پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
ابوعلی حسن وخشی بلخی
جنسیت: مرد
نام پدر: علی بن محمد
تولد و وفات: (۳۸۵ -۴۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث ، زاهد و ادیب
اصل وی از وخش ، قریهای در حوالی بلخ است. در طلب حدیث به عراق ، جبال ، شام ، مصر سفرهای طولانی نمود و در بلخ ، نیشابور ، بغداد ، اصفهان ، دمشق ، بصره ، مصر ، عسقلان ، تنّیس ، رمله ، قدس ، عکٌا ، حلب و همدان از ابوالقاسم خزاعی و ابوسعید صیرفی و یحیی بن ابراهیم مزکی و ابوعمر بن مهدی فارسی و ابونعیم حافظ و ابوحسین بن بشران و ابومحمد نحاس و تمٌام بن محمد رازی و محمد بن احمد بن محمد بن مزدین و ابوسعید بن حسنویه و ابوالحسن حیری و عبدالواحد بن محمد بن مهدی و محمد بن حسین بن فضل قطان و محمد بن احمد بن الفوارس و از جماعتی دیگر حدیث شنید. خطیب بغدادی و عمر بن علی محمودی و جماعتی دیگر از او روایت کردند. خواجه نظامالملک در بلخ از وی حدیث شنید. در بغداد خلیفهٔ عباسی به اتهام قدری بودن دستور به غرق کردن او داد. پس به مصر گریخت و بعد از چندی دوباره مخفیانه به بغداد آمد و از آنجا به بلخ بازگشت ، در بلخ به امر خواجه نظامالملک برای وی مدرسهای بنا کردند تا در آن حدیث گوید. او در بلخ درگذشت. وی برگزیدهای از احادیثی را که از ابونعیم حافظ شنیده بود ، در پنج جزء تحت نام "وَخشیٌات" نگاشت. در "کشفالظنون" و به تبع آن در "هدیهٔ العارفین" ، "الامالی" ، در حدیث و کتاب "التوقیر" از آثار وی شمرده شده است.
نام پدر: علی بن محمد
تولد و وفات: (۳۸۵ -۴۷۱) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: حافظ و محدث ، زاهد و ادیب
اصل وی از وخش ، قریهای در حوالی بلخ است. در طلب حدیث به عراق ، جبال ، شام ، مصر سفرهای طولانی نمود و در بلخ ، نیشابور ، بغداد ، اصفهان ، دمشق ، بصره ، مصر ، عسقلان ، تنّیس ، رمله ، قدس ، عکٌا ، حلب و همدان از ابوالقاسم خزاعی و ابوسعید صیرفی و یحیی بن ابراهیم مزکی و ابوعمر بن مهدی فارسی و ابونعیم حافظ و ابوحسین بن بشران و ابومحمد نحاس و تمٌام بن محمد رازی و محمد بن احمد بن محمد بن مزدین و ابوسعید بن حسنویه و ابوالحسن حیری و عبدالواحد بن محمد بن مهدی و محمد بن حسین بن فضل قطان و محمد بن احمد بن الفوارس و از جماعتی دیگر حدیث شنید. خطیب بغدادی و عمر بن علی محمودی و جماعتی دیگر از او روایت کردند. خواجه نظامالملک در بلخ از وی حدیث شنید. در بغداد خلیفهٔ عباسی به اتهام قدری بودن دستور به غرق کردن او داد. پس به مصر گریخت و بعد از چندی دوباره مخفیانه به بغداد آمد و از آنجا به بلخ بازگشت ، در بلخ به امر خواجه نظامالملک برای وی مدرسهای بنا کردند تا در آن حدیث گوید. او در بلخ درگذشت. وی برگزیدهای از احادیثی را که از ابونعیم حافظ شنیده بود ، در پنج جزء تحت نام "وَخشیٌات" نگاشت. در "کشفالظنون" و به تبع آن در "هدیهٔ العارفین" ، "الامالی" ، در حدیث و کتاب "التوقیر" از آثار وی شمرده شده است.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل دولت روز معلم معلمان رهبر انقلاب مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم خلیج فارس حجاب شهید مطهری
تهران سلامت شهرداری تهران هواشناسی سیل پلیس قوه قضاییه آموزش و پرورش بارش باران سازمان هواشناسی دستگیری وزارت بهداشت
بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو ایران خودرو قیمت طلا دلار سایپا تورم کارگران حقوق بازنشستگان
فضای مجازی مسعود اسکویی تلویزیون رضا عطاران سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس فیلم تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
غزه رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین آمریکا چین روسیه نوار غزه حماس ترکیه عربستان اوکراین
فوتبال استقلال سپاهان تراکتور باشگاه استقلال لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر ایران رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران
اینستاگرام همراه اول دبی اپل ناسا وزیر ارتباطات تبلیغات گوگل پهپاد
کبد چرب کاهش وزن دیابت قهوه فشار خون داروخانه