سنی خاص از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اشتراک‌پذیری سایت و تعامل با دیگران باید به کمک ظاهر محتوا و ترفیع کیفیت کار به پیشرفت هر چه بیشتر سایت بیندیشید.
گروه سنی نوجوان به هیچ‌وجه صبور نیستند. آنها نمی‌توانند اطلاعات نادرست یا هر آنچه که توجهشان را جلب نکند، تحمل کنند. پس آنها را شگفت‌زده کنید. هر آنچه که به دستتان می‌رسد، کپی نکنید. آنها نمی‌خواهد محتویات فرعی را تحلیل کنند.
چگونه می‌توانید بیشترین اعتبار را با جلب‌توجه دیگران به سایتتان بدهید؟ چگونه می‌توانید نگرش مثبت دیگران را به‌دست آورید؟ شما از فرهنگ‌ها نشأت می‌گیرید و باید خود را تحت فرمان فرهنگ عامه مردم قرار دهید و بدانید که چه چیزهائی جوانان را به‌خود جذب می‌کند.
یکی از دلایل موفقیت سایت شما این است که در جمع‌آوری نکات دقیق و ظرفیت در کنار یکدیگر موفق عمل کنید.
چندان نگران نباشید. برای اینکه در این کار مهارت مناسب را به‌دست آورید، به اسکیت‌سواری در زمین‌های ناهموار نیاز ندارید. تماشای چند فروشگاه ورزشی که شاید مراجعه‌کنندگان موردنظر به آنجا سر بزنند، کافی است. برای این‌کار تنها باید فروشگاهی را که لوازم جانبی اسکیت می‌فروشد، با یک مغازه ورزشی دیگر مقایسه کنید تا متوجه فرهنگ مختلف مخاطبان آنها بشوید. بررسی و تحقیقات اولیه به شما کمک خواهند کرد تا سایتی ملموس‌تر و کارآمدتر طراحی کنید.
● نقش کلیدی تصویر
از آن‌جائی که بازدیدکنندگان سایت شما، گروه سنی خاصی هستند، بهتر است به‌جای بهره‌گیری از متن، داستان را با کمک تصویرها و به شکل نمایشی روایت کنید. استفاده از متن‌های محدود در سایت نوجوانان یا هدف خاصی دارد یا بدان معناست که قرار است چیز غیرقابل پیش‌بینی عرضه شود. برای مثال بخش کپی محصول در سایت Nokia ۶.۰ بیش از آنکه شبیه نمونه‌های مرسوم و متداول باشد به یک اتاق گفتگوی رمان‌های تخیلی می‌ماند.
سایت شما باید بیش از آنکه به متن‌ها و بازدیدکنندگانش متکی باشد به تصویرها و جاذبه‌هایش اعتماد کند.
از برتری‌های دیگر یک سایت، روابط همکاری و شراکت استراتژیک است. از آنجا که مؤسسات ضبطی مستقل دارای موسیقی پس‌زمینه هم هستند، جوانان می‌توانند با گروه‌های جدید معرفی شده در سایت آشنا شوند و در کنار آن نمونه‌های گوناگونی از پوسترهای هنرمند موردنظر خود را فراخوانی کنند.
مهم نیست که تا چه اندازه توانسته‌اید به هدف خود نزدیک‌تر شوید، بلکه باید تنها با یک حرکت سایت خود را در زمره پر رفت‌وآمدترین سایت‌ها قرار دهید. برای ورود به دنیای زندگی نوجوانان باید بخشی از محیط پیرامون آنها شد. باید سعی کرد نشان‌ها و علامت‌های تبلیغاتی را که آنها در سایر سایت‌هائی به سراغشان می‌روند در سایت قرار داد و سپس به‌دنبال سایر مکان‌های کلیدی و مهم برای درک تفکر آنها گشت.
● موضوعات سایت را تازه نگه دارید
زمانی‌که توانستید توجه بینندگان را به‌خود جلب کنید، کافی است اطلاعات خود را به‌صورت منظم و با قاعده به‌روز کنید تا آنها هم به‌صورت منظم و با قاعده به سراغ سایت شما بیایند. برای این‌که پروژه با مقدار بودجه تعیین‌شده‌تان هماهنگ پیش برود، باید تفکرات، تصورات و پیغام‌ها توسط سازندگان سایت، استاندارد و به‌روز شوند. حتی اگر بخش کوچکی از صفحه خود را به‌روز کنید، کل کار تازه به‌نظر خواهد آمد. بهتر است همیشه به گستره‌های محتویاتی که می‌توان به سادگی آنها را گسترش داد یا به‌روز کرد، توجه بیشتری بکنید.
شما باید بدانید که چه چیزهائی مناسب افراد حدود هجده سال است و چه چیزهائی برای آنها مضر است. قوانین خاصی برای جمع‌آوری داده‌ها و اصول شخصی وجود دارد. بهترین نقطه شروع، فایل‌های محتویاتی پی‌دی‌اف است. آیا احساس می‌کنید که زمان به عقب برگشته و شما مشغول آماده شدن برای امتحانات دوران دبیرستان یا امتحان پایان ترم دانشگاه هستید؟ این همان کودک درون شماست که برای کمک به شما دست به‌کار شده است!
● مثل جوان‌ها فکر کنید
اگر به‌شکل معجزه‌آسائی می‌توانستید در زمان سفر کرده و به دوران هجده‌سالگی خود بازگردید، به‌طور قطع مشغول بحث و جدل برای کشف آنچه که در ذهن نوجوانان تشنه فن‌آوری می‌گذشت، بودید.
منبع : نشریه تخصصی هنر و رایانه