سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا


هنر مطالعه در دانشگاه: راهنمایی برای دانشجویان و علاقمندان به مطالعه موفق


هنر مطالعه در دانشگاه: راهنمایی برای دانشجویان و علاقمندان به مطالعه موفق
نویسنده : فیربیرن - گوینفیربیرن - سوزان
مترجم : فلاح‌آزاد - شیرزاد
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۲/۱۲/۱۸
رده دیویی : ۳۷۱.
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۵۶
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : LB۲۳۹۵/۳/ف۹ه۹
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۳۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۶۲۰۹-۸۹-۰

کتاب حاضر در ده بخش تدوین و ترجمه گردیده است که به ترتیب در هر بخش آن, یک موضوع مربوط به مطالعه و مباحث آن تحلیل و بررسی شده همچنین راه‌کارهایی در باب مطالعه و تحقیق به دست ـ داده شده است: عناوین برخی از بخش‌های کتاب عبارت‌اند از: 'اندیشیدن درباره مطالعه و در مورد خودتان به عنوان یک مطالعه کننده', 'افزایش مهارت‌هایتان به عنوان یک مطالعه کننده', 'مطالعه فعال‌؛ برقراری ارتباط با متن و نویسنده آن' و 'مطالعه و نگارش'. نویسنده اذعان می‌دارد: 'کار شما به عنوان یک دانشجو این است که بیشتر یاد بگیرید, حتی اگر به قیمت پذیرش ناآگاهی و جهل شما باشد؛ چرا که به زودی متوجه می‌شوید که گاهی اوقات اعتراف به ندانستن و نفهمیدن به نفع شما تمام می‌شود. وانمود کردن به دانستن آنچه استادان شما درباره‌اش صحبت می‌کنند و آنچه شما در کتاب‌ها مطالعه می‌کنید درست احمقانه‌ترین کاری است که شما می‌توانید به عنوان یک دانشجو انجام دهید. در حالی که با پذیرش صادقانه عدم آگاهی خود, امکان فراگیری بیشتری را فراهم می‌کنید و این شاید مهم‌ترین اقدام شما در امر یادگیری باشد.... هنگام مطالعه انواع متون مختلف بکوشید تا دریابید که آیا کلمات را به طور جداگانه, یا گروهی مطالعه می‌کنید, یا در حقیقت ببینید که آیا اصلا به واژه‌ها توجه می‌کنید یا نه. برای برخی افراد به خصوص زمانی که در حال خواندن داستان هستند, صدای کلمات بخش اصلی و با اهمیتی از فعالیت مطالعه است.... هنگامی که شما بر موضوعی مسلط باشید, آهسته مطالعه کردن و توجه نمودن به صدای کلمات و همچنین معانی آنها, می‌تواند سودمند باشد. برای مثال, تمرکز کامل نسبت به مطالب مورد اشاره نویسنده می‌تواند به شما در فهم مقصود وی کمک کند. با این وجود, توجه کردن به صدای کلمات در هنگام مطالعه می‌تواند یک نقطه ضعف محسوب شود. این شیوه می‌تواند سرعت مطالعه شما را کاهش داده و توانایی شما را در جذب مفهوم کم کند. بارنس (1995) خاطر نشان می‌کند: 'اگر شما به اندازه کافی سریع مطالعه کنید تا به نیمه دوم یک جمله برسید, در به خاطر آوردن نیمه اول آن جمله شانس بهتری خواهید داشت'. البته نکته مهم در این جاست که اگر شما خیلی آهسته مطالعه کنید, درک مطالب برایتان دشوار می‌گردد؛ زیرا اغلب نیاز خواهید داشت تا برای فهم کامل قسمت آغازین یک جمله, قسمت پایان آن جمله را نیز بفهمید. بیشتر اوقات مطالعه نسبتا سریع یک جمله, پاراگراف یا صفحه, خیلی مفیدتر از مطالعه واقعا کند است. همچنین مطالعه کردن به گونه‌ای کند, می‌تواند موجب حواس‌پرتی شده و پیامدهای منفی این بی‌توجهی, بر دستیابی به مفهوم تاثیر می‌گذارد...'.